رخدادهای منطقه غرب آسیا در دوره معاصر، به ویژه پس از رویداد هفتم اکتبر (طوفان الاقصی)، عرصه را برای بروز عمیقترین شکافهای تمدنی فراهم ساخته است. گفتمان حاکم بر جمهوری اسلامی ایران، این تقابل را نه صرفاً یک نزاع ژئوپلیتیک؛ بلکه صحنهای از نبرد کلانتر یک تمدن نوظهور اسلامی در برابر تمدن غربی میداند که اسرائیل، مظهر عینی و «نمایشگاه توحش» آن قلمداد میشود. اظهارات مقامات اسرائیلی مبنی بر نمایندگی از تمدن غرب در این نبرد، بر این خوانش تمدنی صحه میگذارد.
سلاح هستهای ذاتاً یک سلاح ضررآور و زیانبار است. آثار آن همچنانکه در سخنان و فتوای مقام معظم رهبری اشاره شده، شامل نابودی غیرنظامیان، آلودگی محیط زیست برای دههها یا قرنها، و ایجاد بیماریهای ژنتیکی میشود که نسلهای آینده را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. این میزان ضرر واضح و غیرقابل انکار، با قاعده "لاضرر" در تعارض کامل است. هر عملی که موجب چنین ضرر عظیم و گستردهای شود، طبق این قاعده حرام است.
البته ممکن است در علم و فن آوری بسیار پیشرفته هسته ای، دانشمندان این حوزه به مرحله ای برسندکه خطرات و معایب سلاح هسته ای را برطرف کرده و با دقت تمام و کاملا کنترل شده آن را به کار گیرند. که در این صورت، با تغییر موضوع، حکم نیز تغییر می یابد.
آمریکا که سالها خود را «نماد دموکراسی» میدانست، در دوره ترامپ با صحنههایی چون حمله به کنگره، سرکوب اعتراضات و فشار بر دانشگاهها، چهرهای متناقض از خود نشان داده است؛ روندی که هم مشروعیت داخلی را فرسوده و هم یکجانبهگرایی در سیاست خارجی آمریکا را تشدید کرده است.
«عمرو هاشم ربیع» معاون اندیشکده سیاسی - راهبردی «الاهرام» در گزارشی که شبکه «الجزیره» آن را منتشر کرده، مینویسد: هر روز که میگذرد، رئیسجمهور آمریکا «دونالد ترامپ» با اقدامی عجیب تازه ظاهر میشود؛ اما هنوز روزها چندان نگذشته که روشن میشود این تازهترین اقدام، از قبلی هم شگفتآورتر و غیرمنتظرهتر است.
حضور آمریکا در گذرگاه زنگزور، تهدیدی راهبردی است که نباید نسبت به آن حساسیتزدایی شود. هر زیرساختی که در نزدیکی مرزهای ایران ایجاد میشود، هم میتواند برای مقاصد اقتصادی و هم برای مقاصد نظامی به کار رود.
در تمدن اسلامی، عقل و وحی دو منبع مکمل معرفتاند. این منظومه، با سکولاریسم معرفتیِ تمدن مدرن غربی تفاوت اساسی دارد. بنابراین برنامهریزی، حکمرانی و تولید علم، باید با تکیه بر معارف وحیانی و هدایت الهی صورت گیرد، نه صرفاً عقلانیت ابزاری.
تحقق تمدن اسلامی نیازمند حاکمیت انسان صالح، دولت کارآمد، عدالتمحور و مردمی است. نقش ولایت فقیه، مشارکت مردم و ساختار حکومت در این منظومه بسیار مهم و اساسی است و از لوازم شکل گیری تمدن اسلامی شمرده میشود.