امام زمان (عج) فرمودند:   ما بر تمامی احوال و اخبار شما آگاه و آشنائیم و چیزی از شما نزد ما پنهان نیست. بحارالانوار: ج 53، ص 175. 

چرایی رواج رذیله حسادت در میان دانشمندان از نگاه فیض کاشانی

احمدحسین شریفی

 

از مرحوم ملامحسن فیض کاشانی رساله‌های کوتاه و پراکنده‌ای به زبان فارسی برجای مانده است که برخی از آن‌ها به همت جناب آقای رسول جعفریان، در کتابی با عنوان ده رساله گردآوری شده‌اند. در نخستین رساله از این مجموعه با عنوان «شرح صدر» مرحوم فیض کاشانی در پاسخ این پرسش که «چرا حسد و بَغضا در اهل علم بیشتر از اهل سایر حرف و صناعات است؟» سه دلیل را ذکر می‌کند:

1. همان‌طور که خوراکی‌های طیّب، غذای جسم‌های طیّب و سالم‌اند و در بدن‌های ناسالم و بیمار و مریض ممکن است موجب تشدید بیماری و حتی مرگ بیمار شوند، علم نیز غذای روح‌های پاک و سالم است و برای روح‌های ناسالم و آلوده نه تنها فایده‌ای ندارد؛ بلکه ممکن است بیماری و آلودگی آن‌ها را تشدید کرده و موجبات هلاکت روحی را فراهم کند. پس غذای علم زمانی موجب تغذیه و ترقی می‌شود که مظروف آن یعنی روح، پاک و منقح و طاهر باشد. به همین دلیل است که عالمان اخلاق، تزکیه را شرط فایده‌بخشی تعلیم دانسته‌اند:
شست‌وشویی کن و آنگه به خرامات خرام
تا نگردد ز تو این خانه‌ی پاک، آلوده
2. بیشتر مدعیان علم و دانایی، فی‌الواقع عالم به اصطلاحات‌اند و نه عالم به حقایق؛ عالم اسمیاند و نه عالم حقیقی و الا عالمان راستین از حسد و سایر رذایل نفسانی مبرا هستند: «پس فی الحقیقه حسد در این قوم [یعنی اهل علم] نیست؛ بلکه در متشبهان به ایشان است. «یَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ» (روم،‌۷)
3. علم، از شریف‌ترین و عزیزترین امور است و افراد فراوانی دوست دارند که به آن دست یابند. اما رغبت و میل باید به اندازه شرافت و فضیلت کالایی باشد که آن را می‌خواهیم. در عین حال، عده‌ای، علی‌رغم میل و رغبت، چون به اندازه شرافت و فضیلت علم، برای دستیابی به آن تلاش نکرده‌اند، وقتی کسانی را می‌یابند که به قله علم رسیده‌اند و یا بهره بیشتری از آن دارند، به آن‌ها حسادت می‌کنند؛ بنابراین، همه دانشمندان مبتلا به رذیله حسادت نیستند؛ بلکه فقط کسانی گرفتار این رذیله‌اند که علی‌رغم میل و رغبتشان، نتوانسته‌اند به شکلی شایسته از آن بهره‌مند شوند.