امام مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف): حقانیّت و واقعیّت، با ما اهل‌بیت رسول‌الله (ص) می‎باشد و کناره‎گیری عدّه‎ای از ما، هرگز سبب وحشت ما نخواهد شد؛ چرا که ما دست‌پرورده‌های نیکوی پروردگار می‎باشیم و دیگر مخلوقین خداوند، دست‌پرورده‌های ما خواهند بود.    (بحارالانوار: ج ۵۳، ص ۱۷۸)  

ترس و اندوه؛ تاوان تکذیب آیات

و کسانی که آیات ما را تکذیب کنند و از پذیرش آنها تکبر ورزند، آنان اهل آتشند که در آن جاودان باشند.(اعراف 36) 
«خوف» و ترس، مربوط به امور آینده و در مقابل امنیّت و آسایش است، امّا «حزن» و اندوه، مربوط به گذشته و آنچه از دست رفته مى‏باشد و در مقابل سرور و شادمانى است.
نکته‌ها:
1. از سنّت‏هاى الهى، ارسال رسولان براى بیان وحى الهى است. «یأتینّکم... یقصّون علیکم آیاتى» 
2. از راههاى نفوذ و تأثیر سخن، سنخیّت پیام‏آور با خودِ مردم است. «منکم» 
3. انسان، آزاد و داراى اختیار است و سرنوشتش در گرو گرایش و عمل خود اوست. «فمن اتّقى و أصلح» 
4. متّقى، اصلاح‏گر و داراى فعّالیّت مثبت است، نه گوشه‏گیر. «اتّقى وأصلح» 
5. تقوا و خودسازى باید قبل از اصلاح دیگران باشد و اصلاح‏گران، باید خود، متّقى باشند. «اتّقى وأصلح» 
6. مؤمنان و پیروان واقعى انبیا، آنانند که اهل تقوا و اصلاح باشند. «یاتینّکم رسل... فمن اتّقى و اصلح» و نفرمود: «فمن آمن بهم» 
7. آرامش حقیقى، در سایه‏ى تقوا و اصلاح است. «اتّقى و اصلح فلا خوف علیهم» 
پیامد تکذیب، تکبّر و سرپیچى از انبیا، عذاب ابدى و دوزخ است. «استکبروا... اصحاب النّار... فیها خالدون».
 
مدارا با درد 
امام علی علیه السلام: أَفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ؛
برترين زهد، پنهان داشتن زهد است.
(حکمت 28)