امام مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف): حقانیّت و واقعیّت، با ما اهل‌بیت رسول‌الله (ص) می‎باشد و کناره‎گیری عدّه‎ای از ما، هرگز سبب وحشت ما نخواهد شد؛ چرا که ما دست‌پرورده‌های نیکوی پروردگار می‎باشیم و دیگر مخلوقین خداوند، دست‌پرورده‌های ما خواهند بود.    (بحارالانوار: ج ۵۳، ص ۱۷۸)  

مطالب صفحه جوان 1208

این فضا مزاجی است، نه مجازی! 
سید روح‌الله موسوی
چه حالی خواهید داشت اگر متوجه شوید شخصی ناشناس و بیگانه همواره از پنجره وارد اتاق فرزندتان می‌شود  و از پشت پرده هر چه می‌خواهد را برای او بیان می‌کند. هیچ پدر و مادر فهمیده و با مسئولیتی چنین حالتی را نمی‌پسندد، این در حالی است که با کمی اندیشه و مقایسه، پی می‌بریم این مثال تا حد زیادی بر شبکه‌های اجتماعی منطبق است.
 توقع از ما ایرانیان بیشتر است! با چنان سابقه حکمت و اندیشه و با چنان فیلسوفان بزرگی، از فارابی و ابن سینا گرفته تا شیخ اشراق و ملاصدرا که هنوز بر تارک تاریخ می‌درخشند، از ما انتظار می‌رود تا در نگرش و برخورد با پدیده‌های مختلف من‌جمله فضای مجازی، با حکمت و بصیرت بیشتری نظر و عمل کنیم. حال اجازه دهید وضعیت کنونی فضای مجازی را همزمان با یک سؤال و مثال توضیح دهم و قضاوت را به شما بسپارم.
چه حالی خواهید داشت اگر متوجه شوید شخصی ناشناس و بیگانه همواره از پنجره وارد اتاق فرزندتان می‌شود  و از پشت پرده هر چه می‌خواهد را برای او بیان می‌کند. هیچ پدر و مادر فهمیده و با مسئولیتی چنین حالتی را نمی‌پسندد، این در حالی است که با کمی اندیشه و مقایسه، پی می‌بریم این مثال تا حد زیادی بر شبکه‌های اجتماعی منطبق است. امروزه فرزندان ما حتی در اتاق خواب و تنهایی خود، به سخنان افرادی گوش می‌دهند که معلوم نیست کیستند، چگونه آدم‌هایی هستند، سطح دانش و تحصیلاتشان چقدر است و با چه نیت‌هایی به فضای ذهنی و ادراکی ما و فرزندانمان نفوذ کرده‌اند! آری، ما متاسفانه تنها هنگامی متوجه می‌شویم آن «ناشناسِ پشت پرده» وارد گوشی فرزندمان شده که شاهد افت شدید تحصیلی، انحراف اخلاقی و اعتقادی، اعتیاد، بی‌علاقگی به خانواده، عدم پایبندی به هنجارها و... از سوی فرزندانمان شده باشیم. مارشال مک لوهان Marshal McLuhan)) فیلسوف شهیر رسانه، توصیه می‌کند که برای شناخت یک رسانه، آن را با رسانه‌های پیشین مقایسه کنیم. 
برای عمل به این توصیه، هنگامی که رسانه‌های اجتماعی را با رسانه‌های پیشین مانند تلویزیون، روزنامه و کتاب و مانند اینها که رسانه جمعی نامیده می‌شوند مورد مقایسه قرار می‌دهیم، به نهادینه بودن قانون و ضوابط از طرفی و تخصص و حرفه‌گرایی از طرف دیگر، در رسانه‌های پیشین پی می‌بریم. به عنوان مثال هر کسی نمی‌تواند به راحتی مجری تلویزیون شود و نمی‌تواند هر چه دلش می‌خواهد و به مزاجش خوش می‌آید را بگوید. یک برنامه را عده‌ای از عوامل می‌سازند که هر یک در کار خود تخصص دارند و حتی برنامه، نویسنده‌ای دارد که معلوم می‌کند مجری چه بگوید و تمامی عوامل نیز باید کارشان را بر اساس ضوابط و در چارچوب قانون انجام دهند. وضع مطبوعات هم به همین منوال است و به همین دلیل اگرچه ما نویسندگان آنها را کاملاً نمی‌شناسیم؛ اما به خاطر وجود نظارت و سازوکارهای قانونی، با کارهایی حرفه‌ای مواجه هستیم و همچنین به آنها اعتماد می‌کنیم. 
این در حالی است که امروزه، شبکه‌های اجتماعی در کنار نقاط مثبت خود، به خاطر نقص قانونمندی و نظارت، بستری مناسب و در حقیقت تهدید بسیار جدی برای فعالیت گروه‌های ناهنجار و تشکیل آنچه شبکه سیاه dark web)) می‌نامند، ایجاد نموده و اندیشه‌های انحرافی فرقه‌ای، افراطی و تفریطی، تجزیه‌طلب، خرافی، شبه علمی، الحادی و حتی تروریستی و... را می‌پراکنند. بسیاری از کشورها متوجه شده‌اند که باید این فضا را ساماندهی کنند و الا فردا، آسیب‌های ویرانگر، جامعه آنها را متلاشی خواهد نمود. به نظر می‌رسد تنها راه‌حل، عبارت است از کنترل هوشمند و نیز وضع قوانین مناسب در مدیریت این فضا.
تنها کشورهایی می‌توانند این دو وظیفه را به نحو صحیح اجرا کنند و از منافع آن برخوردار و از ضررهای آن ایمن گردند که مردم آن در شبکه‌هایی باشند که مدیریت آن تابع حاکمیت کشور خودشان باشند. یادمان باشد که برای نا امن شدن یک شهر، لازم نیست تمام مردم آن شهر تروریست باشند؛ بلکه یک نفر کافی است و آن یک نفر هم لازم نیست به پادگان تروریست‌ها سفر کند؛ بلکه کافی است در فضای مجازی در یک گروه یا کانال تروریستی عضو باشد، تازه حتماً این‌گونه نیست که آن یک نفر غریبه باشد؛ بلکه شاید فرزند من و شما باشد که تحت تأثیر این گروه‌ها و کانال‌ها قرار گرفته است. بیایید کمی بیندیشیم!
 
فقه پویا و تمدن‌ساز: حکم رهبری در خصوص تقلید زنان از مجتهد زن 
محمدرضا محی‌الدینی
تحلیل سخنان امام خامنه‌ای در خصوص تقلید زنان از مجتهدین زن، ناظر به رویکردی مهم در نگرش فقهی و حکومتی ایشان است که مبتنی بر نیازهای روز جامعه و در راستای ساخت تمدن اسلامی است.
 امام خامنه‌ای در دیدار روز گذشته خود با اقشار مختلف بانوان جامعه اشاره کردند که: «زن‌هایی که به اجتهاد فقهی رسیدند، کم نیستند. معتقدم بسیاری از مسائل زنانه که موضوعش زنان است و مردها درست موضوع را تشخیص نمی‌دهند، خانم‌ها باید از مجتهد زن تقلید کنند».
 این نگاه به فقه و تقلید از مجتهد زن، با توجه به مسائل جدید و مستحدثه‌ای که در عصر حاضر مطرح شده است، نه تنها نشان‌دهنده یک دیدگاه فقهی نوین؛ بلکه بر مبنای ضرورت‌های حکومتی و تمدنی است.
در تاریخ فقه، به‌ویژه در میان فقهای متقدم، اکثر فقها حکم عدم جواز تقلید از مجتهد زن را مطرح کرده‌اند. این دیدگاه به طور سنتی به دلیل نگرش‌های خاص به فقه و مسائل فقهی زنان، به‌ویژه در آن دوران که مسائل زنان به شکل امروزی پیچیده و متنوع نبود، حاکم بوده است. با این حال، رهبری در مقام ولی‌فقیه، با نگاهی پویا و واقع‌بینانه، این حکم را با توجه به نیازهای جدید اجتماعی و مسائل پیچیده و روز جامعه زنان تغییر داده‌اند.
بسیاری از مسائل زنان در عصر حاضر، تحت تأثیر تغییرات اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیکی، نیاز به فقهی دارد که قادر باشد به‌درستی پاسخگو باشد و موضوع مبتلابه را به درستی تشخیص دهد. به‌ویژه با توجه به نقش برجسته رسانه‌ها و فناوری‌های نوین، رفتارها، خلقیات و نیازهای زنان در جامعه به‌شدت تغییر کرده است. امام خامنه‌ای با درک این تحولات، به این نتیجه رسیده‌اند که زنان خود باید در مسائل مربوط به آنان نقش کلیدی داشته باشند و از مجتهدین زن تقلید کنند تا در فهم دقیق و صحیح مسائل خود به درستی هدایت شوند.
این نظر آقا، نشان‌دهنده یک رویکرد حکومتی و تمدنی است که به جای تکیه صرف بر نظرات سنتی و رویکردی فردی در استنباط احکام، بر ضرورت انطباق فقه با نیازهای روز جامعه تأکید می‌کند. رهبری به‌عنوان ولی‌فقیه با بهره‌گیری از حکمت و دیدگاه‌های کلان نظام‌سازی، این جواز را صادر می‌کنند تا از این طریق، نه تنها فقه را به‌روز کنند؛ بلکه بستری مناسب برای ارتقاء وضعیت زنان در جامعه اسلامی فراهم آورند. این رویکرد در حقیقت یک پاسخ کارآمد به نیازهای فقهی و اجتماعی دنیای امروز است که فراتر از نگاه‌های فردی و استاتیک به فقه می‌نگرد و به طور خاص در راستای ساخت جامعه‌ای پیشرفته و تمدن‌ساز عمل می‌کند.
 
حقیقت اینجاست!
دکتر کیت مور، پدر جنین‌شناسی جهان که در سال ۱۹۸۴ بزرگ‌ترین جایزه کشور کانادا در رابطه با دانش کالبدشکافی را به خود اختصاص داده و در دانش جنین‌شناسی در جهان سرآمد بود، به کشور عربستان سعودی دعوت شد تا در مورد آیاتی که چهارده قرن پیش در مورد دنیای جنین در قرآن آمده و یا احادیثی که در این باره از پیامبر اسلام روایت شده است، نظرات خود را ارائه دهد.
دکتر در ابتدا تمایلی به این سفر نداشت و مطمئن بود که کتابی متعلق به چهارده قرن پیش نباید چیز جالبی در مورد جهان جنین ارائه داده باشد، به ویژه که این دانش فقط در نیم قرن اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. اما به علت نقطه ضعف گرفتن از کتاب آسمانی مسلمانان و نیز گشت و گذاری در کشورهای عربی، به این دعوت جواب مثبت داد.
او پس از بررسی آیات قرآن در مورد جهان جنین، چنان حیران و شگفت‌زده شد که گفت امکان ندارد که این کتاب توسط فردی و یا افرادی در چهارده قرن پیش نوشته شده باشد؛ بلکه این کلام خداوند است که آگاه به همه امور است. او نه تنها نتوانست از کتاب آسمانی مسلمانان نقطه ضعفی بگیرد؛ بلکه با توجه به یافته‌های خود از قرآن، در چاپ‌های بعدیِ تعدادی از کتاب‌های مشهور خود، اصلاحات و تجدیدنظرهایی انجام داد.
یکی از کتاب‌های مشهور او "انسان در حال رشد" نام دارد که در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود و به بیش از ۲۵ زبان مختلف دنیا ترجمه شده است.
از آن پس او در بیشتر اجلاس‌هایی که در مورد اعجاز علمی قرآن برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد از جمله در اجلاسی در مسکو به همین منظور شرکت نمود.
در خلال این اجلاس که جلسات آن در یکی از شبکه‌های تلویزیونی مسکو پخش شد و علمای اسلامی و غیر اسلامی در آن به بحث پرداختند، ۳۷ دانشمند مشهور روسی به دین اسلام گرویدند. در آن اجلاس از دکتر کیت مور پرسیده شد: آیا شما مسلمان شده‌اید؟
جواب داد: نه؛ ولی گواهی می‌دهم که قرآن کتاب خداوند و محمد پیامبر خداست.
به او گفته شد: با این تفاصیل شما مسلمان هستید. دکتر گفت:
من اکنون نیز که مسلمان شدن خود را اعلان ننموده‌ام، زیر فشارهای شدید اجتماعی قرار دارم؛ اما تعجب نکنید از اینکه روزی بشنوید که کیت مور مسلمان شده است.
یک سال بعد، او اعلان نمود که مسلمان شده است. دکتر کیت مور، آیاتی از قرآن در مورد جهان جنین را مورد برسی قرار داد و برای تعدادی از آنها تفاسیری منطبق با دانش امروزی ارائه داده است و در مقاله‌ای به چاپ رسانده است.