در دوران اخیر برخی از روشنفکرنمایان، علیه شعائر و مناسک دینی به شدت موضعگیری کردهاند. آنان همه تلاش خود را در جهت «تبلیغ دیانت بدون مناسک»، از یک طرف، و «تخریب وجهه شعائری دین»، از طرف دیگر، به کار گرفتهاند؛ اما موفقیت چندانی نداشتهاند. علیرغم هجمههای بیسابقه، دین و دینداری با قوت در همه لایههای معرفتی و شعائری خود در حال پیشرفت است.
حقیقت آن است که دین منهای شعائر و مناسک نمیتواند ماندگار شود. به همین دلیل، «مناسکستیزی»، چه ره دیگری از «دینستیزی» است.
قرآن کریم میفرماید ما قوم یهود را به حَسَنَاتِ و سییِئَات مبتلا میکنیم و میآزماییم تا به عهد خود با خدا باز گردند: «وَبَلَوْنَاهُمْ بِالْحَسَنَاتِ وَالسَّيِّئَاتِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»
و در جای دیگر میفرماید ما مؤمنین را به بلا حسنه مبتلا کرده، آنها را میآزماییم: «وَلِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا؟إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»
[یک] در منطق قرآن، نخستین مطالبه خدای متعال از حاکمان و مسئولان و مدیران جامعه اسلامی «اقامه نماز» است؛ «مطالبه اقتصاد اسلامی» و «سایر ارزشها» در مراحل بعدیاند:
هیچ جامعه معصومی وجود ندارد؛ جامعه ترکیبی از افراد خوب و بد و افراد هنجارمند و هنجارشکن و افراد خیرخواه و بدخواه است. حیات و رشد و تعالی جامعه به این است که
در ماههای اخیر، عدهای از روحانیان در سخنرانیها و مصاحبههای خود، نسبت به از دست رفتن احترام اجتماعی و مردمی روحانیت ابراز نگرانی کرده و میکنند! با وجود این، روحانیت را «وارثان پیامبران» و لباس آنان را «لباس پیامبران» هم میدانند!
نفرتپراکنیهای رسانههای بیگانه به بهانه اغتشاشات اخیر و موج تخریبی بر ضد یکی از شریفترین اقشار کشور، یعنی طلاب و روحانیون، دستبهدست هم داد تا در این ایام، با هجمهها و تعرض به حریم این خادمان ملت مواجه شویم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود بر انقلابی بودن دانشجویان تأکید فراوانی دارند. در این یادداشت به چند معیار انقلابی بودن دانشجو در بیان رهبری میپردازیم.
"اهل تحصیل، تهذیب و ورزش باشد"
به نظر من دانشجوی موفّق کسی است که خوب درس بخواند، خوب تهذیب اخلاق کند و خوب به ورزش بپردازد. من برای دانشجوی موفّق، سه شاخص دارم... دانشجوی موفّق، به حیث دانشجویی، این است: باید خوب درس بخواند، به اخلاق و تهذیب نفس بپردازد، ورزش هم بکند. ۲۲/۲/۷۷
همانطور که رهبر فرزانه انقلاب سالیان قبل فرمودهاند: «فقه، ستون فقرات حوزههای علمیه است». در این میان، دروس «خارج فقه» که نمایشگر عالیترین و جدیدترین دیدگاهها، رویکردها، نقدها و بررسیها در موضوعات فقهی توسط قویترین و برجستهترین استادان حوزههای علمیه است «آیینه تمامنمای هویت، ظرفیت و استعدادهای بالفعل شده علمی حوزویان است». «دروس خارج فقه حوزه علمیه قم به مثابه جامی است که میتوان در آن توش و توان علمی و حتی آینده علمی حوزههای علمیه را مشاهده کرد».