آنچه که پس از گریه بر مصائب آن حضرت حائز اهمیت است و اولویت دارد، زیارت حضرت حسین (علیه السلام) است. امامان معصوم (علیهم السلام) نسبت به زیارت امام حسین (علیه السلام) و یاران ایشان دستور اکید دادهاند و سفارشاتی را به مؤمنان و عاشقان مکتب اهلبیت علیهم السلام داشتهاند. در این سفارشات آمده است: آنان که توان زیارت حضرت را دارند، فرقی نمیکند که در کدام نقطه از این کره خاکی زندگی میکنند، حتی اگر یکبار در طول عمرشان باشد، به زیارت این امام شهید بروند و چنانچه برای آنها میسّر است، در سال به دفعات بروند و ایشان را زیارت کنند. همچنین در این روایات به ثواب عظیم زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) و یاران آن حضرت به تناسب مکلّفین اشاره شده است. در برخی روایات چنین ذکر شده است: ثواب هر قدمی که زائر امام حسین (علیه السلام) از منزل خود تا حرم ابیعبدالله (علیه السلام) برمیدارد، حال هر مقدار فاصله که بین منزل و حرم باشد، با ثواب یک حج و عمرهی قبولشده برابری میکند؛ البته در برخی روایات نیز نود حج و عمره قبولشده و یا هزار حج و عمره قبولشده آمده و این اختلاف روایات به تفاوت معرفت و ظرفیت زائر بستگی دارد. گاهی زائر حرم آن حضرت، از امامان معصوم (علیهم السلام) است و گاهی مؤمنی با درجه والای معرفتی و گاهی نیز مؤمنی با درجه پایینتر ایمانی؛ لیکن نکته مهم و درخور توجه، سفارش و تأکید نسبت به سفر به کربلا و زیارت قبر ایشان است، نه اینکه امام را در منزل خود و با خواندن زیارتنامه آن حضرت زیارت کنیم. درحقیقت، مقصودِ ائمه علیهم السلام، زیارتی است که موجب زنده نگه داشته شدن این حادثه جانسوز و دلخراش در ظرف جهان باشد.
این سفارشی نیست که تنها به زمینیان شده باشد و انسانها به آن فرمان یافته باشند؛ بلکه در کتاب «کاملالزیارات» آمده است که هر شب هفتاد هزار فرشته به امر خداوند متعال، در اول غروب به زیارت حرم حضرت میآیند و در اول فجر به عرش بازمیگردند. تعداد فرشتگان عرش الهی بهقدری زیاد است که تا روز قیامت، فقط یکبار توفیق زیارت حرم ابیعبدالله (علیه السلام) نصیب آنان میگردد.