«اِعْلَمْ اَنَّهُ لاوَرَعَ اَنْفَعُ مِنْ تَجَنُّبِ مَحَارِمِ اللهِ وَ الْکَفِّ عَنْ اَذَی الْمُؤْمِنِ»   هیچ خویشتنداریای سودمندتر از دوری  از حرام و پرهیز از آزار مؤمنان نیست.  (فقه الرضا علیهالسلام / ص356)

ستون سمت چپ اقتصاد 1102

کاهش رشد نقدینگی و عبور از شوک تورمی، نشانه‌های حرکت به سمت بهبود اقتصادی است
وزارت امور اقتصادی و دارایی، در پاسخ به گزارش روزنامه جهان صنعت با عنوان "همسویی اقتصاد ایران با ونزوئلا" تأکید کرد: این روزنامه با اتکا به برخی آمارها، نشانه‌های ونزوئلایی شدن اقتصاد را در حال آشکارتر شدن دانسته است؛ از جمله حجم ۵۵۹۵ هزار میلیاردتومانی نقدینگی، تورم بالای ۴۰ درصد و درصد تغییرات قیمت اقلام خوراکی که به ۷۰ درصد رسیده است. آمارهای نگران‌کننده‌ای از اقتصاد ایران که البته در حال معکوس شدن است و از روند چند ساله‌ای که عوامل ایجاد این آمارها مهار نشده بود، حالا سیاست دولت، کنترل این عوامل است.
کاهش ۳۵ درصدی رشد نقدینگی در شهریورماه امسال نسبت به شهریورماه گذشته، اصلاح سیاست ارز ترجیحی و عبور از شوک تورمی ناشی از آن، رشد تولید صنایع بورسی و موارد دیگر، نه به معنای مطلوب بودن شرایط اقتصادی، بلکه نشانه آهنگ حرکت به سمت بهبود شرایط است.

«دستفروشی» شغل رسمی خواهد شد
سید امیر سیاح، در برنامه نشست همفکری درباره دست‌فروشی، اظهار داشت: نگاه‌های متفاوتی نسبت به دست‌فروشی وجود دارد و اصناف آن را مزاحم و شهرداری آنها را سد کنندگان معابر، می‌دانند.
وی افزود: در نگاه اقتصادی، «دست‌فروشی» اشتغال خُرد است و باید آن را زمینه‌ساز مشاغل بزرگ بدانیم و براین‌اساس در تلاش هستیم، دست‌فروشی را به‌عنوان شغل رسمی بشناسیم.
«رحیم سرهنگی» رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی گفت: قدمت و پایداری دست‌فروشی، از بسیاری از مشاغل بیشتر است و ماهیت چندبُعدی دارد.
وی افزود: دست‌فروشی، یکی از کانال‌های توزیع و فروش کالا است و قدمتی چندهزارساله دارد. راهبرد عملیاتی برای دست‌فروشی این است که تعاونی دست‌فروشان تشکیل شود و مدیریت آنها به دست دست‌فروشان باشد
وی تصریح کرد: نکته دوم این است که پس از تشکیل تعاونی و انجمن، مشوق‌هایی برای پلتفرم‌های مختلف ایجاد کنیم و صرفاً داشتن مکان مناسب، پاسخگو نیست.