در حالی که مدیر عامل نستله ایران به ارتباط مستقیم این شرکت با نستله جهانی اعتراف کرده، شرکت نِستِله یکی از بزرگترین تامین کنندگان غذا در اسرائیل است.
به گزارش فارس؛ شرکت نستله، همواره به دلیل ارتباطات اقتصادی با اسرائیل، در مرکز توجه قرار داشته است. در حالی که جنگ غزه ابعاد تازهای از حمایت این شرکت از اسرائیل را نمایان کرده، اعترافات مدیرعامل نستله ایران درباره وابستگی به شرکت مادر نیز جنجالبرانگیز شده است. نستله، سالهاست که به دلیل سرمایهگذاریهایش در اسرائیل مورد انتقاد قرار دارد. این شرکت ۵۰.۱ درصد سهام شرکت اسرائیلی اوسم (Osem) را در اختیار دارد که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد غذایی در اسرائیل محسوب میشود. براساس گزارشها، نستله طی دو دهه گذشته میلیاردها دلار در اسرائیل سرمایهگذاری کرده و از جمله شرکتهایی است که دولت این رژیم به عنوان حامی اقتصادی معرفی کرده است. کمک نستله به اسرائیل در جریان جنگ غزه؛ در جریان جنگ اخیر غزه، گزارشهای مختلفی از حمایت شرکتهای چندملیتی از رژیم صهیونیستی منتشر شد. نستله نیز به عنوان یکی از این شرکتها، کمکهایی در قالب تأمین مواد غذایی و لجستیکی به نیروهای اسرائیلی داشته است. برخی منابع مدعیاند که این شرکت در کنار دیگر برندهای بینالمللی، بخشی از نیازهای لجستیکی اسرائیل را تأمین کرده و از فعالیتهای اقتصادی خود در این کشور کاسته نشده است.
اعتراف مدیرعامل عامل نستله ایران به ارتباط با شرکت مادر؛ در حالی که نستله در ایران تحت عنوان یک شرکت محلی فعالیت میکند، مدیرعامل این شرکت اخیراً در ویدئویی به صورت مستقیم از ارتباط این شرکت محلی با نستله بین المللی پرده برداشت. این اعتراف بار دیگر نگرانیها را درباره فعالیت برندهای چندملیتی در ایران و امکان خروج سرمایه از کشور به نفع شرکتهای همکار با اسرائیل افزایش داده است. ماجرای پیجرها و اهمیت عدم اعتماد به شرکتهای مرتبط با اسرائیل؛ ماجرای پیجرها و استفاده نظامی و ضد بشری اسرائیل از روابط اقتصادی، نگرانیها در این باره را افزایش داده و هرگونه ارتباط مستقیم و غیر مستقیم جریانات اقتصادی در ایران با تلآویو باید به دقت مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید ارتباط، نسبت به قطع آن از طریق دستگاههای ذیربط اقدام شود. همچنین، ارتباط نستله با اسرائیل و حمایتهای اقتصادی این شرکت از رژیم صهیونیستی، بار دیگر موضوع تحریم برندهای حامی اسرائیل را در میان مصرفکنندگان و نهادهای ایرانی مطرح کرده است. اعترافات اخیر مدیرعامل نستله ایران نیز نگرانیها درباره انتقال سرمایه و منافع اقتصادی از ایران به شرکت مادر را افزایش داده است. در چنین شرایطی، بازنگری در سیاستهای تجاری و اقتصادی ایران نسبت به برندهای مرتبط با رژیم و دولتهای متخاصم، بیش از گذشته ضروری به نظر میرسد و باید منتظر ماند و دید نهادهای مرتبط با این مسئله، چه واکنشی به این موضوع نشان میدهند.
با وجود اینکه اردیبهشت ماه امسال دولت ترکیه اعلام کرد که روابط تجاری خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرده است؛ اما یک جنبش حامی فلسطین در ترکیه، اسناد پهلوگیری کشتیهای حامل نفت ترکیه به اراضی اشغالی را افشا کرد. به گزارش فارس؛ در ماه مه ۲۰۲۴، دولت ترکیه اعلام کرد که تمام مبادلات اقتصادی خود با رژیم صهیونیستی را به دلیل جنایات این رژیم در نوار غزه به حالت تعلیق در خواهد آورد. تصمیم دولت ترکیه در صورت اجرایی شدن، به دلیل نقش حائز اهمیت ترکیه در تجارت خارجی رژیم صهیونیستی میتوانست نقطهی عطفی در حمایت کشورهای مسلمان از مردم فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی باشد. اعلام این تصمیم از سوی دولت ترکیه نه تنها در داخل ترکیه؛ بلکه در سطح جهانی، به ویژه در میان کشورهای عربی و جوامع مدافع حقوق فلسطین، بازتاب مثبت گستردهای داشت. بسیاری از تحلیلگران این اقدام را نشانهای از عزم ترکیه برای ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی و تعریف جایگاه خود بهعنوان یک دولت حامی فلسطین تلقی کردند. اما با گذشت زمان، شواهد و مدارکی منتشر شد که نشان دهنده وجود تناقضی آشکار میان این سیاست اعلانی دولت ترکیه و رویکرد عملی آن بود. گزارشهای متعددی که توسط نهادهای مستقل و جنبشهای حامی فلسطین منتشر شده، نشان میدهند که ترکیه نه تنها به تحریمهای اعلامشده پایبند نبوده؛ بلکه بهصورت غیررسمی و مخفیانه روابط تجاری خود با رژیم صهیونیستی را ادامه داده است. این تناقضات نه تنها اعتبار بینالمللی ترکیه را تحت تأثیر قرار داده؛ بلکه دولت این کشور را با انتقادات شدید داخلی و خارجی نیز مواجه کرده است. انتشار گزارشهایی که نشان میدهد محمولههای نفت خام از بندر جیحان به رژیم صهیونیستی منتقل شده و برای استفاده در ماشین جنگی رژیم صهیونیستی پالایش شدهاند، نشاندهنده نقض آشکار تعهدات اخلاقی و انسانی ترکیه است. این مسئله نه تنها با مواضع رسمی اعلامشده از سوی آنکارا در تضاد است؛ بلکه گمانهزنیهایی را درباره منافع اقتصادی و سیاسی پشت پرده این معاملات ایجاد کرده است.
عزیمت ۴۱ کشتی از ترکیه به اراضی اشغالی طی یک ماه
بنابر دادههای موجود در زمینه رهگیری تجارت میان ترکیه و رژیم صهیونیستی، طی یک سال گذشته، دهها کشتی تجاری از ترکیه به مقصد رژیم صهیونیستی عازم شدهاند. در یک نمونه، متین سیحان، خبرنگار ترکیهای گزارشی منتشر کرده است که بنابر آن از ابتدای ماه نوامبر سال ۲۰۲۴ تا ۷ دسامبر همین سال، ۴۱ کشتی از بنادر ترکیه عازم اراضی اشغالی شدهاند. متین سیحان ذیل گزارش خود در ادامه، اقدام به انتشار اطلاعات کشتیهایی کرد که از بنادر ترکیه به بنادر رژیم صهیونیستی رفتهاند. علیرغم اعلام تحریم تجاری از سوی دولت ترکیه علیه رژیم صهیونیستی در ماه می، ترکیه اعلام کرد که به دلیل «وخامت اوضاع در غزه»، تمامی واردات و صادرات خود با رژیم صهیونیستی را متوقف میکند. با این حال، افزایش صادرات به مناطق فلسطینی از زمان اعمال این تحریم، موجب انتقادهای عمومی شده و این شائبه را به وجود آورده که روابط تجاری با رژیم صهیونیستی به صورت غیرمستقیم همچنان ادامه دارد. در نمونهی دیگر نیز جنبش Stop Fuelling Genocide افشا کرد که ترکیه در اواخر اکتبر 2024، مجدداً تحریم تجاری خود را با ارسال نفت خام از بندر جیحان در استان آدانا به بندر اشکلون رژیم صهیونیستی نقض کرده است. ذیل گزارش این جنبش، طی ماههای اخیر ده سفر کشتی بین بندر جیحان و پایانه EAPC در اشکلون شناسایی شده است که هشت مورد از این سفرها پس از اعلام تحریم تجاری انجام شده است. کشتی Kimolos یکی از این کشتیهاست که بهطور مکرر بین ترکیه و رژیم صهیونیستی فعالیت داشته است. این کشتی با خاموش کردن فرستنده موقعیت مکانی خود (AIS) در دریای مدیترانه شرقی، مسیر خود را پنهان مینمود. پژوهشگران جنبش Stop Fuelling Genocide با استفاده از تصاویر ماهوارهای، ده بار پهلوگیری این کشتی را در پایانه EAPC در اشکلون ثبت کردهاند. این کشتی در وهله بعد در بندر اشکلون پهلو گرفته و پس از تخلیه بار، مجدداً به جیحان بازگشت. تصاویر ماهوارهای مربوط به ده سفر این کشتی بین دسامبر ۲۰۲۳ تا دسامبر ۲۰۲۴ نشان میدهد که این کشتی بهطور پیوسته در حال انتقال نفت خام به مقصد رژیم صهیونیستی بوده و این امر حتی پس از اعلام تحریم تجاری ترکیه علیه رژیم صهیونیستی نیز تداوم یافته است.
موقعیتیابی ماهوارهای کشتی حاوی نفت ترکیه در اراضی اشغالی
همچنین در یک نمونه دیگر از نقض تحریم تجاری ترکیه علیه رژیم صهیونیستی، کشتی Seavigour نیز نفت محموله نفت خام را از بندر جیحان در استان جنوبی آدانا به بندر اشکلون در اراضی اشغالی منتقل کرده است. کشتی Seavigour پس از بارگیری محموله نفتی در بندر جیحان طی روز ۳۰ اکتبر، در میانه دریای مدیترانه شرقی، سیستم فرستنده موقعیت مکانی خود (AIS) را خاموش کرد. در ادامه و با استفاده از تصاویر ماهوارهای، کشتی Seavigour موقعیتیابی شده و مشخص شد که در یک پایانه نفتی در اراضی اشغالی پهلو گرفته است. بنابر اطلاعات موجود در سامانههای رهگیری دریانوردی، کشتی Seavigour در تاریخ ۲۸ اکتبر وارد ترمینال حیدر علیاف در جیحان شده و هنگام خروج، وزن آن سنگینتر ثبت شده است که امر فوق نشان دهندهی بارگیری نفت خام توسط این کشتی از خط لولی باکو - تفلیس - جیحان است. کشتی Seavigour در زمان ورود به بندر جیحان دارای آبخور ۹.۴ متر بوده؛ اما حین خروج از این بندر آبخور این کشتی به رقم ۱۵.۹ متر افزایش یافته است. بنابر اطلاعات ثبت شده در سامانههای رهگیری دریایی، مقصد اعلانی برای کشتی Seavigour بندر ریپوستو در جنوب ایتالیا عنوان شده بود؛ اما این کشتی ساعاتی پس از آغاز سفر خود به سوی این مقصد، اقدام به خاموش نمودن سیستم فرستنده مکانی خود به مدت ۷ روز کرد.
فرآوری نفت ترکیه در پالایشگاههای حیفا
بنابر دادههای بدست آمده از سامانههای دریانوردی، کشتی Seavigour هنگام رسیدن به بندر ریپوستو در جنوب ایتالیا، آبخور کمتری نسبت به زمانی که از جیحان حرکت کرده بود، داشته است. این موضوع نشان میدهد که کشتی فوق در نقطهای بین این دو بندر توقف داشته و نفت خود را تخلیه کرده است. پس از تطبیق دادن ویژگیهای ظاهری کشتی Seavigour با تصاویر ماهوارهای آشکار شد که این کشتی طی روز ۵ نوامبر در پایانه EAPC بندر اشکلون در اراضی اشغالی توقف کرده است. در نهایت نیز قابل ذکر است که نفت منتقل شده از طریق ترکیه به اراضی اشغالی، در پالایشگاههای شرکت BAZAN واقع در حیفا مورد فرآوری قرار گرفته و توسط شرکت Delek به ارتش رژیم صهیونیستی تحویل داده میشود.
جنجال در مجلس ترکیه
در روز ۱۲ دسامبر ۲۰۲۴ عمر فاروق گرگرلیاوغلو، نماینده مجلس ترکیه، طی نطقی در صحن مجلس این کشور، اقدام به انتقاد از رویکرد متناقض دولت ترکیه در قبال رژیم صهیونیستی کرد. او طی نطق خود در مجلس ترکیه اقدام به ارائهی اطلاعاتی حول تداوم تجارت ترکیه و رژیم صهیونیستی و به طور خاص نقش اساسی ترکیه در تامین نفت وارداتی رژیم صهیونیستی کرد. عمر فاروق گرگرلیاوغلو، پاسخ دولت ترکیه به وی حول چرایی تداوم تجارت با رژیم صهیونیستی را که ذیل آن دولت ترکیه مدعی قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی شده بود را کذب خوانده و اقدام به نمایش تصاویر ماهوارهای و دادههای از سامانههای دریانوردی حول تردد کشتیهای حامل سوخت Nissos Delos و Seavigor میان بنادر جیحان در ترکیه و اشکلون در اراضی اشغالی کرد. در ادامه نیز وی به انتقاد از رفتار غیرانسانی دولت ترکیه و مقامات قضایی این کشور در قبال حامیان فلسطین در ترکیه پرداخت و اقدام به ارائه جزئیات چگونگی بازداشت و آزار جسمانی این افراد کرد.