مسئله حجاب، یکی از آموزههای مهم و مورد تأکید در اسلام است. بر اساس روایات معصومان علیهمالسلام، داشتن حجاب اسلامی برای بانوان ضروری و لازم است. در این روایات، علاوه بر لزوم حجاب، حد و مرز حجاب نیز بیان شده و توصیههایی هم برای مقابله با بیحجابی ذکر گردیده است. در تحقیق پیش رو، به احادیثی که درباره مقابله با گناه بیحجابی وجود دارد، اشاره خواهد شد.
1. دستور به مقابله با بیحجابی
یکی از راههای مقابله با بیحجابی، زمینهسازی برای به وجود نیامدن چنین گناهی در جامعه است. مطابق سخنی از امیرالمؤمنین علیهالسلام، هر چه افراد از دسترسی به گناه دور باشند، عصمت و پاکدامنی بیشتری خواهند یافت. پس ابتدا باید زمینههای ایجاد گناه و بیحجابی در جامعه از بین برود؛ این زمینهسازی میتواند از سویی با توصیه مستقیم به خود خانمها صورت بگیرد و از سوی دیگر توصیههایی که به دستاندرکاران و مردان میشود؛ در ادامه برخی از سفارشات ائمه علیهمالسلام ذکر خواهد شد.
2. دستور در نگهداشتن خانمها در خانه
اولین موضوعی که بسیار مهم بوده و روایات زیادی در مورد آن وجود دارد، این است که زن نباید بیدلیل از خانه خارج شود و به میان جامعه برود. در فرهنگ اسلامی، شخصیت زن بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل کارهای بیرون از خانه به مردان و امور منزل به زنان سپرده شده است. در اسلام مرد باید تلاش کند و هزینههای زندگی را تأمین نماید تا همسرش بدون هیچ دغدغهای به امور منزل و تربیت فرزندان بپردازد.
در این راستا امیرالمؤمنین علیهالسلام در توصیه به امام حسن علیهالسلام فرمودند: «اکْفُفْ عَلَیْهِنَّ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ بِحِجَابِکَ إِیَاهُنَّ فَإِنَّ شِدَّهَ الْحِجَابِ خَیْرٌ لَکَ وَ لَهُنَّ مِنَ الِارْتِیَابِ وَ لَیْسَ خُرُوجُهُنَّ بِأَشَدَّ مِنْ دُخُولِ مَنْ لَا تَثِقُ بِهِ عَلَیْهِنَّ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا یَعْرِفْنَ غَیْرَکَ مِنَ الرِّجَالِ فَافْعَلْ؛ برای اینکه دیدهشان به نامحرمان نیفتد آنها (زنان) را در پرده نگهدار؛ زیرا سختگیری در حجاب برای تو و آنها بهتر است و بیرون رفتن آنها (از خانه) بدتر از این نیست که اشخاص نامطمئن بر آنان وارد کنی، اگر میتوانی کاری کنی که مردی جز تو را نشناسند این کار را بکن». در برخی منابع دیگر این عبارت با اندکی تفاوت به این شکل آمده است: «بهوسیله حجاب چشمهای زنان خود را پاک نگاه دارید؛ زیرا سختگیری در مورد حجاب، آنها را سالمتر و عفیفتر نگاه خواهد داشت».
در هر صورت، این روایت امیرالمؤمنین علیهالسلام سختگیری در حجاب را به امام حسن علیهالسلام توصیه میکند. البته سختگیری به معنای پوششی غیر از پوشش بیان شده در احکام اسلامی نیست؛ بلکه منظور این است که افراد در حجاب دقت لازم را به خرج دهند.
در حدیثی دیگر آمده است: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله النِّسَاءُ عَیٌّ وَ عَوْرَهٌ فَاسْتُرُوا الْعَوْرَاتِ بِالْبُیُوتِ وَ اسْتُرُوا الْعِیَّ بِالسُّکُوتِ؛ پیامبر صلیالله علیه و آله فرمودند: «زنان «عیّ» و عورت هستند. پس عورت بودن آنها را با نشاندن آنان در خانهها بپوشانید (و حفظ کنید) و ناتوانی آنها را با سکوت. «عَی» در معنای لغوی یعنی عجز و ناتوانی در سخن به کار رفته است؛ زیرا زنان معمولاً در مقام سخن گفتن و دفاع از حقوق خود در برابر همسران، عاجز هستند ازاینرو مردان نباید با مناقشه، آنان را مقهور و مغلوب خود سازند؛ بلکه باید در برابر این ضعف آنان، سکوت کنند.»
در این توصیه نیز سفارش شده تا با تشویق خانمها در ماندن در خانه و جلوگیری از رفت و آمدهای بیفایده، به حفظ و صیانت از آنها کمک شود. البته همانگونه که بیان شد، این سخن به معنای زندانی کردن زنها نیست؛ بلکه این سخن در جایی است که زنی بدون دلیل و حتی برای خودنمایی قصد بیرون رفتن از منزل را دارد.
3. آموزش سوره نور
در برخی روایات به افراد توصیهشده تا سوره نور را به زنان آموزش دهند. در این روایات، تعلیم سوره مبارکه نور، موجب مصونیت و محفوظ بودن آنها از گناه و فحشا و دارای پندها و مواعظ مفید دانسته شده است. امر به تعلیم سوره نور و مفاهیم آن نشان میدهد اهلبیت علیهمالسلام دغدغه حفظ زن را داشته و دیگران را نیز بر محافظت از آنها امر میکردند. این روایات همچنین میتواند دلالت بر لزوم کار فرهنگی در زمینه حجاب داشته باشد.
بنابراین دستاندرکاران فرهنگ جامعه میتوانند با استفاده از محتوای این سوره که در موضوع لزوم داشتن حجاب و عفاف، نهی از چشمچرانی و نگاه به نامحرم، توصیه به ازدواج و کمک به ازدواج دیگران و نهی از زنا، بیان احکام زنا و عاقبت زناکار، سفارش به جوانان برای حفظ عفت و پاکدامنی در صورت نداشتن شرایط ازدواج است، این مفاهیم و آموزههای قرآنی را در جامعه نهادینه سازند.
4. ممانعت از ورود مردان به مکانهای خصوصی زنان
اهلبیت علیهمالسلام علاوه بر مشخص کردن حریمهای حجاب، همگان را به رعایت این حریمها دعوت کرده و از شکستن آنها نهی کردهاند. در روایتی چنین نقل شده است: نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَنْ یَدْخُلَ عَلَى النِّسَاءِ إِلَّا بِإِذْنِ الْأَوْلِیَاء؛ رسول خدا صلیالله علیه و آله نهی میکرد از اینکه افراد بدون اذن و اطلاع اولیاء، داخل (خانه و اتاق) زنان شوند. در حدیثی دیگر آمده که پیامبر از اینکه افراد بدون اذن خانمها وارد اتاق زنان شوند نیز نهی میکردند.
در هشداری از امیرالمؤمنین علیهالسلام به مردم عراق آمده است: یَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَکُمْ یُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِی الطَّرِیقِ أَ مَا تَسْتَحْیُونَ؛ ای مردم عراق! به من خبر رسیده است که بانوان شما در خیابانها به مردان تنه میزنند؛ آیا شما حیا و شرم نمیکنید؟
بنابراین ممانعت از ورود مردان به اماکن زنانه، از دیگر توصیههای معصومان علیهمالسلام بوده است که افراد باید از آن الگو گرفته و سعی در اجرای آن در جامعه داشته باشند. در شأن نزول آیه سه سوره احزاب نقل شده است که در عصر پیامبر گرامی اسلام، زنان مسلمان برای خواندن نماز پشت سر آن حضرت به مسجد میرفتند. برخی از جوانان هوسران و بیماردل در هنگام شب و وقت نماز مغرب و عشاء بر سر راه مینشستند و با سخنان ناروا و مسخره کردن، آنان را اذیت و ایجاد مزاحمت میکردند. آیه در این باره نازل شد.
با توجه به این روایات میتوان چنین برداشت کرد که در رابطه با رعایت حریمها، معصومان علیهمالسلام بهصورت عملی وارد موضوع شده و با جلوگیری افراد و تنبه دادن به آنها و اعلام حکم حکومتی، از شکستن این حریمها ممانعت میکردند.
5. توجه دادن مردان به حجاب خانواده
یکی از کارهایی که معصومان علیهمالسلام در زمینه مقابله با بدحجابی انجام میداند، توجه دادن به مردان در جهت مراقبت از حجاب خانوادهشان بوده است. در این روش ائمه علیهمالسلام روی صحبت خود را به مردان کرده و از آنها میخواهند تا در صیانت از زنان خود بهوسیله حجاب بکوشند. در حدیثی از امیرالمؤمنین علیهالسلام نقلشده که: «من و پیامبر در یک روز ابری و بارانی در بقیع نشسته بودیم که زنی سوار بر الاغ ازآنجا گذشت و دست الاغش در گودالی فرو رفت و زن به زمین افتاد. پیامبر صلیالله علیه و آله رویش را برگرداند. حاضران عرض کردند: ای رسول خدا! آن زن شلوار به پا دارد. پیامبر سه بار فرمود: خدایا! زنان شلوار پوش را بیامرز. ای مردم! شلوار بپوشید که شلوار، پوشاترین جامههای شماست و زنان خود را در موقعی که بیرون میآیند، با شلوار حفظ کنید». این روایت متعلق به ابتدای وجوب حجاب در جامعه اسلامی است؛ ظاهراً با توجه به لباس بلندی که عرب میپوشید، نپوشیدن شلوار به معنای عریان بودن، نبوده است. در این روایت نیز علاوه بر دعا برای آن زن در حفظ حجاب و پوشیدن شلوار، از مردان خواسته میشود که زنانشان را با حفظ حجاب مصون نمایند؛ بنابراین در کنار توصیه به حجاب، توصیه به مقابله با بیحجابی نیز ذکرشده است. حال این مقابله با بیحجاب میتواند به تشویق و اجبار زنان به پوشیدن شلوار (حجاب) باشد و یا به تهیه کردن حجاب برای خانواده؛ البته چون این روایت ناظر به ابتدای وجوب حجاب است، در نتیجه در زمانهای مختلف میتواند مصادیق گوناگونی داشته باشد.
6. نهی از اطاعت زنان در معصیت
احادیثی وجود دارند که در آن اهلبیت علیهمالسلام از تبعیت و اطاعت مرد نسبت به برخی خواستههای نامشروع همسر خود مانند بیحجابی و بدحجابی منع شده است. در روایتی از پیامبر صلیالله علیه و آله آمده است: مَنْ أَطَاعَ امْرَأَتَهُ أَکَبَّهُ اللَّهُ عَلَى مَنْخِرَیْهِ فِی النَّارِ فَقِیلَ وَ مَا تِلْکَ الطَّاعَهُ قَالَ تَدْعُوهُ إِلَى النِّیَاحَاتِ وَ الْعُرُسَاتِ وَ الْحَمَّامَاتِ وَ لُبْسِ الثِّیَابِ الرِّقَاقِ فَیُجِیبُهَا؛ هر کس از زنش اطاعت کند، خداوند او را با صورت در آتش خواهد افکند. امیرالمومنین علی علیهالسلام عرض کردند: منظور از اطاعت زن چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه به او اجازه رفتن به حمامهای عمومی، عروسیهایی که در آن گناه میشود و مجالس آوازهخوانی بدهد و نیز اجازه دهد تا در میان نامحرمان لباس نازک بپوشد.
البته این روایات مطلق نیستند؛ بلکه اولاً ممکن است مخصوص زمان یا شهرهای خاصی باشد و ثانیاً به اطاعت در بیعفتی و بیاخلاقی و به اطاعتی که زمینهساز گناه و مفسده است ناظر است؛ به عبارت دیگر با توجه به محیط حمامهای عمومی و مجالس عروسی که خانمها لباس مناسبی ندارند، اگر زمینه گناه و گرایش به معصیت فراهم است، نباید مردها اجازه دهند که زنان در اینگونه اجتماعات وارد شوند. این توصیه در روایتی دیگر از پیامبر صلیالله علیه و آله نیز نقلشده است.
7. نهی از بیغیرتی
از دیگر کارهایی که اهلبیت علیهمالسلام در راستای مقابله با بیحجابی انجام میدادند، نهی مردان از بیغیرتی بوده است. این سخن بدین معنا است که معصومان علیهمالسلام علاوه بر توصیه مستقیم به زنان در حفظ پوشش، به مردان نیز توصیه میکنند که درباره پوشش خانواده خود بیتفاوت نبوده و سعی در حفظ آن داشته باشند. در روایتی از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است: إذا لم یَغِرِ الرجُلُ فهُو مَنکوسُ القَلبِ؛ مردی که غیرت نداشته باشد، واژگونه دل است.
روایات فراوانی در موضوع نهی و برخورد با بیحجابی وجود دارد که بیان همه آنها امکانپذیر نیست و در این تحقیق فقط به برخی از احادیث در این زمینه اشاره گردید.
نتیجه
در احادیث معصومان علیهمالسلام سفارشهایی در مورد نگهداشتن حجاب توسط خانمها وجود دارد. علاوه بر این، به دیگران نیز توصیه شده تا در زمینهسازی و اجرای حجاب در جامعه کوشا باشند. در برخی احادیث تصریح شده تا حد امکان باید خانمها در خانه بمانند و به امر مهم فرزندان و تربیت آنها بپردازند. در این احادیث از خروج بیمورد خانمها از منزل نهی شده و به افراد توصیهشده شرایطی فراهم بیاورند که خانمها بدون دغدغه در منزل بمانند.
در کنار این، آموزش مفاهیم سوره نور به بانوان بهعنوان کاری فرهنگی است که اهلبیت علیهمالسلام به افراد سفارش کردهاند. امر به رعایت حریمها نیز از دیگر روایات معصومان علیهمالسلام است. مطابق این روایات باید از شکستن حریمهای حجاب توسط افراد جلوگیری به عمل آورد. این کار میتواند با نهی افراد و تنبه آنها و حکم حکومتی باشد.
در کنار این، توجه دادن مردان به حجاب خانواده، از دیگر موضوعاتی است که در احادیث بر آن تأکید شده است. در این راستا به مردان توصیه شده تا خواستههای نامشروع همسر خود در موضوع بیحجابی و بیحیایی را نپذیرند و از بی غیری دوری کنند. به نظر میرسد چنانچه این موارد به همراه سایر توصیهها عملی شود، جامعه اسلامی هر چه بیشتر به عفت و حیاء نزدیک خواهد شد.