۱- نفس امّاره
انسان را به سوی زشتیها سوق میدهد و اگر با عقل و ایمان مهار نشود، سبب سقوط یکباره انسان میشود. «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَهٌ بِالسُّوءِ» نفس آدمی بدون شک همواره به بدی امر میکند. (أَمَّارَهٌ به معنای بسیار امر کننده است و این همان نفس سرکشی است که انسان را به گناهان فرمان میدهد)
این نفس، آنقدر خواهش و خواسته خود را تکرار میکند تا انسان را گرفتار سازد. امیرالمومنین حضرت علی علیهالسلام میفرمایند: «النَّفسُ الأمّارهُ المُسَوِّلَهُ تَتَملَّقُ تَمَلُّقَ المُنافِقِ، و تَتَصَنَّعُ بشِیمَهِ الصَّدیقِ المُوافِق، حتّی إذا خَدَعَت و تَمَکَّنَت تسَلَّطَت تَسَلُّطَ العَدُوِّ، و تَحَکَّمَت تَحَکُّمَ العُتُوِّ، فأورَدَت مَوارِدَ السُّوءِ»؛ نفْسِ بد فرمانِ ظاهر آرا، همچون منافق چاپلوسی میکند و خود را چون دوستی سازگار و دلسوز جلوه میدهد و همین که فریب داد و [بر انسان] دست یافت، چون دشمن مسلّط میشود و با خودخواهی و قلدری فرمان میراند و [شخص را] به جایگاههای بدی و هلاکت میکشاند.
قرآن کریم در سوره یوسف میفرماید: پس از آنکه برادران یوسف، بنیامین را در سرزمین مصر به جای گذاشته و به نزد پدر برگشتند و ماجرای دستگیر شدن او به اتهام سرقت بیان کردند، حضرت یعقوب به آنان فرمودند: «بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ»؛ بلکه نفس، این کار زشت را برای شما زینت داد و شما را به سوی آن کشاند.
در حدیث دیگری میخوانیم: بعد از نماز، از خداوند چنین بخواهید: «الهی لَا تَکِلْنِی إِلَى نَفْسِی طَرْفَهَ عَیْنٍ أَبَدا»؛ حتّى به اندازه چشم بر هم زدنی مرا به نفس خودم وامگذار.
امیرالمؤمنین درباره مهار نفس اماره به مالک اشتر چنین فرمان میدهند: «وَ أَمَرَهُ أَنْ یکْسِرَ نَفْسَهُ مِنَ الشَّهَوَاتِ وَ یزَعَهَا عِنْدَ الْجَمَحَات فَإِنَّ النَّفْسَ أَمَّارَهٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ اللَّهُ»؛ او را فرمان میدهد که نفس خود را هنگام (هیجان) شهوتها درهم شکند، و آن را از طغیانها بازدارد؛ زیرا نفس اماره، آدمی را سخت به بدی میخواند، مگر آنکه خداوند رحم کند.
در این دستور در برابر نفس اماره سه راهکار مشخص شده است:
۱- برخورد قاطعانه با شهوات نفس (یکْسِرَ نَفْسَهُ مِنَ الشَّهَوَاتِ)
۲- خویشتنداری و صبر (یزَعَهَا عِنْدَ الْجَمَحَات)
۳- پناه بردن به رحمت خداوند (إِلَّا مَا رَحِمَ اللَّهُ)
۲- نفس لوّامه
نفسی است که انسان را در هنگام گناه و معصیت ملامت و سرزنش میکند و سبب میشود انسان عاصی اقدام به توبه و عذرخواهی کند. «وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَهِ»؛ و سوگند به نفس لوامه، وجدان بیدار و ملامتگر.
شاید مراد از این نفس، همان وجدان اخلاقی باشد. آری، انسان دارای حالتی است که در برابر انجام بدیها یا کم شدن خوبیها، هم در دنیا خود را ملامت میکند و هم در آخرت. این ملامتها، همان ندامت و پشیمانی است که میتواند مقدّمه توبه باشد و یا بستری برای یأس و خودباختگی فراهم آورد.
۳- نفس مطمئنّه
حالتی است مختصّ انبیا و اولیاء و تربیتشدگان واقعی آنان که دلبستهی خدایند و در هر وسوسه و مهلکهای مهار نفس به دستشان است و پیروزند. «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً»؛ هان ای روح آرام یافته! به سوی پروردگارت بازگرد که تو از او راضی و او از تو راضی است.
نفس مطمئنه در اثر نماز و یاد خدا حاصل میشود و انسان به آرامش و اطمینان دست پیدا میکند. قرآن کریم یکجا میفرماید: «أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْرِی»؛ نماز را به پادار تا به یاد من برسی و در جای دیگر میفرماید: «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»؛ آگاه باشید که با یاد خداوند دلها اطمینان و آرامش پیدا میکنند.