امام حسین علیه‌السلام: بهترین نوع صله‌رحم آن است که از کسی که قطع رحم کرده و با تو رفت و آمد نمی‌کند، دیدار و صله‌رحم کنی. کشف الغمه، ج ۲، ص ۲۹ 

مبارزه با شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی را جدی بگیریم

علی شیرازی

 

شایعه، خبر یا اطلاعی غیر موثق است که اعتبار خود را از تواتر و شیوع خود می‏گیرد و شایعه پذیران بر این باورند: چون همه می‏گویند، پس صحت دارد! شنونده شایعه نیز، بدون دلیل و مدرک، و فقط به دلیل شیوع و تواتر آن، شایعه را می‌پذیرد و شبه واقعیت را واقعیت می‌پندارد و اخبار دروغ را راست تلقی می‌کند.

انواع شایعه:
۱. بخشی از شایعات، فراتر از تخریب چهره فرد، با هدف «آسیب رساندن به جامعه» پا به میدان می‌گذارند.
۲. برخی از شایعات، برای ترویج «بدبینی و آزار و اذیت نسبت به اشخاص یا گروه‌های محبوب یا مقتدر در جامعه» تولید و پخش می‌شوند.
۳. بعضی از شایعات، بر مبنای اصل «تفرقه بینداز و حکومت کن» و با هدف ایجاد اختلاف در بین فرمانده و سربازان، یا بین دو همسر یا دو طایفه و گروه و مانند آن تولید و پخش می‏شود.
۴. برخی از شایعات، همچون پرده‏ای از دود است که برای «پنهان‌سازی اهداف واقعی دشمن» استفاده می‏شود.
۵. هدف بعضی از شایعات، برای ایجاد حالتی از «نگرانی و ترس در بازار مالی یا اوضاع اقتصادی کشور» به ویژه در زمان بحران‌ها و جنگ‌هاست.
۶. برخی از شایعات، در پی «جدایی بین زن و شوهر» و هتک حرمت افراد از طریق بدنام کردن یکی از همسران است که به آن قذف گفته می‏شود.
۷. برخی از شایعات در مقطع زمانی کوتاه، گروه وسیعی را در بر می‌گیرند و با واکنش سریع مردم رو به رو می‌شوند.
۸. برخی از شایعات به منظور ایجاد «ترس، رُعب و وحشت» شایع می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد فضای ترس، وحشت، نگرانی و ناامیدی در میان مردم است.
۹. بعضی از شایعات علیه شخصیت رهبری جامعه اسلامی و با هدف «تخریب چهره ولی‌فقیه زمان» صورت می‌پذیرد.
۱۰. بخشی از شایعات با هدف «تخریب چهره مسئولین خدمتگزار» و اثرگذار جامعه و نظام اسلامی شکل می‌پذیرد.
۱۱. بعضی از شایعات با هدف تضعیف یا تخریب «اصول امنیتی جامعه» صورت می‌پذیرد.
۱۲. برخی از شایعات، به آرامی منتشر می‌شوند و مردم آن را به صورت پنهانی و در گوشی به یکدیگر منتقل می‌کنند، تا در همه جا پخش می‌گردد.
۱۳. بعضی از شایعات، چون آتشی به خرمن، در زمانی کوتاه، گروه وسیعی را تحت پوشش می‌گیرد و چون بار هیجانی و عاطفی فراوانی دارد، موجب بازتاب فوری می‌گردد.
۱۴. برخی از شایعات هر گاه شرایط را مساعد بیابد، قوت می‌گیرد و در غیر این صورت، مخفی می‌ماند تا موقعیت فراهم شود.
۱۵. برخی از شایعه‌ها در زمان اضطراب مردم منتشر می‌شود؛ زمانی که همگی از یک چیز ترسیده‌اند و آماده پذیرش شایعه‌هایی در مورد موضوع ترس خود هستند.
۱۶. بعضی از شایعه‌ها موجب بروز وحشت می‌شود و هم زمان با پخش گزارش‌های مربوط به شکست یا نزدیک شدن سربازان دشمن، مطرح می‌گردد. هر کس شایعه را باور کند، معمولا رفتارهایی ناگهانی و خشونت‌آمیز و توأم با فرار انجام می‌دهد.
۱۷. بعضی از شایعات با هدف «حرمت‌شکنی و بردن آبروی برادر دینی» صورت می‌پذیرد و آرامش و آسایش فرد و جامعه را مخدوش می‌کند.
عوامل شایعه‌ساز:
شایعه دارای سه مرحله تولد، حیات و مرگ است.
تولد شایعه به وسیله این افراد شکل می‌پذیرد:
۱. دشمن داخلی و خارجی
۲. سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی دشمن
۳. ستون پنجم دشمن
۴. منافقین و مزدبگیران از دشمن
۵. بنگاه‌های خبرپراکنی دشمن
۶. روزنامه‌نگاران سست ایمان
۷. وبلاگ‌نویسان دنیا طلب
۸. افراد روانی
۹. افراد ضعیف‏النفس
۱۰. افراد ضعیف الایمان و بی‌ایمان.
این افراد هنگامی که مردم به دنبال کسب معلومات دقیق جهت فهم مسائل پیرامون خود هستند و به آن دسترسی پیدا نمی‏کنند، با شایعه‌سازی، اقدام به ارائه اطلاعات تحریف‏شده و بی‏اساس می‏نمایند.
ابزار پخش شایعه:
۱. اینترنت
۲. روزنامه‌ها
۳. رادیو و تلویزیون
۴. تلفن همراه
۵. فضاهای مجازی
۶. خبرگزاری‌ها.
هدف شایعه‌سازان:
۱. ایجاد بدبینی نسبت به نظام و مسئولان آن
۲.‌ افزایش اضطراب و نگرانی در مردم
۳. ترور شخصیت افراد موثر و خدوم
۴. ایجاد فضای ناسالم اجتماعی
۵. ایجاد تقابل و صف‌بندی میان آحاد مردم
۶. ایجاد وجاهت و اعتبار اجتماعی برای شایعه‌ساز
۷. اطمینان آفرینی و حمایت عاطفی
۸. فرافکنی، برای رهایی از ترس‌ها، آرزوها و خصومت‌ها
۹. صدمه زدن، تهمت زدن، غیبت کردن و سپربلا قرار دادن دیگران
‌   ۱۰. خودشیرینی نزد شنونده
۱۱. متزلزل کردن اعتماد عمومی
۱۲. شکستن ابهت و قدرت نظام اسلامی.
● اثرات شایعه در جامعه:
۱. ایجاد جنگ روانی
۲. ایجاد و افزایش اضطراب و نگرانی در جامعه
۳. تشدید کینه‏ها و خصومت‏ها
۴. ایجاد تفرقه و تضاد در میان مردم
۵. اوج‏گیری غیبت، دروغ و تهمت در جامعه
۶. تقویت روحیه بدخواهی در میان مردم
۷. تقویت روحیه انتقام‏جوئی در جامعه
۸. حریم‌شکنی و نادیده گرفتن حرمت افراد
۹. زیرپا رفتن بسیاری از قوانین اخلاقی و اجتماعی
۱۰. به مخاطره افتادن انتظام اجتماعی
۱۱. تضعیف روحیه دگر دوستی و فداکاری
۱۲. تضعیف مؤلفه‏های اتحاد و یگانگی در بین مردم
۱۳. کاهش میزان بهره‌وری و تولید
۱۴. فلج کردن و از کار انداختن چرخه اقتصاد جامعه
۱۵. خدشه‌دار نمودن اعتبار اجتماعی افراد، موسسات و کشورها
۱۶. مشغول ساختن مقدار قابل‌توجهی از نیرو، فکر و وقت مردم در امور حاشیه‌ای و بیهوده
۱۷. متزلزل نمودن اعتماد عمومی
۱۸. سست کردن و مردد نمودن مردم در انجام کارهای لازم و مهم
۱۹. دلسرد کردن افراد لایق و موثر در امر خدمت‌رسانی
۲۰. بر باد دادن آبروی انسان‌های مفید و مثبت
۲۱. محروم کردن جامعه از خدمات افراد خدوم و اثرگذار
۲۲. رشد بی‌اعتمادی و بدبین کردن مردم به نظام و مسئولین آن
۲۳. رشد نارضایتی در جامعه از وضعیت موجود
۲۴. تخریب چهره رسانه‌های مورد اعتماد مردم.
● دقیقا به همین دلایل، اسلام عزیز با شایعه‌سازی و نشر شایعات مبارزه می‌کند:
۱. خداوند عزیز در آیه ۸۳ سوره نساء می‌فرماید: هنگامی‌که خبری امیدبخش یا نگران‌کننده به آن‌ها برسد، [بدون تحقیق]، آن را شایع می‌سازند؛ درحالی‌که اگر آن را به پیامبر و پیشوایانشان باز گردانند، کسانی که قدرت تشخیص کافی دارند، از ریشه‌های مسائل آگاه خواهند شد. [و به آن‌ها اطّلاع خواهند داد] و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، همگی، جز عدّه‌ی کمی، از شیطان پیروی می‌کردید [و گمراه می‌شدید].
۲. امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‏فرمایند: لا تقل مالا تعلم بل لا تقل کل ما تعلم - نه تنها چیزی که علم نداری، بازگو نکن؛ بلکه همه آن چه را که می‏دانی نیز، نگو.
● اگر می‌خواهیم جلوی شایعات را سد کنیم و از اثرات تخریبی آن در جامعه و بر جامعه جلوگیری کنیم:
۱. تنها به خبر موثق اکتفا کنیم
۲. هر سخنی را نگوییم
۳. تردیدمان را با سخن ولایت محک بزنیم
۴. زبان خود را کنترل کنیم
۵. فقط سخن راست و با سند محکم را بگوییم
۶. تنها حرف اهل صداقت را در نوشتار خود بیاوریم.