کلید تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی، تفکر و عمل انقلابی در قالب «نظام اسلامی» است و در این میان، لزوم توجه به رویکرد منظومهای انسان در افق تمدنسازی اسلامی، امری انکارناپذیر است. انسان باید با حرکت فردی «خودسازی»، با حرکت جمعی «جامعهسازی» و با حرکت تاریخی «تمدنسازی» در امتداد یکدیگر، انسان تراز انقلاب اسلامی و در نهایت «انسان تراز قرآنی» بسازد.
سرود، آب و جارو، گل و ریسه، شیرینی و شکلات و مردمی که بدون توجه به دستور و تهدید به حکومت نظامی، برای استقبال از آیتالله خمینی به خیابانها آمدهبودند. آنها که میتوانستند خود را به فرودگاه رساندند تا اولین دیدار حضوری را در خاطراتشان جاودانه کنند.
در عصر حاضر که از آن به «دهکدهی جهانی» یاد میشود، نقش فعالیت فرهنگی، تبلیغی مساجد و ارتباط عظیم آن با تحولات شگرف حاصل از ارتباطات، در این مقطع حساس تاریخی مسئولیت بسیار مهمی را بر دوش مسلمانان، علما، خطیبان و عناصر فرهنگی نهاده است
تجربهی هشت سال دفاع مقدس نشان داد که ظرفیت مسجد، علاوه بر تربیت نیروی مقاوم برای جنگ، جایگاه مناسبی برای تعامل اجتماعی مسلمانان و مشارکت آنان در رفع نارساییهای اجتماعی است
[۱].وقوع انقلاب اسلامی ایران به رهبری امامخمینی، در شرایطی شکلگرفت که نظام بینالملل، شاهد «سلطه» و «سیطره دو ابرقدرت شرق و غرب» بود. در چنین فضایی، شروع یک انقلاب بایستی وابسته به یکی از این دو ابرقدرت میبود؛ ولی از آنجا که خاستگاه انقلاب اسلامی ایران، متکی به «قدرت الهی و قدرت و انگیزه دینی ملت ایران» بود، نهتنها وابسته به این دو ابرقدرت نشد، بلکه «معجزه قرن بیستم» نامگرفت. این پیروزی، در مقطعی اتفاقافتاد که ایران تحت نفوذ بلوک غرب، به سرکردگی آمریکا قرار داشت و وقوع چنین انقلابی، حقیقتاً تحقیر آمریکا محسوب میشد.