امام حسین (علیه السلام): اگر خداوند متعال روزی‌ها را مقدر کرده و سهم هر کسی معین است؛ پس انسان در کسب درآمد هر چقدر کمتر حرص بورزد و به اندازه نیاز بکوشد، زیباتر است. (کشف الغمه، ج 2، ص 28)

صفحه یک 1190

تقویت رسانه‌های دینی؛ مهم‌ترین وظیفه حوزه علمیه

قاسم روانبخش

در دنیای امروز که اطلاعات به سرعت نور در حال انتقال است، نقش رسانه‌ها در شکل‌دهی به افکار عمومی و انتقال پیام‌ها بیش از پیش برجسته شده و در این میان، رسانه‌های حوزوی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در انتشار پیام‌های حوزه علمیه و ترویج معارف دینی، نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند. رسانه‌های حوزوی از جمله نشریات، سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی به عنوان پل ارتباطی بین حوزه علمیه و جامعه عمومی با ارائه محتوای دینی و علمی به ترویج ارزش‌های اسلامی و پاسخ به شبهات و سوالات دینی می‌پردازند و نقش کلیدی در جهت آموزش و ترویج معارف دینی، پاسخ به شبهات و سوالات دینی، ترویج فرهنگ اسلامی، اطلاع‌رسانی و اخبار حوزه و ارتباط با جوانان دارند. این رسانه‌های حوزوی با ایفای نقش‌های متعدد و متنوع، به انتشار پیام حوزه و ترویج معارف دینی کمک شایانی می‌کنند و با بهره‌گیری از تکنیک‌های تحقیقاتی و استفاده از منابع معتبر، به ارائه اطلاعات دقیق و جامع می‌پردازند و به تقویت ایمان و هویت دینی در جامعه کمک می‌کنند و در نهایت توجه به توسعه و تقویت این رسانه‌ها می‌تواند به ارتقاء سطح آگاهی دینی و فرهنگی جامعه منجر شود.
نقش رسانه‌های حوزوی در رساندن پیام حوزه به سطوح مختلف جامعه
هفته‌نامه «پرتو سخن» یکی از رسانه‌های دینی و حوزوی است که با هدف مقابله با هجمه‌های گسترده‌ای که علیه دین انجام می‌شد تاسیس گردید. ضرورتی که در آن زمان احساس می‌شد این بود که در شرایط شکل‌گیری دولت اصلاحات، مطبوعات زیادی قارچ‌گونه به وجود آمدند و عمده حرکت این مطبوعات، ضربه زدن به باورها و مبانی دینی و انقلاب اسلامی مردم بود! در چنین شرایطی احساس شد در برابر این حجم سنگین رسانه‌ای برای ضربه زدن به دین و ارزش‌های دینی و مبانی انقلاب اسلامی، باید کسانی وارد عرصه شوند و دفاع کنند.
داشتن رسانه، مهم‌تر از حفظ خانه
علامه مصباح آن روز برای تاسیس این رسانه دینی فرمودند اگر شما می‌توانید این کار را انجام دهید و من برای این کار حتی اگر لازم باشد خانه‌ام را می‌فروشم و هزینه می‌کنم؛ چون برای این کار بودجه‌ای نداشتیم و ایشان تا این اندازه تشویق می‌کردند. این سخن علامه یعنی داشتن رسانه مهم‌تر از حفظ خانه است و ایشان حاضرند خانه را بفروشند؛ ولی رسانه بماند. به همین دلیل با تشویق‌های ایشان، این کار رسانه‌ای شروع شد و در آن برهه حساس در برابر آن حجم سنگینی که علیه دین، ارزش‌های اسلامی، روحانیت و انقلاب شروع شد، نقش خودمان را ایفا کردیم و خدا را شکر نشریه پرتو سخن، خدمت بعضی از مراجع فرستاده شد و موجب تحسین آنها شد و مراجع عظام فرموده بودند این نشریه از اسلام، ارزش‌ها و مبانی انقلاب و دینی دفاع می‌کند؛ الحمدالله تاکنون نشریه سرپاست و کار خود را انجام می‌دهد.
تقویت رسانه‌های حوزوی؛ مهم‌ترین کار حوزه علمیه
الحمدالله در گذر زمان، کار رسانه‌های حوزوی و دینی بهتر شد. آن زمانی که نشریه پرتو منتشر می‌شد، در حوزه به آن صورت رسانه‌ای وجود نداشت و بعدها خبرگزاری رسا و سایر رسانه‌های حوزوی بوجود آمدند تا آنجا که تا امروز در حوزه رسانه، مطالب دائماً به روز منتشر می‌شود و نقطه نظرات علما، بزرگان، مراجع و شخصیت‌های حوزوی دائماً انتشار پیدا می‌کند.
داشتن رسانه در حوزه و داشتن رسانه با زبان روز، کار مهمی است و حوزه علمیه باید پیام حوزه را به مردم برساند. نباید این‌گونه باشد که بزرگان مطالبی را بیان کنند و این مطالب به دست مردم نرسد؛ امروز یکی از مهم‌ترین کارهای حوزه، تقویت رسانه حوزه است و باید رسانه حوزه تقویت شود و با زبان روز، پیام حوزه را به سطوح مختلف کودکی تا نوجوانی، جوانی، میانسالی و اقشار مختلف کارگران، کشاورزان، دانشگاهیان و زنان و اقشار مختلف برساند.
رسانه حوزه، پیام خود را به همه اقشار جامعه برساند
باید حوزه با رسانه‌ای که در اختیار دارد، پیام خود را به همه اقشار جامعه برساند و اگر این کار انجام شود، حوزه موفق خواهد بود و اِلا حوزه در محیط خودش مطلب تولید می‌کند و همان‌جا باقی می‌ماند و به دست مردم نمی‌رسد. رسانه در حوزه؛ یعنی رساندن پیام حوزه به همه مردم و آگاهی مردم از اسلام ناب که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
نقش رسانه‌های دینی در اطلاع‌رسانی صحیح به مردم
هم‌اکنون در روزهای آغازین شکل‌گیری دولت جدید هستیم و رهبر معظم انقلاب در دیدارهای مختلف، فرمایشات مهم و توصیه‌های راهبردی و راهگشا خطاب به دولت و مجلس شورای اسلامی بیان داشتند و ملاک‌ها و معیارهایی برای کابینه تراز و کارآمد که بتواند مشکلات کشور را حل کند بیان فرمودند. وظیفه رسانه‌های دینی، تحلیل و اطلاع‌رسانی در این خصوص است. طبق اصول قانون اساسی، وزرا، دولت و کابینه، محصول مشترک رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی هستند و همان‌طور که رئیس جمهور می‌تواند هر فردی را انتخاب کند و کسانی که شایستگی این سمت را دارند معرفی کند، مجلس نیز این حق را دارد که به کسانی که تشخیص می‌دهد و شایستگی لازم را دارند رأی دهد و به کسانی که شایستگی لازم را ندارند، رای ندهد؛ بنابراین انتخاب هیئت وزیران، حق دولت و مجلس شورای اسلامی است و مردم نیز باید از آن مطلع باشند.
ضرورت اعتقاد مسئولین به نظام جمهوری اسلامی
رسانه‌های دینی و انقلابی باید ضرورت اعتقاد مسئولین به نظام جمهوری اسلامی را تبیین نمایند. باید تبیین نمود که از جمله شاخص‌های مسئولین «ایمان و تقوا» است. همچنین به تعبیر حضرت آقا، مسئولین نظام باید تا بن دندان، نظام جمهوری اسلامی را قبول داشته باشند و با نظام، اسلام و انقلاب زاویه نداشته باشند و حتی در دلشان ذره‌ای گرایش به دشمن نداشته باشند و از سوابق خوبی برخوردار باشند و در فتنه نقشی نداشته باشند. کسانی که این ویژگی‌ها را داشته و کارآمد باشند، می‌توانند این کارها و مسئولیت‌ها را به خوبی انجام دهند. کسی که می‌خواهد وزیر شود باید تخصص، کارآمدی و توانمندی داشته باشد و وزیری که تازه کار را شروع می‌کند و نمی‌داند چه کاری کند، بعد از ورود در مسئولیت معلوم نیست که کارآمدی داشته باشد؛ لازم است وزیری انتخاب شود که توان مدیریتی داشته باشد و اهل مشورت با کارشناسان باشد، نه اینکه مشورت یک طرفه با افراد خاصی داشته باشد؛ بلکه با افراد حوزوی، دانشگاهی، متخصصین، فرهیختگان و نخبگان مشورت کند و قدرت تشخیص حرف بهتر را نیز داشته باشد. وظیفه رسانه دینی و انقلابی، شناساندن چنین ویژگی‌هایی به جامعه است. چنین وزرایی باید انتخاب شوند.
 
کیمیا علیزاده‌ بلغاری و سیمای منافقین در قرآن
محمدرضا شهبازی
از خصوصیات منافقین در قرآن این است که به مومنین طعنه می‌زنند و آنها را تحقیر می‌کنند و از هر فرصتی برای عیب‌جویی و استهزاء مومنان استفاده می‌کنند. 
پیکان نقد و مطالبه منافقان، همیشه سمت مومنین نشانه رفته است. مثلاً حتی وقتی کفار و مشرکان غلطی می‌کنند، اینها سریع می‌گویند ببینید ما چه کردیم که فلان شد! 
 در ماجرای کیمیا علیزاده، مواضع این روزهای رسانه‌های صورتی و انسان‌های شل‌دین را مرور کنید. می‌بینید چطور نشان اتهام آنها سمت مومنین است؟! 
دختری با استفاده از حمایت‌ها و ظرفیت‌های رشد در جمهوری اسلامی، به موفقیت ورزشی در سطح جهان رسیده و بعد بیش از حد معمول مورد تقدیر قرار گرفته و با کلی هدیه از جمله سکه و پول و آپارتمان و... تجلیل شده و بعد تصمیم گرفته برود و به کشورش لگد بزند و به مقدسات ملی توهین کند و حالا متهم کیست؟ از نظر صورتی‌های منافق‌مسلک، مومنین و حاکمیت ایمانی!
جالب آنکه این ورزشکار بلغاری، حتی درخواست یا اراده‌ای برای بازگشت هم نداشته تا فی‌المثل کسی از جبهه مومنین بخواهد مانعش شود و بعد اینها لااقل به این بهانه شروع کنند به هتک مومنان. 
 در ماجرای سلبریتی‌های نمک‌نشناس مشارکت کننده در بلوای ززآ هم همین بود. 
فلانی و بهمانی تا شروع بلوا آنتن داشتند و پول می‌چاپیدند. بعد که شلوغ شد، خودشان نیامدند و بعضی از آنها علی‌رغم داشتن قرارداد، زدند زیر میز و تعهد و... بعد مطالبه صورتی‌ها بجای اینکه از آنها باشد، همواره از رسانه ملی و نظام بود که چرا این جماعت روی آنتن نیستند؟ !
به جای اینکه آنها را به‌ خاطر نمک‌نشناسی، همراهی با بلواییان و آب به آسیاب دشمن ریختن و همچنین رفتار غیرحرفه‌ای و... مواخذه کنند، روی طرف مقابل فشار می‌آوردند که چرا از اینها دلجویی نمی‌کنید!
 بزنگاه‌ها فرصت‌های خوبی هستند برای شناسایی منافق مسلک‌ها با متر و معیار قرآن و حدیث. 
 
آثار جهانی پیاده‌روی اربعین
محمد ملک زاده
یکی از سنت‌های مرسوم تشیع در طول تاریخ اسلام «زیارت اربعین» بوده که به مرور زمان گسترش یافته است به طوری که امروزه راهپیمایی شیعیان به سوی کربلا، به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین مراسم عزاداری شیعیان جهان تبدیل شده و این مراسم در زمره بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان قرار گرفته است. امام صادق (علیه السلام) به یکی از دوستان خود در خصوص اهمیت پیاده‌روی برای زیارت امام حسین (علیه السلام) می‌فرمایند: «کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین (علیه السلام) برود، خداوند به هر قدمی که برمی‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‏فرماید و یک درجه مرتبه‏اش را بالا می‏برد». کسانی که توفیق زیارت امام حسین (علیه السلام) با پای پیاده در ایام اربعین را داشته‌اند، به این حقیقت تاکید می‌کنند که این سفر، سفر تزکیه و پاک‌کننده روح از آلودگی‌هاست و این تنها یکی از پیامدها از آثار و برکات بی‌شمار این سفر معنوی است. آثاری که نتایج آن نه تنها شامل زائران، که نصیب کل جهان اسلام نیز می‌گردد.
یکی دیگر از پیامدهای روشن مراسم شکوهمند اربعین را می‌توان افزایش قدرت سیاسی تشیع دانست. نمایش خیل گسترده زائران حسینی در رسانه‌های جهانی، مردمان جهان را به بررسی و مطالعه سیره و منش حسینی که بزرگ‌ترین الگوی شیعیان عالم است ترغیب می‌کند. این امر، احترام جهانی را برای آن امام همام ایجاد نموده و در نتیجه، قدرت سیاسی تشیع را افزایش داده است. در همین سال‌های اخیر، دنیا شاهد بود که این مراسم شکوهمند چه تاثیر گسترده‌ای در تزلزل قدرت جریان تکفیری داعش در سوریه و عراق به همراه داشت و شکست و اضمحلال آنان را سرعت بخشید. این موضوع به اذعان کارشناسان سیاسی، یکی از مهم‌ترین عوامل پیروزی شیعیان در عراق و دیگر مناطق علیه جریان تکفیری تحت حمایت غرب بوده است. موضوعی که امروزه به دلیل تهدیدات گسترده استکبار علیه شیعیان و به ویژه ملت ولایتمدار و محب اهل بیت در ایران از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد با توجه به این نکته، به جرئت می‌توان گفت همایش اربعین علاوه بر بُعد معنوی و مذهبی، دارای آثار گسترده سیاسی در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای است. برگزاری چنین همایش باشکوهی در کمال امنیت، حاوی پیام‌های مهمی برای منطقه و جهان می‌باشد. از نگاه تحلیل‌گران سیاسی، برگزاری مراسم باشکوه اربعین در سال‌های اخیر توانسته به تقویت جایگاه ایران در منطقه و نزدیک شدن قلوب مسلمانان به یکدیگر کمک کند و همچنین در سطح بین‌المللی باعث تاثیرگذاری بیشتر ایران به عنوان یک نظام قدرتمند شیعی شده است. به رغم دشمنی‌های گسترده استکبار جهانی علیه تشیع، راهپیمایی اربعین که هر سال باشکوه‌تر و در کمال امنیت و صمیمیت بیشتر برگزار می‌شود، بُعد دیگری از قدرت تشیع به ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت اسلامی عراق را به نمایش می‌گذارد که توانسته‌اند امنیت این خیل گسترده جمعیت عاشق را تامین نمایند. انعکاس این همایش و مراسم پیاده‌روی از طریق رسانه‌ها، در تمام دنیا این پیام را به دنبال خواهد داشت که اولاً این خیل گسترده جمعیت که این‌چنین عاشقانه در این پیاده‌روی شرکت نموده‌اند، در برابر هر اتفاق و تهدیدی علیه تشیع، قدرتمندانه ایستادگی خواهند کرد و دوم اینکه تامین امنیت مراسم راهپیمایی اربعین، ثابت می‌کند نظام اسلامی قادر است بدون هرگونه حمایت و کمک خارجی، امنیت خویش و منطقه را تامین نماید.
مهم‌ترین فلسفه و هدف قیام امام حسین (علیه السلام)
نکته‌ی مهمی که هرگز نباید فراموش کرد، توجه به اهداف قیام امام حسین علیه السلام و فلسفه عزاداری‌ها و برگزاری مراسم اربعین برای آن حضرت است. باید آن اهداف را شناخت و با چرایی قیام و اهداف آن آشنا شد. باید دانست چرا آن بزرگوار حاضر شدند جان خود و خاندان و یاران باوفایشان را تقدیم و یا عزیزانشان را در بند اسارت مشاهده کنند. باید راه و رفتار و عمل امام را شناخت و تلاش نمود که ما شیعیان نیز آن‌گونه باشیم. 
سالار شهیدان در وصیت‌نامه‌ای که خطاب به برادر بزرگوارشان محمد بن حنفیه نوشتند، هدف از قیام خود را اصلاح امور و زنده کردن امر به معروف و نهی از منکر دانستند: «انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی ارید ان امر بالمعروف وانهی عن المنکر». این مهم‌ترین فلسفه و هدف قیام امام حسین (علیه السلام) است. یک شیعه و مسلمان واقعی با اقتدا به سالار شهیدان، هرگز در برابر فسادها، بی‌عدالتی‌ها و پایمال شدن ارزش‌های دینی در جامعه اسلامی ساکت نخواهد ماند.
مبارزه با گسترش فساد و گناه و علنی شدن آن در جامعه، درسی است که ما از جریان عاشورا و قیام امام حسین (علیه السلام) می‌گیریم. در روایت معروف آن حضرت خطاب به فرزدق درباره عهدشکنی کوفیان آمده است: «ای فرزدق! اینان قومی هستند که اطاعت شیطان را برگزیده و اطاعت خداوند رحمان را ترک کرده‌اند، فساد در زمین را آشکار ساخته و به حدود شرعی توجه نمی‌کنند». ایشان همچنین پیش از قیام خود، در تبیین اهداف خویش از این قیام فرمودند: «آیا نمی‌بینید که به حق عمل نمی‌شود و باطل طرد نمی‌گردد؟! در چنین شرایطی یک مؤمن واقعی، مرگ را بر زندگی ترجیح می‌دهد و من مرگ را جز سعادت و زندگی با ظالمان را جز زجر و شکنجه نمی‌بینم».
بنابراین، باید کوشید ضمن تجلیل و بزرگداشت قیام عاشورا، با اهداف مقدس این قیام آشنا شد و از آن درس گرفت که بالندگی و عزت جامعه اسلامی، در گرو شناخت مکتب حسینی است. 
قیام و مقاومت مردم غزه ادامه راه قیام امام حسین (علیه السلام)
رویداد کربلا، جریانی است که پس از شکل‌گیری، محدوده‌های جغرافیایی را در هر عصری در نوردیده و همچون رودی خروشان در بستر تاریخ جاری گردیده است. تسلیم نشدن در برابر ظالمان به عنوان الگویی از مکتب امام حسین (علیه السلام) درسی است که حتی بسیاری از غیر مسلمانان هم به آن اعتراف می‌کنند. ما بارها در سخنان رهبران مقاومت فلسطین شنیده‌ایم که قیام خود را ادامه راه و قیام حسین بن علی علیه السلام توصیف می‌کنند. مقام معظم رهبری هم اشاره فرمودند که سران غاصب صهیونیستی، یزیدیان زمان ما هستند و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه، جلوه‌ای از جنایات دشمنان امام حسین علیه السلام است. پیروان مکتب امام حسین علیه السلام همچون مردم مظلوم غزه و رهبران آنان، با اشتیاق به استقبال شهادت می‌روند؛ اما هرگز تسلیم ستمگران نمی‌شوند.