️ اکبر مظفری
- سلام بفرمایید.
- حاج آقا! مگه خدا از باطن مردم خبر نداره که میخواد با امتحان کردن اونا رو بدونه؟
- خدا دانای غیب آسمانها و زمینه و آگاه به اسراری که در سینههاست. «إِنَّ اللَّهَ عالِمُ غَیْبِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» هیچ ذرهای، حرکتی، جنبشی و امر کوچک و بزرگی در عالم هستی نیست، مگر اینکه معلوم و مکشوف خداست. پس غرض از امتحان الهی، آگاهی یافتن خدا بر احوالات بندگانش نیست؛ چون علم او بر همه چیز و همه کس احاطه داشته و چیزی برای او پنهان نیست تا برای دانستنش نیاز به امتحان کردن مردم داشته باشه.
-آیا امتحان کردن جز برای معلوم کردن مجهولاته؟
- آفرینش با همه عظمتش، مخلوق خداست و خداوند بر نهان و آشکار آن آگاهه. کشف مجهول دلیل امتحان الهی نیست؛ چون اساساً مجهولی برای خدا وجود نداره تا در پی کشف اون باشه.
- پس فلسفه امتحان الهی چیه و چرا خداوند بندگانش رو امتحان میکنه؟
- خداوند بندگانش رو امتحان میکنه تا اونا رو با اختیار و اراده خودشان به کمالی که لایقش هستن برسونه. انسانها مانند معادنی هستن که فلزهای مختلفی در وجودشون نهفته اَست و تنها در زیر سایه امتحانات و در میانه شداید و بلایاست که معادن وجودشان استخراج شده و به شکوفایی، رشد و کمال میرسه. مصائب برای روح انسان مانند ورزش برای جسم اوست و روح رو بزرگ میکنه.
- آیا مشخص کردن اهل بهشت و جهنم در شمار علل امتحان الهیه نیست؟
- خداوند امتحان نمیکنه تا بهشتیان رو از دوزخیان تفکیک کنه؛ بلکه امتحان میکنه تا همه رو شایسته و لایق بهشت کنه. منتهی در این آزمون انسانساز، کسانی راه هدایت رو برگزیده و نجات مییابن و کسانی راه گمراهی رو انتخاب کرده و گرفتار عذاب آخرت میشَند.
- اگر آزمایش الهی برای رشد و تکامل انسانه، چرا انبیا و اولیاء الهی امتحان میشَند. آنها که همه مراحل تکامل و تعالی رو پیمودهاند؟
-نظام آفرینش، نظام پرورش و تکامله و یکی از عوامل رشد و تعالی انسان، ابتلائاتی اَست که هر کسی به تناسب شخصیتش به آن مبتلا میشه. پیامبران و اولیاء الهی نیز از این قاعده مستثنی نیستن. آنها هرچند مراحل تکامل رو طی کرده و به مقام رسالت برگزیده شدن؛ اما از مقام یکسانی برخوردار نبوده و همچنان امکان رشد و شکوفایی دارن و برای کسب درجات معنوی بالاتر، تلاش میکنن. چنانکه خداوند حضرت ابراهیم (علیه السلام) نبی رو پس از امتحانی سخت و سازنده به مقام امامت برگزید.
- آیا امتحان اولیای الهی همانند مردم عادیه؟
- حد و حدود امتحان الهی به تناسب سعه وجودی انسانهاست. هرچقدر ظرفیتها بیشتر و روح با ایمانتر باشه، امتحانها نیز سختتره. «اِنَّ اللهَ اِذا اَحَبَّ عَبْدآ غَتَّهُ بِالْبَلاءِ غَتّآ» یعنی خداوند وقتی که بندهای رو دوست داره، اونو در شداید غرق میکنه. چرا که شداید و بلایا، بستر صعود به درجات بالاتر معنویه. انبیاء و اولیای الهی از این جهت بیشتر و سختتر از دیگران امتحان میشَند.
- ممنون حاج آقا
برداشتی از کتاب: بیست گفتار، (امتحان الهی)، تالیف: متفکر شهید استاد مرتضی مطهری (ره)