حقیقت آن است که در عربستان نیز امامزادههای بسیاری وجود دارد؛ اما حکومت سعودی بههیچوجه اجازه ساخت گنبد، بارگاه یا هرگونه بنای یادبود بر قبور آنان را نمیدهد.
شمار زیادی از نوادگان امام حسن علیهالسلام در واقعه فخ به شهادت رسیدهاند که مقبره داشتند و مزارشان در نقاط مختلف پراکنده است. حتی امروز در مدینه، خیابانی که به محل دفن برخی از این شهیدان منتهی میشود، به «شارع الشهدا» معروف است.
امامزادههای دیگری نیز در مناطق مختلف عربستان مدفون هستند؛ اما سیاست رسمی حکومت سعودی از دیرباز بر تخریب و محو آثار قبور اهلبیت علیهمالسلام و فرزندانشان استوار بوده است.
طبیعی است که در چنین فضایی، نه تنها از ساخت بارگاه خبری نیست؛ بلکه اساساً وجود این قبور به عمد، کمرنگ جلوه داده میشود. این در حالی است که اگر همانند ایران، آزادی عمل وجود داشت، بیتردید عربستان نیز شاهد بارگاههای متعدد امامزادگان میبود.
البته باید پذیرفت که شمار امامزادهها در ایران به مراتب بیشتر است و این دلایل متعددی دارد و ریشه در تاریخ کهن ارادت ایرانیان به خاندان رسالت دارد.
از همان سدههای نخستین اسلامی، عشق به اهلبیت علیهمالسلام در دل ایرانیان جای گرفت و این سرزمین به پناهگاه سادات و علویان تبدیل شد. همین پیوند دیرینه سبب گردید تا بسیاری از فرزندان ائمه، ایران را موطن خود برگزینند و به تدریج، این سرزمین به گنجینهای از مزارهای نورانی امامزادگان مبدل شود.
علاقه ایرانیان به اهلبیت (علیهم السلام) از قرن اول هجری
از همان دوران خلافت امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام)، رفتار محترمانه و عدالتجویانه ایشان با ایرانیان، سبب شد که مردم ایران به امیرالمومنین علی (علیه السلام) و خاندان پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) علاقهمند شوند.
در نظام بیتالمال، خلفای پیشین (مانند خلیفه دوم و سوم) سیاستهای تبعیضآمیزی داشتند و ایرانیان را در طبقات پایینتر قرار میدادند. اما امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام) این تقسیمبندی ناعادلانه را برداشتند و با برخوردی یکسان و عادلانه، حقوق ایرانیان را به طور کامل پرداخت کردند.
این رفتار امام، چنان محبتآمیز بود که حتی برخی صحابه به ایشان اعتراض کردند و گفتند: چرا اینقدر به ایرانیان توجه میکنی؟ گویی آنها را برتر از ما میدانی!
مهاجرت سادات به ایران؛ پیوندی ناگسستنی
این علاقه عمیق ایرانیان به اهلبیت (علیهم السلام)، باعث شد سادات (نوادگان پیامبر) به سوی ایران مهاجرت کنند. برای مثال:
یحیی بن زید (نوه امام سجاد (علیه السلام) در سال ۱۲۶ هجری در خراسان قیام کرد و به شهادت رسید. پس از شهادت او، مردم خراسان چنان ارادتی به خاندان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) نشان دادند که هر پسر متولدشده را «یحیی» نامیدند.
ایرانیان حتی زنجیرهای بهجامانده از یحیی را با قیمت گزاف خریدند و حلقههای آن را به عنوان انگشتر استفاده کردند تا پیوند خود را با اهلبیت (علیهم السلام) حفظ کنند.
مهاجرت گستردهتر سادات در دوران امام رضا (علیه السلام)
با آمدن امام رضا (علیه السلام) به ایران، این علاقه و اقبال عمومی به ائمه (علیهم السلام) شدت گرفت و باعث شد مهاجرت فرزندان ائمه به ایران گستردهتر شود. حضور امام رضا (علیه السلام) در خراسان و استقبال بینظیر ایرانیان، زمینه را برای سکونت دائم بسیاری از سادات در ایران فراهم کرد.
این روند، زمانی شدت گرفت که حکومت علویان طبرستان در شمال ایران تشکیل شد. این حکومت که دامنه نفوذش شامل مازندران، گیلان، گرگان و در برخی موارد تا ری و قزوین میشد، زمینه را برای مهاجرت بیشتر سادات و فرزندان ائمه (علیهم السلام) به ویژه به مناطق شمالی ایران فراهم کرد.
علویان طبرستان که حدود سال ۲۵۰ هجری، حکومتی قدرتمند در شمال ایران تشکیل داده بودند، به سادات و امامزادگان توجه ویژهای داشتند. این امر باعث شد بسیاری از فرزندان اهلبیت (علیهم السلام) به این مناطق مهاجرت کنند و از حمایتهای حکومت علویان بهرهمند شوند.
علاقه عمیق و ریشهدار ایرانیان به اهلبیت (علیهم السلام) که از همان قرون اولیه اسلامی آغاز شده بود، تا به امروز تداوم یافته است. این محبت دوسویه باعث شد:
۱ . سادات و امامزادگان، به ایران و مردم آن انس و الفت خاصی پیدا کنند
۲ . ایرانیان نیز همواره به سادات ارادت ویژهای داشته باشند
۳ . در زمان حیات این بزرگواران به آنها توجه خاصی میشد
۴ . پس از رحلتشان نیز برای آنها بارگاه و گنبد میساختند
همین محبت دیرینه است که توضیح میدهد چرا امروز تعداد امامزادگان در ایران به مراتب بیشتر از عربستان است. این پیوند ناگسستنی میان ایرانیان و خاندان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)، میراثی ارزشمند از همان سدههای نخستین اسلامی است.