سوالات نابجا نپرسید
آیا بنا دارید از پیامبرتان سؤالات و درخواستهایی (نابجا) بکنید، آنگونه که پیشازاین، موسی مورد سؤال قرار گرفت، و هر کس کفر را باایمان مبادله کند، پس قطعا از راه مستقیم گمراه شده است./ بقره، ۱۰۸
نكتهها:
باتوجهبه آیه و آنچه از شأن نزولها برمیآید، بعضی از پیامبر (صلیالله علیه و آله) تقاضاهای نامربوط و غیرمنطقی داشتند، مثلا تقاضا میکردند برای ما نامهای از سوی خداوند بیاور! و یا نهرهایی را برای ما جاری ساز و برخی دیگر همانند بنیاسرائیل میگفتند: خداوند را آشکارا به ما نشان بده تا با چشم او را ببینیم و به او ایمان بياوريم!
آوردن معجزه و اتمام حجّت، برای صدق دعوت پیامبر لازم است، ولی انجام دادن هر درخواستی، طبق هوس و میل هر فردی که از راه میرسد، درست نيست.
بازگویی مشکلات و تاریخ انبیا، برای دلداری دادن به پیامبر اسلام (صلیالله علیه و آله) است که اگر افرادی از تو سؤال و درخواست نامعقول دارند، از انبیای پیشین نیز از همین قبیل درخواستها میکردند.
پیامها
۱- از سؤالات و درخواستهای بیجا بپرهیزید که گاهی زمینهساز کفر است.
۲- خطراتی كه پیروان دیگر ادیان را تهدید کرده، مسلمانان را نیز تهدید میکند.
۳- از عاقبت و سرانجام دیگران، عبرت بگيريد.
اعمال انسان، بازتاب نیات و خواستهها و سجایای اوست
«هیچکس چیزی را در دل پنهان نمیکند، مگر این که در سخنان بیاندیشهای که از او صادر میشود و در صفحه صورتش، آشکار میگردد» حکمت ۲۶
امام (علیهالسلام) در این گفتار حکیمانه، به یکی از اصول مهم روانشناسی اشاره میکنند. این نکته مسلم است که اعمال انسان، بازتاب نیات و خواستهها و سجایای اوست که بهصورت طبیعی ظاهر میگردد؛ اما گاه میشود انسان چیزی در درون دارد که نمیخواهد آن را آشکار کند، در این صورت سعی میکند دوگانگی در میان سخن و کردار خود با آنچه در درون دارد ایجاد کند. این دوگانگی در آنجا که انسان هشیار و مراقب باشد، ممکن است ظاهر نشود؛ اما به هنگام غفلت و عدم توجه، آنچه در درون است، خود را در عمل یا سخنهای نیندیشیده ظاهر میکند.
این پدیده، قانونی در روانشناسی است و امیرمؤمنان علی (علیهالسلام) این قانون مهم را در عبارتی کوتاه و بسیار پرمعنا بدین شکل بیان فرموده است.