تأملی بر دو تصویر ارائه شده از رئیس جمهور منتخب (سرمقاله)
9 مرداد, 1403 - 18:15dehghani
محمد ملک زاده
یکی از نگرانیهای جدی این روزهای دلسوزان نظام و انقلاب، حضور برخی عناصر مسئلهدار در اطراف رئیس جمهور منتخب و میدانداری آنها در شورای راهبری دولت چهاردهم است.
با گذشت نزدیک به سه هفته از پایان چهاردهمین دوره از انتخابات ریاستجمهوری و انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیسجمهور ایران، دو تصویر از دولت جدید در انظار عمومی نمایان گردیده است: تصویر اول مربوط به حضور ساده و مستمر پزشکیان در هیئتهای عزاداری دهه اول محرم و تصویر دوم مربوط به تشکیل شورای راهبری و به تبع آن کمیتههای تخصصی برای انتخاب وزرا و معاونان دولت چهاردهم توسط چهرههای نامآشنای اصلاحطلب بوده است.
در خصوص تصویر اول میتوان گفت در طول ۳ دهه اخیر معمولاً رابطه سردی میان قشر خاصی از اصلاحطلبان و مراسمها و آیینهای مذهبی برقرار بود و از این جهت دولت منتسب به اصلاحطلبان توانسته تصویرسازی متفاوتی از خود بر جای نهاده و برای ترمیم این رابطه و آشتی با جامعه مذهبی و سنتی ایران، گامهای مثبتی بردارد. در کنار این نکته مثبت از این اقدام رئیس جمهور منتخب، یک نکته قابل تأمل نیز وجود دارد و آن اینکه برخی معتقدند در شرایط حساس روزهای بعد از تعیین نهمین رئیس جمهور ایران که به طور طبیعی باید زمان زیادی برای تشکیل دولت چهاردهم گذاشته شود، انتشار تصاویر متنوع از حضور پزشکیان در هیئتهای مختلف، نگران کننده است و این مسئله با وظایف وی در این مقطع حساس تشکیل دولت چهاردهم که در انتخاباتی زودهنگام و بدون آمادگی قبلی انتخاب شد، چندان همخوانی ندارد. سؤال و دغدغه این روزهای بسیاری از مردم و کارشناسان سیاسی این است که ارائه این تصویر از رئیس جمهور به ویژه اگر از حد اعتدال نیز خارج شود، چه تناسبی با وظایف اصلی وی به عنوان رئیس قوه مجریه دارد؟ آیا فردی در چنین جایگاه مهم اجرایی میتواند با حضور پیوسته در مراسم مذهبی - که البته نفس این حضور در حد اعتدال بسیار هم حائز اهمیت است - یا مشغول شدن به سایر کارهای شخصی، وظایف و کارهای اصلی کشوری را رها نموده یا به دیگری واگذار نماید؟ این امر، نقش شخص رئیسجمهور منتخب در دولت آینده را به یکی از نگرانیها و ابهامات این دولت تبدیل نموده است. بدیهی است تداوم این روند، همسو با مصالح ملی و نظام اسلامی نیست و البته مورد خواست رأیدهندگان به ایشان هم نبوده است. مردم از رئیس جمهور منتخب خود انتظار دارند با اولویتسنجی امور کشور، نسبت به انجام وظایف محوله خویش، شخصاً اهتمام ورزد.
در خصوص تصویر دوم نیز چند نکته قابل تأمل است. بر اساس اخبار رسمی و غیر رسمی، دولت جناب پزشکیان توسط یک شورای راهبری با هدف معرفی یا پیشنهاد همکاران رئیسجمهور در حال چینش است. صرفنظر از عدم حضور و نظارت مستقیم رئیس جمهور در این شورا که خود جای تأمل دارد، واگذاری این مسئولیت مهم به افرادی که تجربه موفقی در مدیریتهای اجرایی کشور نداشتهاند، چالش دیگری را حتی برای احزاب اصلاحطلب نیز به وجود آورده است که از لحاظ منطقی، کار را برای دولت پزشکیان سخت خواهد کرد. به عنوان مثال بیدقتیها و کمدقتیهای انجام گرفته در قضیه برجام از سوی آقای ظریف و تیم مذاکره کننده، سبب به وجود آمدن خسارتهای سنگین به کشور و عبور از خطوط قرمز نظام و ملت ایران شد؛ بنابراین این افراد که حتی در سیاست خارجی که خود ادعای تخصص در آن را داشتند، عملکرد مناسبی از خود برجای نگذاشتند، به طریق اولی نمیتوانند در حوزه سیاست داخلی که در آن تخصصی ندارند، میدانداری کنند. این در حالی است که فرآیند تشکیل دولت بر اساس آنچه از سوی آقای ظریف به عنوان رئیس شورای راهبری مطرح شد نیز با ایرادهای بزرگی روبهرو است. اعلام نظرات ایشان در خصوص نحوه امتیازدهی به افراد جهت حضور در کابینه دولت چهاردهم، سخنانی ناشیانه و در راستای اهداف تفرقهافکنانه و تجزیهطلبانه دشمنان ایران بود. دست گذاشتن بر شکافهای قومیتی و مذهبی، حرکت در راستای اهداف دشمنان بوده و مطلوب دولت آقای پزشکیان نیست و با اهداف اعلامی ایشان در خصوص تشکیل دولت وحدت ملی نیز کاملاً در تناقض است.
رهبر معظم انقلاب به مناسبت آغاز به کار دوره جدید مجلس شورای اسلامی در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دوازدهم که رئیس جمهور منتخب نیز در آن حضور داشت، با اشاره به برخی از مهمترین ویژگیهای لازم برای انتخاب وزرای دولت چهاردهم فرمودند: «آن کسی را باید میداندار کرد که امین باشد، صادق باشد، متدیّن باشد، از بُن دندان معتقد به جمهوری اسلامی و به نظام اسلامی باشد. ایمان یک شاخص مهم است. امید به آینده، نگاه مثبت به افق، یکی از شاخصهای مهم است. به آنهایی که افق به نظرشان تاریک است و [معتقدند] کاری نمیشود کرد، نمیشود مسئولیتهای اساسی و کلیدی داد».
تجربه ۴۵ سال گذشته ثابت نموده که تنها نیروهای انقلابی با ویژگیهای مورد اشاره مقام معظم رهبری توانستهاند از منافع ملت ایران و مصالح نظام اسلامی دفاع کنند. از آقای پزشکیان که در دوره تبلیغات انتخاباتی پیروی از سیاستهای رهبری را بارها مورد تاکید قرار داد، انتظار میرود با دور کردن افراد ناتوان، مأیوس و ورشکسته سیاسی از کنار خود و اعتماد نکردن به کسانی که به اصل نظام و انقلاب وفادار نیستند، فضا را برای نیروهای انقلابی بازگذارد؛ چراکه هیچ جریانی، به اندازه جریان و نیروهای انقلابی، نمیتواند به دولت آقای پزشکیان کمک کند.