اکبر مظفری
- سلام بفرمایید.
- حاج آقا «نبی» و «رسول» باهم متفاوتد؟
- بله. قرآن كريم پيامبران الهى را غالباً با دو واژه نبى و رسول معرفى مىكند. در برخى از آيات تنها واژه نبى و در برخى ديگر، فقط واژه رسول و احياناً هر دو واژه را به كار مىبرد. از ظاهر برخى از آيات چنين بر میآید كه اين دو واژه با يكديگر متفاوتند، چنانكه قرآن کریم مىفرمايد: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِيٍّ إِلاّ إِذا تَمَنّى أَلْقَى الشَّيْطانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ...». یعنی قبل از تو هيچ رسول و نبى را نفرستاديم مگر اينكه هر وقت (براى پيشبرد مقاصد خود) آرزويى نمود، شيطان در آن آرزو مداخله و خدعه كرد.
- نبی و رسول چه تفاوتی باهم دارند؟
- نبى به كسى گفته مىشود كه با عالم غیب ارتباط داشته و از جهان بالا خبر دريافت نماید؛ خواه از طریق امین وحی، خواه رؤيا و یا از طرق ديگر. اما رسول کسی است که مسئوليت ابلاغ پيامى و يا انجام عملى را بر عهده دارد. بنابراين ملاك نبوت، ارتباط با غيب است و ملاک رسالت ابلاغ پيام و انجام مأموريت الهى.
- کدام یک از نبی و رسول بر دیگری برتری دارد؟
- مقام نبوت بالاتر و برتر از مقام رسالت است؛ زيرا جایگاه نبوت جایگاه ارتباط با مقام ربوبى است، در حالى كه جایگاه رسالت، جایگاه انجام وظيفه است. در نبوت، پيامبر طرف وحى قرار گرفته و پيام خدا را دريافت مىكند و در رسالت مأموريت دارد كه كارى را انجام دهد. اگر يك نفر، هم نبى و هم رسول باشد، شرافت و برترى او به خاطر نبوت اوست، نه به خاطر رسالتش و اگر رسالت او داراى فضيلت باشد، فضيلتى است كه از جانب نبوت كسب كرده است و اين فضیلت بالاتر از فضيلتى است كه از جانب رسالت كسب میکند.
- نبی و رسول دو صنف جداگانه که نیستند؟
- نه. رسول و نبى ناظر به دو گروه و دو صنف از پيامبران نيست؛ بلكه از نظر قرآن آنها گروه واحدى هستند که داراى دو حيثيتاند. یعنی از جهتى نبى و از جهت ديگر رسول مىباشند. وقتی نبی مخاطب وحى بر انجام كارى و تبليغ سخنى مأمور مىشود، قرآن از او با واژه رسول یاد میکند.
- میان نبی و رسول چه رابطهای برقرار است؟
- از نظر مصداق و در مقام انطباق، غالباً ميان آن دو تساوى برقرار است، بدین صورت که هر نبى، رسول هم بوده و وظيفهاى را بر عهده دارد و در پی رساندن پيامى و يا انجام عملى میباشد. همچنان كه هر رسولى، نبى و طرف وحى هم بوده و رسالتى را بر عهده دارد. اگرچه در موارد اندكى، نبوت مخصوص خود نبی بوده و از شخص او تجاوز نكرده است. چنانكه بر اساس برخى روايات، نبوت بعضی از پيامبران بنىاسرائيل، از خود آنها تجاوز نكرده و نسبت به ديگران مأموريتى نداشتهاند.
- ختم نبوت به چه معناست؟
- ختم نبوت ملازم با ختم رسالت است. در مقام ختم نبوت و رسالت، فرقى ميان «خاتم النبيين» و «خاتم الرسل» نيست. اینکه قرآن «خاتم النبيين» میگوید نه «خاتم الرسل»، به اين جهت است كه نبوت اساس رسالت است و ختم باب نبوت، ختم باب رسالت را هم به دنبال دارد. یعنی اگر منصب پيامگيرى از جانب خدا قطع شود، ديگر موضوعی براى پيامرسانى نخواهد بود.
- ممنون حاج آقا
برداشتی از کتاب: منشور جاوید، (رسول و نبی کیست؟)، جلد سوم، تالیف: آیت الله العظمی جعفر سبحانی