شبهه ۱: سکوهای داخلی امنیت ندارند.
پاسخ:
۱. این مطلب از تبلیغات و هجمههای قدیمی جریانهای مخالف و منتقد نظام جمهوری اسلامی است، تا مانع انتقال مردم از سکوهای خارجی به سکوهای داخلی شوند!
۲. برخلاف تبلیغات صورتگرفته مبنی بر ناایمن بودن سکوهای داخلی، بررسیها نشان میدهد که این سکوهای خارجی بوده و هستند که قابلیت اعتماد ندارند؛ چنانکه اخبار متعددی مبنی بر سرقت اطلاعات کاربران برخی از این سکوها، منتشر شده است.
شبهه ۲: در سکوهای داخلی، آزادی سیاسی و فرهنگی وجود ندارد.
پاسخ:
۱. در حال حاضر مطالب زیادی در نشریات و روزنامهها، همچنین خبرگزاریها و وبگاههای رسمی متعدد منتشر میشود که در نقد و اعتراض به سیاستهای کلان نظام و به شخصیتهای عالی آن است و بااینحال، برخوردی با منتقدان صورت نمیگیرد. طبعاً وضعیت پیامرسانها، آزادتر از نشریات و سایتهاست. از جهت فرهنگی نیز ـچنانکه قبلاً اشاره شدـ وضعیت برخی سکوهای داخلی (روبینو) بهگونهای است که عدهای حیرتزده شدهاند و به محتوای ناسالم آن معترضاند.
۲. بدیهی است انتقاد با نشر اکاذیب، شایعه، تهمت و عناوین مجرمانه متفاوت است و بهصورت طبیعی، طبق قوانین همه کشورها، چنین اقداماتی، چه در مواجهه حضوری و چه در روزنامه یا وبگاه یا شبکه اجتماعی، موجب پیگرد قضایی میشود. از سوی دیگر، جمهوری اسلامی موظف است زمینه آزادی را در چارچوب شرع و قانون مهیا کند و هرگز مجاز نیست به اسم آزادی، فساد و فحشا نشر داده شود.
۳. آیا در سکوهای خارجی، آزادی سیاسی وجود دارد؟! در سالهای اخیر، بهاندازهای محتوا و صفحات ایرانی در عرصه دین و ارزشهای انقلابی در برخی از این سکوها، بهویژه اینستاگرام مسدود شده است که ادعای آزادی بیان و رسانه در آنها، ادعای مضحکی است.
۴. به نظر میرسد نگرانیهای مطرحشده درباره رعایتنشدن آزادی و حریم خصوصی کاربران در سکوها و پیامرسانهای داخلی را، جریانی تولید و ترویج میکند که سنگاندازی در مسیر توسعه آنها را در دستور کار داشته است و این موضوع دغدغه جدی عموم مردم نیست. بااینحال، در خور ذکر است غیر از وجود قوانین عمومی، آییننامهای در خصوص شبکههای مجازی و پیامرسانهای داخلی در حال تنظیم است.
شبهه ۳: در سکوهای داخلی نیز محتوای ناسالم وجود دارد.
پاسخ:
۱. سکوهای خارجی از ابعاد گوناگون اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی، دارای پیامدهای سوء برای کشور هستند؛ اما وجود محتوای ناسالم در برخی سکوهای داخلی، غالبا در بخش فرهنگی است و از جهت اقتصادی، امنیتی و سیاسی کمتر مشکل دارند.
۲. میزان محتوای فاسد فرهنگی در سکوهای خارجی، بسیار بیشتر از برخی سکوهای داخلی است.
۳. اصل این نقد وارد است و طبعاً باید پیگیری برای حذف و اصلاح محتوای ناسالم در این سکوها انجام شود.
شبهه ۴: با مسدودسازی سکوهای خارجی، رقابت از بین میرود و کیفیت پائین ميآيد.
پاسخ:
۱. باتوجهبه تعدد سکوهای داخلی، فضای رقابتی از بین نرفته و انحصار شکل نگرفته است. طبعاً در این فضای رقابتی، از میان سکوهای داخلی، یک یا دو سکو که به لحاظ کیفیت، بالاتر از دیگر سکوها هستند، مورد اقبال بیشتر قرار خواهند گرفت و بهعنوان سکوی ملی شناخته خواهند شد.
۲. پس از تقویت و گسترش سکوهای داخلی در ایران، زمینه رقابت با سکوهای خارجی در خارج از ایران فراهم میشود. برای شکلگیری بهتر رقابت بینالمللی، باید خدماتی مانند بازار و مایکت برای توزیع وسیع سکوهای ایرانی در سطح جهان، تقویت شود و توسعه یابد.
۳. نکته مهم و اساسی، آن است که هرگز بهبهانه ایجاد فضای رقابتی، نباید زمینه سلطه و حاکمیت سکوی خارجی بر کشور را فراهم کرد و زیرساخت کشور را در اختیار سکوی خارجی قرار داد؛ بلکه لازم است همزمان با حمایت از سکوی داخلی، برای سکوی خارجی محدودیت ایجاد شود. در این زمینه، تجربه کشورهایی مانند آمریکا، چین و کره جنوبی، قابلذکر است.
شبهه ۵: احتمال حذف سکوهای ایرانی توسط اندروید وجود دارد.
پاسخ:
باتوجهبه اپن سورس بودن اندروید، برخی از شرکتهای دانشبنیان در راستای بومیسازی آن، اقدامات خوبی انجام دادهاند. بدیهی است وزارت ارتباطات با همکاری معاونت علمی فناوری، باید پرونده ویژهای برای این موضوع باز کنند و در دستور کار قرار دهند.
شبهه ۶: انتقال به سکوی داخلی، موجب اختلال در دایره ارتباطی مسئولین صفحات و دنبالکنندگان میشود.
پاسخ:
دو پیشنهاد در این زمینه در خور ذکر است:
۱. تبلیغ صفحات جایگزین در خود سکوی داخلی (ویترین روبیکا، پین کردن پیج در روبینو، ایتا، بله و. .)، همچنین در تلویبیون و شبکههای سیما با تأمین هزینه توسط دولت.
درهمین زمینه، طبق بسته حمایتی دولت از کسبوکارهای اینترنتی که اخیرا رونمایی شد، در بخش تبلیغات، تخفیف حداکثری تبلیغات در دستگاههای اجرایی و صداوسیما برای کسبوکارها و پلتفرمها دیده شده است. همچنین پلتفرم موظف شده که با انجام تبلیغات در مدت کوتاهی، نصف دنبالکنندههای کسبوکار در پلتفرمهای خارجی را در پلتفرم داخلی معرفی کند. برنامهسازی برای معرفی در صداوسیما و اختصاص بسته ویژه تبلیغات پیامکی، از دیگر بخشهای تبلیغات است.
۲. طراحی سامانه مهاجرت: در صورت عملیشدن این پیشنهاد، صاحب صفحه میتواند وارد شود و در کنار ذکر مشخصات صفحه اینستاگرام، نشانی صفحه جدید در سکوی داخلی را درج کند. دنبالکننده نیز با ورود به این سامانه، میتواند به نشانی جدید دنبالشونده دست پیدا کند.
شبهه ۷: با فيلتر سکوهای خارجی، ارتباط ما با دنيا قطع میشود.
پاسخ:
۱. ارتباط با افراد و جریانهای همسو با جمهوری اسلامی در سایر کشورها، میتواند در بستر سکوهای داخلی اتفاق بیفتد که در کشورهای خارجی نیز در دسترس است.
۲. افرادی که بهدلیل فعالیتهای خاص (علمی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و. .)، نیازمند استفاده از سکوهای خارجی هستند، با ساماندهیVPN ها، مشکلشان رفع میشود.
۳. دولت چین (که در حال قبضه مقام اول اقتصاد جهان است) با وجود فیلتر شدید سکوهای خارجی، ارتباطات اقتصادی گستردهای با دنیا دارد؛ بنابراین «مسدودسازی سکوهای خارجی» در تضاد با «ارتباطات جهاني» نيست.
شبهه ۸: مسدودکردن سکوهای خارجی، زمينه تبليغ نيروهای متدين و انقلابی برای مردم ايران و جهان را از بين ميبرد.
پاسخ:
۱. با مسدودکردن سکوهای خارجی و فیلترشکنها و محوریت یافتن شبکههای داخلی، مردم ایران حضور حداکثری و غالب در سکوی خارجی نخواهند داشت تا نیاز به هدایت آنها در سکوهای خارجی باشد.
۲. مناسب است سکوهای ایرانی، در خارج کشور تبلیغ و ترویج، و سفیران و رایزنهای فرهنگی دراینخصوص فعال شوند. ترویج سکوهای ایرانی، بهویژه در کشورهای همسایه و محور مقاومت، اهمیت زیادی دارد و میتواند نتایج درخشانی بهدنبال آورد. تشکیل شبکه سایبری جبهه مقاومت بر محور سکوهای متعلق به جمهوری اسلامی، باید در زمره راهبردهای ایران اسلامی باشد.
۳. باتوجهبه اینکه صفحات فارسی سکوهای خارجی، غالبا مخاطب بینالمللی ندارند، بلکه مخاطب آنها نوعا ایرانیان هستند، ادعای تبلیغ جهانی تا حدودی مخدوش است. از سوی دیگر، این سؤال قابلطرح است: آیا ما در کشورمان و برای مخاطب ایرانی، توسط سکوهای متعلق به دولتهای متخاصم، تحریم نیستیم؟ نمونه بارز، موضوع شهید حاجقاسم سلیمانی است. طبعا همین مسئله با شدت بیشتری در مقیاس جهانی وجود دارد. وضعیت اغتشاشات اخیر بهخوبی نشان داد که در سکوهای تحمیلی وابسته به دشمن، حتی در تبلیغ داخل کشور هم ناتوان بودهایم، چه رسد به بينالمللی!
۴. اصل تبلیغ بینالمللی تعالیم دینی و مذهبی و ترویج ارزشهای انقلاب اسلامی در سکوهای وابسته به دشمن، امری مفید و بلکه لازم است؛ اما این حضور (با در اختیار داشتن VPN اختصاصی) باید بهصورت هدفمند، سازماندهیشده و جریانساز بینالمللی بوده، از حیث کمیت افراد، حداقل، و از حیث کیفیت و توانمندی، در سطح بالای مهارت و توانمندی باشد. فعالیت صفحات شخصیتهای بینالمللی ایران در سکوهای خارجی نیز صرفا باید برای دیپلماسی عمومی و به زبانهای زنده دنیا انجام شود. طبعا فعالیت صفحات این شخصیتها به زبان فارسی در سکوهای داخلی صورت میگيرد.
شبهه ۹: با فیلتر سکوهای خارجی، قدرت دیپلماسی عمومی سایبری کشور کاهش مييابد.
پاسخ:
سکوها جزئی از رسانهها هستند و نقش رسانهها تابع مدیریت آنهاست؛ بنابراین سکوها در خدمت منافع و اهداف صاحبان آن سکوها خواهد بود؛ چنانکه از علل مهم افزایش قدرت دیپلماسی عمومی آمریکا، توسعه روزافزون سکوهای وابسته به این کشور در جهان است. برایناساس، اگر ما بهدنبال دیپلماسی مؤثر و گسترده عمومی هستیم، باید سکوهای بومی را در جهان فراگیر کنیم؛ در غیر این صورت، استفاده از سکوهای وابسته به دولتهای متخاصم، نهتنها قدرتی برای ما ایجاد نخواهد کرد؛ بلکه به ضرر منافعمان خواهد بود. وضعیت و مواجهه ما با سکوهای خارجی در حدود یک دهه گذشته، بهترین شاهد بر این مدعاست.
شبهه ۱۰: تقابل با سکوهای مسئلهساز، باید در مقیاس جهانی باشد، نه ملی.
پاسخ:
۱. لازمه مقابله با سکوهای متعلق به دولتهای متخاصم در مقیاس جهانی، عرضه جایگزین پرقدرت بومی و حمایت از آن است. چنین امری نیز در زمانی که اکثریت مردم به سکوی خارجی کشانده شده و در آن حضور دارند، غالبا تحقق پیدا نمیکند؛ بلکه لازم است همزمان با حمایت از سکوی داخلی، محدودیت برای سکوی خارجی ایجاد شود.
۲. انسداد سکوهای قانونشکن متعلق به دشمن را میتوان تبدیل به گفتمان در سایر کشورها کرد. بزرگترین ضربه اقتصادی، امنیتی و فرهنگی به دولتهای متخاصم و جبهه استکبار، حذف سکوهای آنان از کشورهای مختلف است. جمهوری اسلامی میتواند دراینخصوص الگوی مناسبی باشد. اجرای پیوست حکم اول مقام معظم رهبری به اعضای شورایعالی فضای مجازی در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.