امام حسین علیه‌السلام: ای مردم! در کسب صفات زیبای اخلاقی بکوشید و برای به دست آوردن این سرمایه‌های معنوی شتاب کنید.  (کشف الغمه، ج ۲، ص۳۰) 

گفت‌وگوی حجابیه (بخش ششم)

داود مهدوی زادگان

حجاب، قانون است و الزام به آن هم قانونی است و از پشتوانه فلسفی برخوردار است. اگر حجاب در جامعه ما اجبار است، اجبار آن قانونی است. فقه جعفری در قانون اساسی رسمیت دارد. هیچ فقیه شیعی هم حجاب را مباح ندانسته؛ بلکه واجب می‌داند.

اشکال: جناب آقای مهدوی زادگان. با سلام و عرض ادب، چند ساعتی از تلگرام دور بودم و متوجه فرمایشاتتان نشده بودم.  منظور همان که فرمودید. یعنی شاید حجاب، حجابی برای پنهان‌کردن مسائل اصلی باشد.  این را هم اضافه کنم، برای من دانشجوی مدیریت، نامه امیرالمؤمنین به مالک‌اشتر را، از سال‌ها پیش فرمان حکومتی معرفی کرده‌اند. در این نامه، تاکیدات زیادی به عدالت‌ورزی و حراست از بیت‌المال و ... شده است. ولی در جایی از این نامه، نه‌تنها در زمینه حجاب توصیه‌ای نشده است؛ بلکه حتی به وظیفه والی برای مسلمان کردن مردم و ایجاد زمینه‌های به بهشت رفتن حکومت‌شوندگان، بنده چیزی ندیدم.
ممنونم که پاسخ دادید.  نمی‌خواهم بحث دوطرفه باشد. آقای زیباکلام گفته‌اند: ایران حرفی برای گفتن در جهان ندارد.  من به حمایت از حرف ایشان، حرف نمی‌زنم. واقعاً برای من و برای خیلی‌های دیگر، این سوال ایجاد شده که آیا غیر از استکبارستیزی، حرفی برای گفتن داریم یا نه. سوال ایجاد شده است، نه انتقاد از کشورم. جنابعالی هم یکی از مخاطبین این سوال هستید. حتی اگر در گروه‌های دیگر، استدلال‌هایی خلاف این گفته آقای زیباکلام اقامه شود، به این گروه منتقل خواهم کرد. در مورد فرمان حکومتی هم یک فرضیه در ذهنم شکل‌گرفته و اگر داده‌هایی برخلاف این فرضیه ارائه شود، فرضیه را رد شده تلقی خواهم کرد. فرضیه این است که امام علی (علیه السلام) در فرمان حکومتی خود، وظیفه‌ای برای به بهشت بردن مردم برای مالک تعیین نکرده است. حجاب، جزء کوچکی از این ادعا به شمار می‌آید. جامعه آماری فرضیه نیز، کاملاً محدود و قابل‌بررسی است: نامه ۵۳ نهج‌البلاغه.
پاسخ: سلام و عرض ارادت، جناب ر... بزرگوار 
فرمودید که به تفاوت امر قضاوت و دلالت‌های فلسفی التفات دارید؛ لکن چگونه است که به آن عمل نکردید. اگر در مقام قضاوت قرار می‌گرفتید، چه حکم می‌کردید؟  عکس تحلیل فلسفی قضاوت می‌کردید؟  چرا موشکافی در امر قضاوت را در تحلیل فلسفی به کار نبستید؟ 
گرامی! حجاب، قانون است و الزام به آن هم قانونی است و از پشتوانه فلسفی برخوردار است. اگر حجاب در جامعه ما اجبار است، اجبار آن قانونی است. فقه جعفری در قانون اساسی رسمیت دارد. هیچ فقیه شیعی هم حجاب را مباح ندانسته؛ بلکه واجب می‌داند و در این حکم هم اختلافی بین علمای قم و نجف نیست. لذا حکم حجاب، حکمی برای حداقل فقهی نیست و چون قانون شده است، الزام‌آور است. و من تعجب می‌کنم که چطور با وجود دعوی سابقه حوزوی، بداهت این امر برای شما پوشیده مانده است! 
البته نمی‌دانم کلام من چگونه بود که می‌فرمایید در بیان رد عقلانی حجاب، محظور دارید. بهتر است فضای گروه را امنیتی نکنید و اگر استدلالی دارید، بیان بفرمایید و با اتهام‌زنی از ارائه دلیل طفره نروید. 
از اینکه برای پاسخ به عرایض من وقت گذاشتید، سپاسگزارم. پایدار باشید.