علی شیرازی
گفتیم در منظومه فکری شهید سلیمانی، سه موضوع مهم قابلبیان است:
۱. نظام بینشی.
۲. نظام ارزشی.
۳. نظام اجتماعی.
در نظام اجتماعی، درباره این نظامها بحث میشود:
الف: نظام فرهنگ اسلامی.
ب: نظام علمی اسلام.
ج: نظام مدیریت اسلام.
د: نظام سیاست اسلام:
یکی از نظامهای اجتماعی در منظومه فکری شهید بزرگ جبهه مقاومت، نظام سیاست اسلامی است که بر سایر نظامهای اجتماعی اثرگذار است.
نظام سیاسی، معطوف به اصل سیاست و نظام سیاست است که از عناصر و اجزای متعددی تشکیل شده است و مناسبات بین دین و اخلاق و سیاست، فرد و جامعه و روابط بین ملتها و دولتها را در بر میگیرد.
شهید حاجقاسم سلیمانی در وصیتنامه خود میآورد: «هنر خمینی عزیز، این بود که اول اسلام را به پشتوانه ایران آورد و سپس ایران را در خدمت اسلام قرار داد. اگر اسلام نبود و اگر روح اسلامی بر این ملت حاکم نبود، صدام چون گرگ درندهای این کشور را میدرید. امریکا چون سگ هاری، همین عمل را میکرد. اما هنر امام این بود که اسلام را به پشتوانه آورد. عاشورا و محرم، صفر و فاطمیه را به پشتوانه این ملت آورد. انقلابهایی در انقلاب ایجاد کرد. به این دلیل، در هر دوره، هزاران فداکار، جان خود را سپر شما و ملت ایران و خاک ایران و اسلام نمودهاند و بزرگترین قدرتهای مادی را ذلیل خود نمودهاند.»
شهید عزیزمان در همایش هشت هزار شهید استان گیلان گفت: «امام، تاسیس حکومت اسلامی را در فکر پروراند و در اولین فرصت به مورد اجرا گذاشت. امام، برای بیمهکردن این کشور، امام برای بیمهکردن اسلام تلاش کرد ... امام آمد اسلام ناب را کاوش کرد، آن را در چارچوب قامت این ملت تعریف کرد.»
وی در یادواره شهدای مخابرات میگوید: «اقدام امام این بود که آمد در وابستهترین کشور، یک حکومت اسلامی تاسیس کرد ... وابستهترین کشور را که در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، نظامی، امنیتی، سیاسی به غرب وابسته بود و تحت سیطره غرب بود، امام از زیر یوغ غربیها خارج کرد و بعد در درون این حکومتی که وابستهترین بود و تحت سیطره کامل بود، جمهوری اسلامی را تاسیس کرد.»
شهید حاجقاسم سلیمانی در یادواره شهید شاطری میگوید: «جمهوری اسلامی یک مدل است، اما در درون این مدلی که جمهوری اسلامی ارائه کرد، الگوهایی از خودش بروز داد که آن الگوها تاثیر اولیه و اساسی را در صدور انقلاب و تحول در عالم اسلامی داشتند و این مربوط به شخصیتها و افراد بود.»
ایشان در همایش شهدای گیلان میگوید: «امام، اول این ملت و ایران را بیدار کرد. مگر امکان داشت بدون اسلام، بدون انگیزه دین و اسلام ... (جوانان) بروند در مرزهای شلمچه، در طلاییه، در کوههای کردستان، سرشان را روی آنجا بگذارند، آن سرها قطع شود و مردان و جوانان ... با قامتهای آراسته، بعد با چند استخوان به دامن مادرانشان برگردانده شوند! این بدون اسلام امکانپذیر بود؟»
شهید عزیزمان در سالگرد شهید همدانی گفت: «داعش با شمشیرهای براق برنده، این شمشیرهای خاص سربریدن، جوانهایی از شیعه گرفتند، ۱۶۰۰ نفر را سر بریدند. به هر یک از اینها گفتند به مذهب خودتان پشت کنید و به اصول خودتان اهانت کنید، هیچکس از آنها حاضر نشد، با این که تیزی شمشیر را بر گلوی خودش حس میکرد.»
تلفیق دین و سیاست، مرد مبارزه و جنگ و مجاهد ساخت. حکومت شاه را نابود کرد. صدام را شکست داد. جمهوری اسلامی را تاسیس نمود. انقلاب اسلامی را به جهان صادر کرد.
شهید سلیمانی در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در کرمان میگوید: «اولین قدم امام این بود که ... حوزه را از عزلت نشینی و گوشهگیری خارج کرد و وارد سیاست کرد. امام به دلیل این که شناخت دقیقی از اسلام داشت ... این نظام را پایهگذاری کرد ... در فکر امام، فقاهت و حکمت و عرفان، همه با هم عجین بود و در سیاست وارد شد. اینها را جدا نکرد.»
همین نگاه را به روحانیت و مردم داد. مردم با همین نگاه، اسلام ناب را به جهان معرفی کردند.
شهید بزرگ جبهه مقاومت در یادواره شهدای ملایر میگوید: «عمقی که امروز کشور ما در ابعاد فرهنگی، سیاسی، مذهبی و دینی در عالم اسلامی برخوردار است، در هیچ دورهای از تاریخ ایران چنین عمقی نبوده است ... شما در عراق میبینید که مردم عراق چه تجلیلی از مردم ایران دارند، چه توجهی به رهبر ایران دارند، در افغانستان و جاهای دیگر، بهرغم این که دشمن تلاش گستردهای کرد، نظرها را تغییر بدهد، اجبار کرد، فشار آورد، اما امروز همه دلها متوجه جمهوری اسلامی است.»
ه: نظام اقتصاد اسلامی.
یکی از مهمترین بخشهای نظام اجتماعی در منظومه فکری شهید حاجقاسم سلیمانی، نظام اقتصاد اسلامی است.
آن شهید گرانسنگ، اهل فکر و تدبیر و برنامهریزی، و صاحب عقل و منطق بود. در برنامهریزی، به همه زوایای کار نگاه میکرد. او تنها مرد جنگ و مبارزه نبود، تنها مرد آخرتگرا نبود، به دنیای مردم نیز توجه میکرد.
شهید سلیمانی در سال ۱۳۹۵ میگوید: «پایه بخشی از ناامنیها، در مسائل اقتصادی و فقر اقتصادی است.»
دقیقاً با همین نگاه، در جنوب شرق کشور و در مبارزه با اشرار، برای آنان کار تولید کرد، تا اقتصاد مردم رونق بگیرد. برایشان چاه آب زد و به آنان زمین داد، تا با کشاورزی، زندگیشان زیبا شود. او اسلحه اشرار را به زمین و آب و کشت و برداشت، تبدیل کرد و آنان امروز کشاورزانی ثروتمند در منطقهاند.
شهید سلیمانی در سوریه و عراق، راه تجارت خارجی را گشود، تا هم مسیر صادرات کالا از ایران هموار گردد و هم اقتصاد کشورهای همراه، سروسامان بگیرد.
هم به فکر جان انسانها بود و هم برای جسم و شکم آنان برنامهریزی میکرد، تا سفره مردم رونق بگیرد.
وی همه این نگاه را از اسلام ناب گرفته بود و اقتصاد را در ذیل مکتب اسلام تعریف میکرد.
شهید سلیمانی زیربنای اقتصاد را معنویت میدانست و معتقد بود: « در اسلام ناب، در نظریه مقام معظم رهبری، عزت و قدرت و ثروت را توام با معنویت درست میداند. عامل همه اینها را معنویت میداند. صلابت، تمکن مالی، آزادی حقیقی از قید همه اسارتها که بشر را اسیر میکند، توام با معنویت، از مؤلفهها و مشخصات اسلام ناب است.»
وی معتقد بود: «همه کسانی که به انحراف میافتند؛ چه انحرافات سیاسی، چه انحرافات اقتصادی، چه انحرافات اخلاقی، همه اینها بهخاطر این است که دینشان را نمیشناسند.»
وی با نگاه به اقتصاد اسلامی، اقتصاد مقاومتی را تعریف میکرد و مدیریتش ترجمان اجراییشدن اقتصاد مقاومتی بود.
ایشان در سال ۱۳۹۵ در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان گفت: «اقتصاد مقاومتی بهعنوان ابتکار رهبری، راهکار فوقالعاده بزرگ و اثرگذاری است که مطالبه صدساله برای نظام است.»
شهید بزرگ جبهه مقاومت، در حاشیه جلسه فوق، طی مصاحبهای گفت: «اگر دولت در اقتصاد مقاومتی موفق عمل کند، دولتی موفق است.»
وی افزود: «اقتصاد مقاومتی، همان اقتصاد مردم پایه است ... در کشورهای منطقه و هرکجا اقتصاد، مردم پایه بوده، فشارهای بیرونی اثری نداشته است و هرکجا اقتصاد دولت پایه بوده و دولت تصدیگری داشته و مردم کارگر آن بودند، آن اقتصاد با تلنگری دچار مشکل شده است.»
ایشان در ادامه میگوید: «در اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، سهم دولت حداقل و سهم مردم حداکثر است و دولت نقش ستاد و پشتیبانی دارد.»
ادامه دارد ...