امام حسین علیه‌السلام:  مرگ در راه عزت، جز زندگی جاوید نیست و زندگی با ذلت، جز مرگی فاقد حیات نیست.  (احقاق الحق، جلد ۱۱، صفحه ۳۰۱) 

هشت نکته آداب معاشرت

1. توجه نکردن:
تا حالا برای خود شما چند بار پیش آمده که با فردی وارد صحبت شوید و فرد از شما روی برگرداند. چه احساسی داشته‌اید؟ این یک بی‌ادبی محض است. برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید با حالت‌های مختلف صورت و بدن طوری وانمود کنید که فرد احساس کند به موضوع علاقمند هستید. این راه، یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌تواند طرف مقابل حس توجه شما را درک کند.
2. دست دادن محکم:
باید مراقب باشید که بیش از حد، سفت هم دست ندهید؛ زیرا محکم دست دادن زیاد هم نشانه سلطه‌جویی و تکبر است. اما اگر به صورت درست و مناسب این کار را انجام دهید، هم اعتماد به نفس شما را می‌رساند و هم نشانگر خونگرم بودن، صداقت و فروتنی شماست.
3. پشت کردن به دیگران:
این کار نیز نوعی توهین است و شما به وضوح اعلام کرده‌اید که دوست ندارید به صحبت‌های دیگران گوش کنید. این کار حتی می‌تواند خشم و احساسات منفی به دنبال خود بیاورد و دیگران نسبت به شما خصمانه رفتار کنند.
4. سیگار کشیدن:
در گردهمایی‌های عمومی از سیگار کشیدن پرهیز کنید. امروزه هم افراد سیگاری قانونمند و هم افراد غیر سیگاری، دوست ندارند در این مکان‌ها شاهد بوی سیگار باشند.
5. نزدیک ایستادن:
جالب است بدانید هر فردی برای خود یک حد و مرز آسایش دارد و دوست ندارد که دیگران به آن تجاوز کنند. این موضوع در مورد ایستادن هم صادق است و افرادی که خیلی نزدیک به مخاطبان یا دیگران می‌ایستند، حس خوبی به طرف مقابل القا نمی‌کنند.
6. بلند صحبت کردن:
سعی کنید با صدای بلند صحبت نکنید. صدای شما باید آرام و یکنواخت باشد و لحن کلامتان نیز باید با زمان و موقعیت موجود هماهنگ باشد. صدای بلند، نشانه تکبر و خودخواهی است. همچنین رعایت این نکته در جواب دادن به تلفن همراه نیز می‌تواند خوب و عالی باشد. فریاد زدن در گوشی، کار درستی نیست.
7. اجتناب از همزمانی صحبت:
یکی از اصول آداب معاشرت این است که اگر شخص دیگری در حال صحبت است، بهتر است در وسط حرف او ورود نکنیم و اجازه بدهیم حرف او تمام شود. این کار ساده است؛ اما خیلی از افراد هنوز آن را رعایت نمی‌کنند و باعث بی‌نظمی و اهانت به فرد می‌شود.
8. آداب معاشرت در مهمانی‌ها:
شاید شما هم در یک مهمانی افرادی را دیده‌اید که سر موقع حاضر نمی‌شوند و برای ترک میزبان هم زمان‌بندی ندارند. سعی کنید تلفن همراه خود را خاموش کنید یا روی سایلنت بگذارید و بعداً جواب دهید. سعی کنید در میهمانی‌ها بعد از صرف نهار و یا شام، سریع مکان را ترک نکنید. فکر کنید دیگران با مشاهده چنین رفتاری چه فکری می‌کنند؟
اگر به میهمانی دعوت شدید، سوال نکنید چند نفر را می‌توانم با خودم بیاورم. در میهمانی و در حضور دیگران در مورد مسائل و مشکلات شخصی و یا حرفه‌ای کسی سوال نکنید. اگر امکان حضور در مهمانی یا مراسمی را ندارید، اطلاع دهید؛ زیرا که دعوت کننده برای شما وقت صرف کرده، هزینه کرده و حتی ممکن است افراد دیگر را به خاطر دعوت از شما حذف کرده باشد، پس اطلاع‌رسانی به میزبان در مورد عدم حضور، یک رفتار مودبانه و منطقی است.