«اِعْلَمْ اَنَّهُ لاوَرَعَ اَنْفَعُ مِنْ تَجَنُّبِ مَحَارِمِ اللهِ وَ الْکَفِّ عَنْ اَذَی الْمُؤْمِنِ»   هیچ خویشتنداریای سودمندتر از دوری  از حرام و پرهیز از آزار مؤمنان نیست.  (فقه الرضا علیهالسلام / ص356)

بحران نژادپرستی در غرب

رویکرد نژادپرستانه به سیاه‌پوستان در غرب، همواره بسترساز ایجاد تنش بوده و درگیری سیاه‌وسفید را به همراه داشته است. یک مثال آشکار، «داستان مالکوم ایکس» از رهبران سیاه‌پوست آمریکایی است که سال‌ها به مبارزه علیه تبعیض نژادی در آمریکا پرداخته است. او در کتاب خاطرات خود، به دنبال تحمل مرارت‌ها و تبعیض‌های فراوان، در نهایت به این نتیجه می‌رسد که همه سفیدپوستان، شیطان هستند! او در این اثر، همه سیاهان را خشمگین و خود را خشمگین‌ترین سیاه آمریکایی، توصیف می‌کند. دیدگاهی که می‌توان آن را ناشی از تبعیض‌های ناروای تاریخ غرب نسبت به آنان، تلقی کرد. هرچند در سال ۱۹۶۴ توسط لیندون جانسون، (رئیس جمهور وقت ایالات متحده) هرگونه تبعیض نژادی، ملیتی و رنگی در آمریکا، ممنوع اعلام شد؛ ولی این معضل، در فرهنگ این کشور ریشه تاریخی دارد و هنوز نیز جلوه‌های آشکاری از تبعیض نژادی در این کشور مشاهده می‌شود.
علاوه بر معضل تبعیض نژادی در غرب به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، انواع دیگری از تبعیض همچون؛ تبعیض جنسی، مذهبی و ... در این مناطق وجود دارد که طرح و بررسی همه آنها، در این مجال نمی‌گنجد. نکته قابل‌توجه در این زمینه آن است که برخی گروه‌ها در غرب، برای مشروعیت بخشیدن به دیدگاه‌های تبعیض‌آمیز خود، آن را به مذهب نیز نسبت می‌دهند! تا آنجا که یکی از محققان موضوع مذهب و سیاست در ایالات متحده معتقد است:
«در آمریکا، هرگز گروه یا نهضتی وجود نداشته که ضد سیاه‌پوستان و یا در خط نژادپرستی باشد؛ ولی در قالب اصول مسائل غیرمذهبی عمل کند ... انگیزه نژادپرستی در این کشور، همواره به انجیل نسبت‌داده‌شده است و حتی آخرین فرقه مذهبی نژادپرست، یعنی کوکلاس کلان، صلیب را به‌عنوان نشانه نهضت خود، به کار می‌برد»!
این در حالی است که روح ادیان و مذاهب الهی، با هرگونه نژادپرستی مخالف بوده‌اند. دین اسلام از ابتدای ظهور، همواره بر نفی این پدیده شوم تلاش نمود. رسول خدا (صل الله علیه وآله وسلم) در خطبه معروف حجةالوداع فرمودند:
«ای مردم! خدای شما یکی است و پدر شما یکی است. همه شما از نسل آدم هستید و آدم هم از خاک می‌باشد. هیچ فضیلت و برتری برای عرب‌ها بر غیر عرب‌ها و هیچ فضل و برتری برای غیر عرب‌ها نسبت به عرب‌ها، وجود ندارد و هیچ قرمزی بر سفید و نه سفیدی بر قرمز برتری ندارد، مگر به تقوی.»