قاسم روانبخش
ازآنجاییکه تحریف گران، خودشان از اعتباری برخوردار نیستند، همواره تلاش میکنند با استفاده از اعتبار یک شخصیت و یک جایگاه معتبر، حرف باطل خودشان را از زبان آن شخصیت یا جایگاه معتبر بیان کنند تا حرف باطل، ضریب مثبت پیدا کند و در جامعه مؤثر افتد. به همین دلیل است که در گذشته دور نیز برخی کتب آسمانی مانند تورات و انجیل را تحریف کردهاند. در اسلام نیز هرچند قرآن کریم با حفظ الهی از تحریف بهصورت معجزهآسایی در امان مانده است و قرآن بههیچوجه تحریف لفظی نشده است؛ ولی قرآن کریم از تحریف معنوی در امان نمانده است! برخی از نویسندگان با استفاده از آیات قرآن کریم به تحریف معنوی دستزده و آیات را آنگونه که خود میخواستهاند تفسیر کردهاند. به همین دلیل در روایات آمده است: «من فسرالقرآن برایه فلیتبوء مقعده من النار» هر کس قرآن را به رأی خودش تفسیر کند؛ یعنی فهم خودش را بر قرآن تحمیل کند، خداوند نشیمنگاهش را پر از آتش میکند. تحریف فرمایشات پیامبر و ائمه (علیهمالسلام) چه تحریف لفظی و چه تحریف معنوی و محتوایی اتفاق افتاده است. روایات مجعولی که در کتب اهلسنت بهوفور به چشم میخورد و در برخی کتب شیعه نیز ورود داشته است، از همین سنخ است. برای مقابله با تحریف بزرگان دین، راههایی قرار دادهاند که یکی از مهمترین آنها، عرضه بر کتاب خداست؛ درصورتیکه روایتی با کتاب خدا مغایر باشد از اعتبار ساقط است و راه دیگر، بررسی اعتبار راویان حدیث است که عمدتاً توسط خبرگان فن مورد تائید یا رد قرار میگیرد.
شخصیتهای دینی مانند فقها و علمای دیگر نیز از این قاعده مستثنا نیستند و امکان تحریف آثارشان منتفی نیست. امام خمینی (ره) شخصیت بزرگی است که به دلیل عظمت وجودی ایشان و تأثیر جهانی که در جهان و در طول زماندارند، انگیزه تحریف سخنان ایشان بهمراتب بیشتر از دیگر مراجع و علماست. هدف دشمنان این است که امام را بهگونهای جلوه دهند که از جذابیت کمتری برخوردار باشد و از سوی دیگر حرفها و مواضع تحریف گران که در میان مردم بیارزش است، با نسبت دادن به حضرت امام (ره)، ضریب مثبت پیدا کند و به نام امام (ره) جهانی شود و بدتر آز آن، راه امام و اندیشه ایشان را بهگونهای تحریف کنند که با امهات سخنان ایشان در تناقض باشد. امام خمینی (ره) با تیزبینی و آیندهنگری که داشتند، چنین چیزی را پیشبینی کرده بودند که در آینده نهچندان دور، ممکن است مطالب ایشان توسط عدهای از خواص مغرض، دستخوش تحریف واقع شود؛ ازاینرو در وصیتنامه الهی سیاسی خودشان که از اعتبار بالایی برخوردار است، نسبت به این خطر مهم، هشدار دادهاند.
ایشان در پایان وصیتنامه به ۴ نکته مهم توجه دادهاند که هر چهار نکته درباره امکان تحریف سخنان ایشان است. امام در پایان وصیتنامهشان مینویسند: در زیر این وصیتنامه ۹۲ صفحهای و مقدمه، چند مطلب را تذکر میدهم:
۱. اکنونکه من حاضرم، بعض نسبتهای بیواقعیت به من داده میشود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض میکنم آنچه به من نسبتدادهشده یا میشود مورد تصدیق نیست، مگر آنکه صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان، یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم.
۲. اشخاصی در حال حیات من ادعا نمودهاند که اعلامیههای اینجانب را مینوشتهاند. این مطلب را شدیداً تکذیب میکنم. تاکنون هیچ اعلامیهای را غیر شخص خودم، تهیه کسی نکرده است.
۳. از قرار مذکور، بعضیها ادعا کردهاند که رفتن من به پاریس بهوسیله آنان بوده، این دروغ است. من پس از برگرداندنم از کویت، با مشورت احمد، پاریس را انتخاب نمودم؛ زیرا در کشورهای اسلامی احتمال راه ندادن بود. آنان تحت نفوذ شاه بودند؛ ولی پاریس این احتمال نبود.
۴. من در طول مدت نهضت و انقلاب، بهواسطه سالوسی و اسلامنمایی بعضی افراد، ذکری از آنان کرده و تمجیدی نمودهام که بعد فهمیدم از دغلبازی آنان اغفالشدهام. آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار مینمایاندند و نباید از آن مسائل سوءاستفاده شود و میزان در هر کس «حال فعلی او» است.
با توجه به این چهار نکتهای که در این وصیتنامه آمده است، امام (ره) نسبت به خطر تحریف هشدار میدهند که وقتی کسانی در زمان حضور بنده به خودشان جرئت میدهند که سخنان و مواضع و کارهای من را تحریف کنند، قطعاً بعد از امام (ره) احتمال تحریف، چندبرابر خواهد شد.
ما در طول دوران بعد از رحلت حضرت امام (ره) متأسفانه شاهد این خطر بودیم که کسانی برخی سخنان امام و مواضع ایشان را تحریف کردهاند. مثلاً صدور نامه ۶/۱ / ۶8 را به امام انکار کرده یا بهدروغ آن را به حاج احمد آقا نسبت دادند. این در حالی بود که خود آقای منتظری در یکی از نامههای خود به امام، به وصول نامه ۶/۱/۶8 تصریح میکند.
برخی از کتب خاطرات مرحوم هاشمی و برخی مصاحبههای ایشان نیز حاوی تحریف اندیشه امام (ره) بود! وی با بیان خاطرهگوییهایی، مدعی میشد که مواضع امام (ره) در پایان عمر شریفشان نسبت به رابطه با آمریکا تغییر کرده بود و اگر امام زنده بود، قطعاً این مسئله را حل کرده بود! این تحریف اندیشه امام (ره) در حالی است که مواضع امام (ره) درباره امریکا بهقدری صریح و شفاف است که کمتر کسی میتواند در آن کوچکترین تردیدی به خود راه بدهد.
برخی کتابهایی که به نام زندگینامه حضرت امام (ره) به چاپ رسیده و متأسفانه نویسنده آن نیز مورد تقدیر قرار گرفته و جایزه دریافت کرده است، عملاً به تحریف زندگی امام (ره) پرداخته است!
نویسنده کتاب «الف لام خمینی» با تحریف شخصیت حضرت امام (ره)، از ایشان چهرهای ساخته است که برای نسل امروز بسیار سؤالبرانگیز است. هرچند منابع مطالب این کتاب، افراد معلومالحالی مانند همسر رئیس ساواک ذکرشده که هیچ ارزش سندی ندارد؛ ولی در کنار هم گذاشتن این حرفهای نادرست، به شخصیت حضرت امام (ره) لطمه میزند. در کتاب الف لام خمینی میخوانیم:
«همسر پاکروان [رئیس وقت ساواک] در خاطراتش نوشته که امام در منزلشان ناهار صرف کرده است»! (الف لام خمینی، ص ۳۶۰)
«علینقی عالی خانی به نقل از همسر پاکروان گفته است که خمینی به خانه ما آمد، شام را هم آنجا باهم خوردند»! (الف لام خمینی، ص ۳۶۱)
«عمادالدین سزاوار به دیدن آیتالله خمینی آمد و خمینی در این دیدار، وفاداری خود را به رژیم شاه و نظام سلطنتی اعلام کرد»! (الف لام خمینی، ص ۳۶۸)
این مطالب که هیچ مستند تاریخی ندارد، در مجموعه الف لام خمینی گردآوریشده و قهراً چهرهای سازشکار و متزلزل از امام خمینی ارائه میدهد، بهگونهای که از یکسو شدیدترین سخنرانیها را علیه رژیم پهلوی انجام میدهد و از سوی دیگر در منزل منفورترین عناصر رژیم پهلوی، ناهار و شام میخورد و به رژیم ابراز ارادت میکند!
هرچند مرکز تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با بودجههای کلانی که در اختیار دارد، موظف است که آثار امام و شخصیت ایشان را در برابر تحریف حفظ کند؛ ولی متأسفانه امروز، در برابر حجم تحریفها، سکوت و یا متاسفانه گاهی همراهی میکند که نمونه آن، وبگاه جماران است که به مرکز انعکاس دیدگاههای ضدانقلاب و ضد امام تبدیلشده است!
به نظر میرسد بهترین شخصیتی که بعد از رحلت حضرت امام (ره) از اندیشهها و راه و منش حضرت امام دفاع کرده و از خطر تحریف جلوگیری کرده است، شخص حضرت امام خامنهای است که همواره در برابر تحریف گران، قاطعانه ایستاده و در مواضع مختلف، به بازخوانی اندیشههای امام میپردازد و راه و منش و اندیشه امام (ره) را تبیین و تفسیر میکند.
بهترین راه برای مقابله با تحریف، بازخوانی وصیتنامه امام (ره) و دیگر اندیشههای ایشان در برنامههای صداوسیما است که اصل صوت و فیلم ایشان را نیز در اختیار دارد. صداوسیما میتواند با ساخت برنامهای به نام «تحریف یا واقعیت» ابتدا مواضع تحریفشده را بیان کند و سپس با ارائه اصل سخن ایشان، تحریفها را ابطال کند و چهره تحریفگران را به مردم بشناساند تا دیگرکسی جرئت تحریف امام (ره) نداشته باشد.