امام حسین علیه‌السلام:  اگر دنیا و مظاهر آن زیبا و دوست داشتنی به نظر می‌آید، پس خانه آخرت و بهشت خداوند خیلی بالاتر و زیباتر از آن است. (کشف الغمه، ج. ۲، ص. ۲۸) 

فرهنگی و اجتماعی 1231

ایران را کشف کن

طرح «ایران را کشف کن» را می‌توان بخشی از یک راهبرد در دیپلماسی عمومی ایران دانست. در شرایطی که بسیاری از کشورها با تکیه بر قدرت رسانه‌ای، به بازتعریف و تقویت تصویر خود در افکار عمومی جهان می‌پردازند، ایران نیز با این اقدام منسجم نشان می‌دهد که درک اهمیت روایت‌سازی و تصویرسازی جهانی را در دستور کار خود قرار داده است.

 «ایران را کشف کن» تنها یک برنامه رسانه‌ای نیست؛ بلکه یک فراخوان برای شناخت ایرانِ واقعی و متنوع است. کشوری که با وجود تمام چالش‌ها، همچنان از فرهنگی غنی، فرصت‌های اقتصادی قابل‌توجه و مردمی مهمان‌نواز برخوردار است.

در شرایطی که بسیاری از گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهند تصویر ایران در رسانه‌های جهانی اغلب ناقص یا نادرست است، شبکه‌های برون‌مرزی صدا و سیما با اجرای طرح «ایران را کشف کن» «Discover Iran»  ذیل رویداد ملی "ایران جان" در پی ترسیم چهره‌ای واقعی و جذاب از ایران برای مخاطبان جهانی است؛ تلاشی رسانه‌ای با هدف معرفی ایران، توسعه گردشگری، سرمایه‌گذاری و تعامل فرهنگی.
بر اساس بررسی‌های متعدد در مقالات و گزارش‌های منتشرشده، تصویر ایران در رسانه‌های غربی معمولاً محدود به روایت‌های سیاسی و امنیتی است و کمتر به ابعاد فرهنگی، تاریخی و اقتصادی این کشور پرداخته می‌شود. همچنین برخی اخبار در تحلیل خود از دیدگاه‌های مردم جهان درباره ایران تأکید کرده است که اطلاعات نادرست یا ناکامل، درک واقعی از ایران را به‌شدت تضعیف کرده و فرصت‌های بالقوه برای تعامل سازنده را محدود ساخته است.
به باور کارشناسان، اصلاح این تصویر نادرست می‌تواند به بهبود روابط ایران با جهان و ارتقای جایگاه این کشور در عرصه بین‌المللی منجر شود.
در پاسخ به این نیاز جهانی، شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما یا همان شبکه‌های خارجی تلویزیون با ابتکار «ایران را کشف کن»، گام عملی و مؤثری برداشته است. این طرح، یک حرکت جامع رسانه‌ای است که در قالب تولید و پخش مجموعه‌ای از برنامه‌ها و محتوای چندرسانه‌ای در شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی مختلف، انتشار مقالات متعدد در وبگاه‌های این معاونت و پیوست ویژه‌ی رسانه‌ای از طریق بسترها و سکوهای خود در شبکه‌های اجتماعی، می‌کوشد چهره واقعی و جذاب ایران را برای مخاطبان جهانی ترسیم کند. طرحی که علاوه بر معرفی ایران، ظرفیت‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری کشور، مسیر تعامل فرهنگی و اقتصادی را هموار می‌سازد.
برنامه‌های این طرح، هم‌راستا با رویداد ملی "ایران جان" در ابتدا و از طریق قالب‌های متنوع و خلاقانه، استان خوزستان را به‌عنوان یکی از نمونه‌های مهم معرفی ظرفیت‌های ایران در سطح جهانی، محور قرار داده‌اند. از برنامه «اهواز عربی که نمی‌شناسید» در رادیو عربی شبکه سحاب گرفته تا ویدئوکست‌های کوتاه در رادیو آران و ویژه‌برنامه‌های زنده شبکه الکوثر، هر یک تلاش کرده‌اند تا برای مخاطبان عرب‌زبان و دیگر زبان‌ها، تصویری نو و متفاوت از خوزستان و ایران ارائه کنند.
همچنین، شبکه سحر با میان‌برنامه‌ها و برنامه‌های ترجمه‌شده به زبان‌های مختلف، شبکه العالم با ویژه برنامه "عین علی ایران" مستندها و گزارش‌های زنده، شبکه پرس‌تی‌وی با برنامه‌های تحلیلی چون «ایران امروز» و «ایران تک»، مستندها، میان‌برنامه‌هایی در قالب «Discover Iran» به همراه انتشار مقالات متعدد در وبگاه و تصاویر گرافیکی متعدد، شبکه هیسپن‌تی‌وی با برنامه Descubre Irán، ویدئوها و مستندهایی درباره تمدن و فرهنگ ایران و شبکه آی‌فیلم با آیتم‌های ویژه در قالب برنامه‌های تعاملی، همگی در راستای این هدف مشترک فعالیت کرده‌اند: بازنمایی ایران به‌عنوان کشوری پویا، متنوع و با ظرفیت‌های گسترده برای همکاری و تعامل.
اهمیت این طرح رسانه‌ای
طرح «ایران را کشف کن» را می‌توان بخشی از یک راهبرد در دیپلماسی عمومی ایران دانست. در شرایطی که بسیاری از کشورها با تکیه بر قدرت رسانه‌ای، به بازتعریف و تقویت تصویر خود در افکار عمومی جهان می‌پردازند، ایران نیز با این اقدام منسجم نشان می‌دهد که درک اهمیت روایت‌سازی و تصویرسازی جهانی را در دستور کار خود قرار داده است.
این طرح رسانه‌ای، با هدف مقابله با جریان‌های خبری مغرضانه و تک‌بعدی و نیز ترغیب به تعامل مثبت با ایران، فرصتی فراهم می‌آورد تا جهانیان ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و تاریخی ایران را به‌طور مستقیم و مستند تجربه کنند. به‌ویژه، در زمینه گردشگری و سرمایه‌گذاری، چنین برنامه‌هایی می‌تواند انگیزه‌های تازه‌ای برای حضور فعال‌تر گردشگران و سرمایه‌گذاران خارجی در ایران ایجاد کند.
در نهایت، «ایران را کشف کن» تنها یک برنامه رسانه‌ای نیست؛ بلکه یک فراخوان برای شناخت ایرانِ واقعی و متنوع است. کشوری که با وجود تمام چالش‌ها، همچنان از فرهنگی غنی، فرصت‌های اقتصادی قابل‌توجه و مردمی مهمان‌نواز برخوردار است. چنین اقداماتی می‌تواند سهم مهمی در شکل‌گیری گفتمانی نو در سطح جهانی داشته باشد و ایران را همان‌گونه که هست، به جهانیان معرفی کند.
 
مردم درباره ممنوعیت سگ گردانی چه می‌گویند؟
مهسا حقانیت
وقتی پیام‌های مردم بعد از ممنوعیت سگ گردانی در بعضی از شهرها را در پایین اخبار می‌بینیم، متوجه عمق نگرانی و ترس ناشی از سگ گردانی برای سلامت جسمی و روحی شهروندان می‌شویم.
از سگ‌ها نمی‌ترسم، حتی از سگ‌های بزرگ؛ اما وقتی پسرم کوچک بود و با کالسکه برای پیاده‌روی به کوچه، خیابان و پارک می‌رفتیم، احساس ترس می‌کردم، اینکه اگر یکی از سگ‌ها به بچه حمله کند، اگر موی سگ‌ها، آلرژی‌اش را زیادتر کند، اگر مدفوع و ادرار ریخته شده سگ‌ها با سلامتی پسرم بازی کند. شرایط زندگی بسیاری از ما در کرمان به این صورت است که بحث سگ گردانی نه‌تنها در پارک‌ها؛ بلکه از جلوی خانه‌هایمان شروع می‌شود. مثلاً اگر نزدیک غروب از خانه بیرون بیایم، همیشه یک مرد میان‌سال را می‌بینم که با یک یا دو سگ در کوچه پیاده‌روی می‌کند، سگ‌هایش پارس می‌کنند، گاهی که صاحب سگ‌ها سیگارش را دود می‌کند، آن‌ها با خیال راحت توی باغچه جلوی خانه‌ها و یا پیاده‌رو، مدفوع می‌کنند.
بارها سگ‌های با نژادهای ژرمن‌شپرد، دوبرمن و حتی ماستیف را در کوچه، خیابان و پارک دیده‌ام که بدون قلاده بوده‌اند، در حالی ‌که در بعضی از کشورهای آمریکایی و اروپایی هم حضور بدون قلاده و گاهی هم پوزه‌بند، برای این نژادها ممنوع است.
از پارک‌ها برایتان نگویم که مثلاً در پارک مادر که یکی از شلوغ‌ترین‌هاست، سگ‌های زیادی در این پارک رفت‌وآمد دارند، سگ‌ها گاهی با هم درگیر می‌شوند و چنان سروصدایی دارند که آرامش را نه‌تنها از بچه‌ها، که از بزرگ‌ترها می‌گیرند و ضربان قلبشان را بالا می‌برند. در نقاط مختلف پارک هم از سبزه‌ها و جوب‌ها تا وسط زمین بازی که ادرار و مدفوع سگ‌ها به چشم می‌خورد.
چند روزی است سگ گردانی در برخی از شهرهای کشور از جمله کرمان به دستور دادستان‌ها ممنوع شده است، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان، مهدی بخشی می‌گوید: این تصمیم در پاسخ به «درخواست‌های متعدد شهروندان» و با هدف «رعایت حقوق همه افراد» اتخاذ شده است. اما شهروندان چرا از سگ گردانی شکایت دارند، رسیدن به این پاسخ را در بین اظهارنظرهای مردم شهرهای مختلف کشور درباره این خبر می‌توان دید. هرچند بعضی از مردم با ممنوعیت سگ گردانی مخالف بودند؛ اما بیشتر مردمی که پیام گذاشته بودند با این ممنوعیت موافق هستند و نکاتی را گفته بودند که پنجره جدیدی را درباره معضلات و مشکلات سگ گردانی پیش چشمم باز کرد. چند نفر از افرادی که با سگ گردانی موافق هستند، پیشنهاد کرده بودند باتوجه‌به اینکه بعضی از سگ‌ها اگر در خانه بمانند، ممکن است پرخاشگر شوند و دمار از روزگار همسایه‌ها دربیاورند، مکان‌های ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شود. اما یکی از پیام‌هایی که قلبم را به درد آورد مربوط به مرد جوانی بود که چند ماه قبل جنین 6 ماهه‌اش را به علت حمله سگ بدون قلاده به همسرش، از دست داده بود. ابراز دلخوری بعضی از مردم نسبت به استفاده سگ‌ها از وسایل بازی بچه‌ها، آب‌خوردن سگ‌ها از محل آبخوری پارک‌ها، رهاکردن سگ‌های بدون قلاده در محل بازی بچه‌ها هم زیاد بود. یک شهروند شیرازی هم نوشته است: کاکو؛ دیگه آدم جرات نمی‌کنه روی چمنای پارک بشینه، از بس مو و کثیفی سگا ریخته.