همچنانکه گذشت، اولین راهکار تقویت رویشها "جهاد تبیین" است. وظیفه نیروهای انقلاب، آگاه ساختن هر چه بیشتر و هر چه دقیق تر و صحیح تر نسل امروز، از حقایق و واقعیات مربوط به انقلاب اسلامی است.
2. نظارت بر انتخاب معلمان و اساتید مومن و انقلابی
نظارت بر انتخاب معلمان و اساتید مومن و انقلابی برای تربیت نسل جوان و نوجوان کشور، موضوع پراهمیتی است که حضرت آقا بارها بر آن تاکید نموده اند؛ زیرا وظیفه اصلی معلمان، آگاهی بخشیدن به این نسل است. در کشور ما در کمترزمانی جوانها و نوجوانهای ما، این جور مورد تهدید و تهاجم فکری و اخلاقی قرار داشتند. البتّه در دوران حکومت پهلوی، این تهاجم از سوی خود مسئولین کشور به وجود میآمد [امّا] امروز از سوی بیگانگان، از سوی دشمنان، از سوی منحرفین این تهاجم وجود دارد. خب معلّمین ما از آن طرف با آن ظرفیّت عظیم مواجهند، از این طرف با این تهاجمِ همهجانبه مواجهند. بایستی بین این دو، یک جهاد مستمرّ دائمی واقعی را بر عهده بگیرند و به معنای واقعی، مجاهدت کنند. باید کاری کنند که ریزشها نزدیک به صفر بشود و رویشها در حدّاکثر قرار بگیرد. (12/2/1400)
3. گسترش ارزشهای معنوی در جامعه
جوان، دارای روح پاک و فطرت زلال برای دریافت ارزشهای معنوی است. شوق آنان برای شرکت گسترده در مراسم عبادی مانند اعتکاف در سال گذشته، موید این ادعاست. باید به ترویج این ارزشها و گسترش معنویت در جامعه اهتمام بیشتری داشت.
4. توجه به ویژگی های شخصیتی نسل نو
از دیدگاه روانشناختی و جامعهشناختی، بهطور طبیعی بین بینشها، منشها و خواستههای دو نسل، تفاوت وجود دارد. این تفاوتها یا مربوط به اقتضائات سنی است یا ناشی از شرایط خاص جامعه و جهان است که دائما متغیر است. هیچ نسلی، آینه تمامنمای آرمانهای نسل قبل با همه خصلتها و منشهای آنها نیست. هر نسلی شرایط و خصوصیات روانی اجتماعی خاص خود را دارد که باید به تفاوت نسلها و ویژگیهای شخصیتی نسلها و نسل جوان توجه کرد. امام علی(علیهالسلام) میفرماید: «لا تَقْسِروا اَوْلادَكُمْ عَلى آدابِكُم، فَاِنَّهُمْ مَخْلوقونَ لِزَمانٍ غَيْرِ زَمانِكُم؛ فرزندانتان را به اخلاق و آداب وخویهای خودتان منحصر و مقید مسازید؛ چه آنها برای زمانی جز زمان شما آفریده شدهاند». (ميزان الحكمة: ج ۵، ص ۳۱۱)