وقفِ حقوق معنوی
سید حسن هاشمی
این امری معقول است که هر کس از هر آن چیز با ارزشی که در اختیار دارد، در راه خیر میبخشد؛ هنرمند اثرش را، طراح ایدهاش را، صاحب نام برندش را، مخترع حق ثبتش را، فعال مجازی سایت و صفحهاش را و... . این داراییهای نامشهود، ارزشمند است و میتواند منافعی را در پی داشته باشد.
امروزه ثروتهای عظیمی که بخشهای وسیعی از اقتصاد را به دنبال خود میکشد، ثروتهای معنوی از جمله اطلاعات، ایدهها، برندها، سایتها، سرقفلیها، حقوق ثبت اختراع و دانشهای فردی و سازمانی است. ما در عصر دانایی به سر میبریم، عصری که دانش اساسیترین سرمایهی انسانها، سازمانها و حکومتهاست. ثروتمندترین مرد دنیا، دارنده چیزهای ملموس نیست. نه زمین دارد، نه طلا، نه نفت، نه کارخانه، نه فعالیت صنعتی دیگر و نه ارتش و نه سپاهی. این نخستینبار در تاریخ بشر است که ثروتمندترین مردان دنیا تنها دانش دارند و بس. توسعه اینگونه داراییها روز به روز در حال افزایش است.
این امری معقول است که هر کس از هر آن چیز با ارزشی که در اختیار دارد، در راه خیر میبخشد؛ هنرمند اثرش را، طراح ایدهاش را، صاحب نام برندش را، مخترع حق ثبتش را، فعال مجازی سایت و صفحهاش را و... . این داراییهای نامشهود، ارزشمند است و میتواند منافعی را در پی داشته باشد. برخی از آنها شرط دوام را هم دارد، فقط مسئله اینجاست که در فقه و حقوق، وقف اینگونه داراییها هنوز به طور کامل به رسمیت شناخته نشده و پذیرش آن به اذهان رسوخ نکرده است. اما مطمئناً سنگینی کفه ترازوی این داراییها در آینده به هر طریقی که شده راه را برای وقف این سرمایهها خواهد گشود.
بحث مختصری در صحت وقف حقوق معنوی
یکی از اشکالاتی که بر وقف حقوق معنوی ممکن است بار شود، عدم مالیت حقوق معنوی است؛ چراکه این حق نه یک حق عینی است و نه یک حق دینی؛ بلکه حقی است دارای ماهیت خاص است. اما این ایراد وارد نمیباشد؛ چرا که مالیت، امری اعتباری و انتزاعی است و به گفته برخی اندیشمندان، عنوان مالیت از اشیایی انتزاع میشود که دارای ویژگیهایی هستند که انسان نوعاً به آنها تمایل و رغبت دارد و حاضر است در برابر آنها به عنوان عوض، چیزی را بذل نماید. امروزه در مراوات تجاری، چنین حقی به عنوان مال پذیرفته شده است و قوانین ملی و معاهدات بین المللی زیادی حقوق مالکیت فکری راشناسایی وقواعد آنها را مشخص نمودهاند. بنابراین مالکیت فکری و به تبع آن حقوق معنوی دارای مالیت میباشد.
دلیل دیگری که بر بطلان وقف حقوق معنوی ممکن است اقامه شود، عدم عین خارجی بودن حقوق معنوی است؛ چرا که یکی از شرایط مال موقوفه که در کتب فقهی امامیه مطرح شده است، شرط «عین» بودن مال موقوفه است. اما این استدلال قابل خدشه است؛ چرا که اولاً عین در برابر دین و منفعت قرار میگیرد، نه در برابر اموالی که وجود خارجی ندارد؛ بنابراین وقف دین و منفعت صحیح نیست، نه وقف اموالی که مصداق قابل اشاره و ملموس ندارند. ثانیاً شرط بودن عین موقوفه، مدخلیت و موضوعیتی در صحت عقد وقف ندارد و آنچه اصل است، ماندگاری و باقی بودن مال موقوفه در عین انتفاع است. در واقع شرط عین بودن مال موقوفه برای خارج کردن مصادیقی است که با انتفاع از بین میرود و در گذشته این موارد بر اموال خارجی تطبیق داشته؛ اما امروزه مواردی وجود دارد که اگرچه عینیت ندارد؛ اما ماندگاری و بقاء برای آن امکانپذیر است؛ مانند حقوق معنوی.
از اشکالات دیگری که مطرح میشود، عدم قابلیت قبض و اقباض در حقوق معنوی است که خود از شروط مال موقوفه است. این اشکال نیز وارد نمیباشد؛ چرا که آنچه ملاک است، تسلیم است و این محدود به قبض و اقباض اموال خارجی نیست و با توجه به معیار عرف، در مورد حقوق معنوی شرکتها، تسلیم و قبض این حقوق به عنوان مال غیرمادی از طریق انتقال این حقوق به موقوف علیه محقق میشود؛ بنابراین در وقف حقوق معنوی به عنوان مال غیرمادی، از حیث شرطیت اقباض و قبض مانعی وجود ندارد، چرا که در این اموال غیرمادی با معیار عرفی بودن تسلیم و با تنظیم قرارداد و انتقال سند به موقوف علیهم، تسلیم صورت میگیرد و مانعی برای تحقق استیلای موقوف علیهم بر این اموال غیرمادی وجود ندارد.
وقف پول و ضرورت توجه به آن
قسمت دوم و پایانی محمود اسدپور
بهرهگیری از وقف پول در تامین مالی خرد
وقف پول میتواند به عنوان منبعی برای مؤسسه تأمین مالی خرد وقفی مطرح باشد. ایدههای راهاندازی بانکهای وقفی و صندوقهای وقف پول که میتواند تامین کننده مالی بسیاری از موسسات فرهنگی و اجتماعی و احیا کننده موقوفات فراوانی باشد، توسعه خود را مدیون این مدل کارآمد و به روز شده وقف است.
در واقع خیران، وجوهی که در اختیار دارند را در راه خدا وقف کرده و موسسه را متولی استفاده از منافع در جهت خاص قرار میدهند. این وجوه وقف شده هم میتواند برای ارائه تسهیلات به موقوفات دیگر استفاده شود و هم برای دادن وام به اقشار ضعیف جامعه. مؤسسه از این وجوه به منظور ارائه تسهیلات مصرفی و تولیدی به فقرا، به نحوی که قدرت خرید وجوه ثابت باقی بماند، استفاده میکند. در اینجا باید واقفان تنها به منظور کمک به فقرا، وجوه خود را وقف کرده باشند. در چنین طرحی، امکان انتخاب در رابطه با مصرفی و یا تولیدی بودن استفاده از منافع و همچنین عام یا خاص بودن افرادی که از منافع این نوع از وقف بهره میبرند، برای واقفان فراهم خواهد بود.
توسعه وقفهای خرد و وقفهای مشارکتی
یک تصور ناصحیحی که وجود دارد اینکه وقف برای متمولان و سرمایهداران است و اقشار متوسط و ضعیف جامعه، خود را محروم از این عبادت مقرب میدانند؛ اما واقعیت این است که هیچ محدودیتی برای وقف، حتی توسط فقرا وجود ندارد. فقط کافی است روشهایی برای تجمیع پرداختهای خیرانه خُرد وجود داشته باشد تا بتوان از آن طریق، وقفهای بزرگی را ایجاد کرد. پذیرش فقهی وقف پول و جاافتادن آن در مجامع علمی و اجرایی وقف، امکان بهتری برای برنامهریزی و ساماندهی وقفهای خرد و وقفهای جمعی و مشارکتی ایجاد شده است. وقف پول این سهولت را ایجاد میکند که بدون طی مراحل دست و پاگیر، پرداختهای خیرانه خرد، وقف شده و یا به موقوفاتی بزرگ تبدیل شود.
روشی برای ترویج فرهنگ وقف در جامعه
تبیین و ترویج وقف پول در جامعه، بستر همگانی شدن فرهنگ وقف را فراهم میکند. پول، در دسترسترین و سیالترین سرمایه شخص است که قابلیت انتقال سریع و استفاده وسیعتر دارد. در یک جامعهای اگر پول قابلیت وقف داشته باشد، هر فردی حتی با دارایی کم میتواند به وقف قسمتی از پول خود اقدام نماید. این امکان موجب میشود که غالب افراد جامعه احساس کنند که میتوانند در اين مسير ارزشمند قدم بردارند و از برکات مادی و معنوی وقف بهرهمند شوند. وقف پول، این ظرفیت را دارد که با جمعآوری مبالغ اندک در کنار هم، سرمایهای عظیم و مردمی حاصل میشود که میتواند بدون دخالت مستقیم دولت، گرهگشای مشکلات جامعه باشد. در اين صورت است که وقف از حصار تنگ ثروتمندان خارج شده و به عنوان يک فرهنگ در جامعه ظهور خواهد کرد و در نتيجه آثار و خيرات آن نيز به نحو بارزتري در جامعه تحقق خواهند يافت.