امام مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف): حقانیّت و واقعیّت، با ما اهل‌بیت رسول‌الله (ص) می‎باشد و کناره‎گیری عدّه‎ای از ما، هرگز سبب وحشت ما نخواهد شد؛ چرا که ما دست‌پرورده‌های نیکوی پروردگار می‎باشیم و دیگر مخلوقین خداوند، دست‌پرورده‌های ما خواهند بود.    (بحارالانوار: ج ۵۳، ص ۱۷۸)  

جعفر بن حُسام عامِلی

جعفر بن حسام عاملی عیناثی، فقیه و از مشایخ اجازه شیعه در قرن نهم هجری قمری است. جعفر مهاجر، تاریخ‌پژوه شیعه، جعفر بن حسام را بنیانگذار حوزه علمیه عیناثا در جبل‌عامل لبنان دانسته است. شیخ حر عاملی، محدث و فقیه شیعه، او را از مشایخ برجسته شمرده و محمدباقر مجلسی از او با تعبیر «شیخ اعظم اعلم» یاد کرده است. این تعابیر را نشان‌دهنده جایگاه علمی بالای او شمرده‌اند.
ادامه مطلب

محمد بن مسعود عیاشی

محمد بن مسعود بن محمد عیاشی سلمی سمرقندی با کنیه ابوالنضر از دانشمندان شیعی بود. براساس نظر مشهور، وی متولد سمرقند بوده است گرچه نقلی درباره تمیمی بودن نیز مطرح است. عیاشی به سبب تولد در منطقه‌ای که غالب آن از اهل سنت بودند، در ابتدا سنی بوده است؛ اما پس از تحقیق در آثار شیعی، تغییر مذهب داد و شیعه شد. وی سپس برای تحصیل به کوفه و بغداد و قم سفر کرد. او از شدت علاقه به تعلیم و ترویج دین پس از بازگشت به سمرقند، تمام میراث پدری خود را صرف نشر دانش و حدیث کرد. عیاشی معاصر با کلینی بود. 
برپایی مجالس علمی
ادامه مطلب

میرزا محمد کامل کِشمیری دِهلوی

محمد بن عنایت احمدخان کشمیری دهلوی متکلم، فقیه و طبیب امامی قرن دوازدهم و سیزدهم هجری قمری در هند بوده است. به گفته شرح‌حال‌نگاران، دهلوی به خاطر معالجه مُهاراجۀ کشمیر (پادشاه کشمیر) به کشمیری لقب یافت. تخلص شعری او «کامل» بوده است.
ادامه مطلب

علی بن ریان بن صلت

علی بن ریّان بن صَلْت اَشْعَری قُمّی از عالمان و محدثان برجسته شیعه در قرن سوم هجری قمری و از اصحاب امام حسن عسکری (علیه السلام) بود. پدرش ریان بن صلت نیز از محدثان بزرگ بود. عالمان و محدثان بزرگی مانند احمد بن محمد بن خالد برقی، احمد بن ابی‌عبدالله برقی، احمد بن محمد بن عیسی، سهل بن زیاد آدمی و علی بن ابراهیم قمی شاگرد او بودند.
تاریخ تولد او چندان روشن نیست و تراجم‌نویسان کمتر به آن پرداخته‌اند. شاید بتوان گفت در اوائل سده سوم متولد شده باشد. برخی از شواهد نیز، این سخن را تأیید و تقویت می‌کند.
ادامه مطلب

سید علی خان مدنی شیرازی

سید علی‌خان مدنی در نیمه جمادی‌الاولی سال ۱۰۵۲ق در مدینه متولد شد و به مدنی شهرت یافت. نسبت او با ۲۶ واسطه به زید بن علی می‌رسد.
او در ذیقعده سال ۱۱۱۸ق یا ۱۱۹ق و یا ۱۱۲۰ق در شیراز از دنیا رفت. پیکر سید علی خان کبیر، در حرم سید احمد بن موسی الکاظم (علیه السلام) معروف به حرم شاه‌چراغ، در جوار سید ماجد بحرانی مدفون است.
ادامه مطلب

محمد بن جعفر نجار

اِبْنِ نَجّار، ابوالحسن محمد بن جعفر بن محمد بن هارون تمیمی کوفی (تولد ۱۶ محرم ۳۰۳ - وفات جمادی‌الاول ۴۰۲ / اول اوت ۹۱۵ ـ دسامبر ۱۰۱۱) ، محدث، مقری و نحوی. شاگرد ابن عقده و استاد شیخ مفید و نجاشی بوده است.
وی در کوفه زاده شد. در مورد سال تولد او اختلاف هست. برخی، تاریخ تولد وی را سال ۳۱۱ ق بیان کرده‌اند.
وی از مشایخ کوفه، بصره و بغداد بهره برد. معروف‌ترین استادان او عبارتند از ابوبکر ابن درید ازدی، ابراهیم بن محمد نفطویه، محمد بن یحیی صولی، احمد بن محمد بن سعید ابن عقده، محمد بن قاسم بن زکریا محاربی، عبدالعزیز بن یحیی جلودی، محمد بن حسین خثعمی اشنانی.
ادامه مطلب

ابن متوج بحرانی

جمال الدین بن عبدالله بحرانی مشهور به إبن مُتَوَّج، عالم امامی بحرین در قرن‌های هشتم و نهم قمری. وی در حله نزد فخرالمحققین شاگردی کرد. مهم‌ترین اثر او کتاب الناسخ و المنسوخ است.
در برخی منابع، لقب او فخرالدین و شهاب‌الدین نیز آمده است. معتبرترین منبع اطلاعات درباره ابن متوج، نوشته‌های ماحوزی است که با گفته‌های ابن ابی جمهور در آثارش و حر عاملی تکمیل می‌شود.
ادامه مطلب

علی بن سلیمان ستراوی بحرانی

ابوالحسن جمال‌الدین (یا کمال‌الدین) علی بن سلیمان ستراوی بحرانی، مشهور به ابوالحسن بحرانی، فیلسوف، متکلم و محدث شیعه قرن هفتم هجری قمری است. از سرگذشت وی آگاهی چندانی در دست نیست؛ اما از شهرتش پیداست که اهل ستره بحرین بوده و احتمالاً در همانجا به تحصیل دانش پرداخته است.
ادامه مطلب

ابوعلی حائری.

ابوعلی حائری با نام کامل محمد بن اسماعیل بن عبدالجبار رجال‌شناس و فقیه شیعه سده سیزدهم، از شاگردان وحید بهبهانی، سیدعلی طباطبائی، سیدمحسن اعرجی کاظمی و سید محمدمهدی بحرالعلوم و صاحب کتاب منتهی المقال فی احوال الرجال است.
پدر وی مازندرانی بود؛ اما او در کربلا زاده شد و کمتر از ۱۰ سال داشت که پدرش را از دست داد. ابوعلی، به نقل از پدرش، نسب خود را به ابن سینا رسانده است؛ اما چون ابن‌سینا فرزندی نداشته است، در صحت این انتساب تردید وجود دارد.
ادامه مطلب

صفحه‌ها