

محمد محمدی
اگر ما به برنامه های تلویزیون و سینما بهعنوان یک متن نگاه کنیم و سعی کنیم آنها را مثل کتاب بخوانیم، چنانچه با الفـبای تصاویر آشنا شویم و آن را یاد بگیریم، ناگهان جهان تازه ای در مقابل ما آشکار می شود. یک عکس برای ما به اندازه یک کتاب حرف می زند. نشانههایی که کشورها، مؤسسات، شرکتها، کارخانجات و سایر مراکز برای خود انتخاب می کنند، با ما حرف می زنند. هر رنگی که در پرچمی به کار رفته، برای ما حکایتی نقل می کند. ترکیب این رنگها، نوشتهها و نمادها نیز حکایتی دیگر دارد. اعلانهای که هر روز در خیابان با آنها مواجه میشویم، ما را صدا میزنند، به ما اشاره میکنند و در کوتاهترین لحظه خبری میدهند. طراحان با ظرافت و مهارت تمام، بخشی از متـن را به روی جلد کتاب می آورند و ما را با مضمون و حال و هوای کتاب آشنا می سازند. گویا بخشی از کتاب را برای ما می خوانند. با این نگاه، طرح جلد صرفاً یک طرح زیبا نیست؛ بلکه یک متن هماهنگ با متن کتاب است. ما میتوانیم خواندن کتاب را از روی جلد آن شروع کنیم.