«قرآن» کتاب هدایت و برنامه زندگی انسان است که اصول صحیح زیستن را برای بشر به ارمغان آورده است. قرآن «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْء» است؛ یعنی بیانگر همهچیز برای بشر میباشد. از جمله موارد مهمی که در قرآن آمده، شناخت دشمنان انسان، این مخلوق برتر و برگزیده الهی است. بخش قابلتوجهی از آیات قرآن، به مسئله "دشمنشناسی" اختصاص دارد و این نشان از اهمیت این مقوله مهم دارد؛ زیرا به تعبیر آیات نورانی قرآن، برخی از این دشمنان از ابتدای خلقت انسان به همراه او بودهاند و تا آخر هم او را رها نخواهند کرد. تا جایی که بزرگترین دشمن انسان یعنی شیطان راندهشده، به دشمنی با انسان قسم میخورد: «قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِین»؛ به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم کرد. بنابراین، دشمنشناسی بسیار مهم است و باید همه انسانها، انواع دشمنان خویش را بشناسند تا بهرهی بهتری از زندگی خویش برگیرند.
واژهشناسی دشمن
واژه دشمن در قرآن معادل «عدوّ» است. راغب اصفهانی درباره «عدوّ» میگوید: «عدو، تجاوز و درگذشتن از حدّ است که با التیام منافات دارد؛ یعنى با بهبودى بخشیدن و سازگارى دادن میان دو چیز، تفاوت دارد. عدوّ دو گونه است:
۱. عداوت بهقصد دشمنى و خصومت، مثل آیات: «فَإِنْ کانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَکُمْ»، «جَعَلْنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ». و دشمنى از دیگرى و از غیر جنس خود در آیه: «عَدُوًّا شَیاطِینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِ».
2. دشمنى و عداوتى که از روى قصد نباشد، بلکه حالتى به او دست مىدهد که اذیّت مىشود، همانگونه که از دشمنان مورد اذیّت و آزار قرار مىگیرد، مثل آیه: «فَإِنَّهُمْ عَدُوٌّ لِی إِلَّا رَبَّ الْعالَمِینَ»، و آیهاى درباره اولاد که مىگوید: «عَدُوًّا لَکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ».
با توجه به معنای فوق و نظر به آیات قرآن، مفهوم دشمن در قرآن به دستههای مختلف تقسیم میشود.