امام باقر علیه السلام فرمودند:  به خدا سوگند که او (مهدی (علیه السلام)) مضطر (حقیقی) است که در کتاب خدا آمده می فرماید: «اَمَّن یجیب المضطر اذ ادعاه و یکشف السؤ...» بحارالانوار، ج ٥٢، ص ٣٤١ 

حوزه و دانشگاه 1258

همگرایی نهادهای دانشی؛ ضرورتی تمدنی

امروز دیگر آن خط‌کشی‌های سخت میان حوزه و دانشگاه وجود ندارد. نسلی تازه شکل گرفته است: حوزویانی که در دانشگاه تحصیل کرده‌اند و زبان علمی را می‌شناسند و دانشگاهیانی که علوم حوزوی را آموخته‌اند. این ترکیب جدید، ظرفیت تازه‌ای برای تحقق وحدت فراهم آورده است. 

 27 آذر نماد پیوندی راهبردی میان دو نهاد علمی و فرهنگی کشور است: حوزه و دانشگاه. این همگرایی امروز شعاری تاریخی نیست؛ بلکه ضرورتی تمدنی است. این روز یادآور آن است که حوزه و دانشگاه دو بال یک پروازند؛ یکی با پشتوانه معرفتی و دینی، دیگری با توان علمی و فناورانه.
دشمنان دیرینه و همیشگی ما پروژه‌ای گسترده برای تغییر هویتی در ایران به راه انداخته‌اند و ابزار اصلی آنان رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است. حضرت امام خامنه‌ای در سخنرانی تازه‌ی خود از حقیقتی تاریخی پرده برداشتند: دشمنان بیش از صد سال است در پی تغییر هویت ملت ایران ـ دینی، تاریخی و فرهنگی ـ بوده‌اند؛ از دوران قاجار بعد رضاخان تا امروز؛ آن‌ها با انواع ابزارهای سیاسی و رسانه‌ای فشار آورده‌اند؛ اما ناکام مانده‌اند و انقلاب اسلامی این تلاش‌ها را بی‌اثر کرده است؛ اما این فشار همچنان وجود دارد و باید در برابر آن مقاومت و حتی حمله کرد. (بیانات: 20/9/1404)
این پروژه نه‌تنها ایمان دینی؛ بلکه استقلال و انسجام اجتماعی و اعتماد ملی را نشانه گرفته است. دشمنان خبیث ما با القای شبهه‌ها، تحریف تاریخ و ترویج الگوهای غربی، تلاش می‌کنند نسل جوان را از هویت اسلامی - ایرانی جدا سازند. در چنین میدان پیچیده‌ای، وحدت حوزه و دانشگاه می‌تواند و باید به جبهه‌ای علمی و فرهنگی تبدیل شود؛ جبهه‌ای که هم تولید اندیشه کند و هم با ابزارهای مناسب، آن را به مخاطبان انتقال دهد.
نقش حوزه؛ بازتولید و عرضه مبانی اسلام و انقلاب
حوزه‌های علمیه مسئولیت دارند مبانی و معارف اسلامی و انقلابی را با زبان روز بازآفرینی کنند. پرسش‌های بنیادین درباره‌ی اسلام، انقلاب، عدالت اجتماعی و جنبه‌های متنوع سبک زندگی اسلامی باید در قالبی علمی و روان عرضه شوند. حوزه باید بتواند مفاهیم دینی را با زبان علوم انسانی و اجتماعی پیوند دهد تا برای مخاطب امروز جذاب و بهره‌بردنی باشد. این همان جهاد تبیینی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند؛ جهادی که باید در فضای مجازی، رسانه‌های نوین و حتی عرصه‌های بین‌المللی جریان یابد.
نقش دانشگاه؛ بهره‌گیری از علوم و فناوری‌های نوین
دانشگاه‌ها با اتکا به علوم اجتماعی، روان‌شناسی و فناوری‌های نوین می‌توانند راهکارهای عملی برای مقابله با پروژه تغییر هویتی دشمن ارائه دهند. استفاده از هوش مصنوعی، داده‌کاوی و پلتفرم‌های بومی برای تولید محتوای اسلامی - ایرانی نمونه‌ای از این ظرفیت است. دانشگاه‌ها همچنین می‌توانند با طراحی مدل‌های آموزشی نوین و ایجاد شبکه‌های علمی بین‌المللی پیام انقلاب اسلامی را به زبان جهانی منتقل کنند. اگر این ظرفیت‌ها با مبانی دینی حوزه پیوند بخورد، الگویی تازه برای علوم انسانی اسلامی و حتی علوم کاربردی شکل خواهد گرفت.
عبور از مرزهای سنتی؛ نسل ترکیبی حوزه و دانشگاه
امروز دیگر آن خط‌کشی‌های سخت میان حوزه و دانشگاه وجود ندارد. نسلی تازه شکل گرفته است: حوزویانی که در دانشگاه تحصیل کرده‌اند و زبان علمی را می‌شناسند و دانشگاهیانی که علوم حوزوی را آموخته‌اند. این ترکیب جدید، ظرفیت تازه‌ای برای تحقق وحدت فراهم آورده است. حوزویان می‌توانند در عرصه فناوری نقش‌آفرینی کنند و دانشگاهیان در مبانی نظری پژوهش‌های عمیق داشته باشند. این هم‌پوشانی توان‌مایه‌ای است که باید در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی و مقابله با تلاش دشمن برای تغییر هویتی به کار گرفته شود. این نسل ترکیبی پل ارتباطی میان زبان سنتی حوزه و زبان علمی دانشگاه است؛ پلی که می‌تواند فاصله‌های تاریخی را از میان بردارد و زمینه همکاری‌های عمیق‌تر را فراهم کند.
چالش‌ها و موانع پیش‌رو
راه وحدت حوزه و دانشگاه، هرچند پرظرفیت و امیدبخش است؛ اما خالی از مانع نیست. گاهی نگاه‌های سنتی در حوزه یا رویکردهای صرفاً تکنیکی در دانشگاه مانع هم‌افزایی می‌شوند. در کنار این، پیشداوری‌ها و تعصب‌های فردی یا نهادی می‌تواند همکاری را دشوار کند و گفت‌وگوی سازنده را محدود سازد. از سوی دیگر، دشمنان بیرونی نیز با تفرقه‌افکنی و برجسته‌سازی اختلافات تلاش می‌کنند این مسیر را ناپیمودنی جلوه دهند. با این حال، هیچ‌یک از این موانع عبورناپذیر نیستند. تجربه نشان داده است که با مدیریت هوشمندانه، گفت‌وگوی صریح و اعتماد متقابل، می‌توان پیشداوری‌ها را کاهش داد، تعصب‌ها را به تعامل سازنده تبدیل کرد و نقشه‌های دشمنان را خنثی نمود.
 راهکارهایی برای تحقق وحدت
1. تشکیل اتاق‌های فکر مشترک حوزه و دانشگاه برای رصد شبهات و تولید پاسخ‌های علمی-دینی؛
2. توسعه پژوهش‌های میان‌رشته‌ای در علوم انسانی اسلامی با حضور مشترک استادان حوزوی و دانشگاهی؛
3. تربیت نیروی انسانی ترکیبی که هم تخصص علمی دارد و هم هویت قوی دینی؛
4. بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای انتشار گسترده محتوای اسلامی - ایرانی در فضای مجازی؛
5. برگزاری اردوها و نشست‌های مشترک فرهنگی ـ تفریحی برای ایجاد دوستی و شناخت متقابل میان طلاب و دانشجویان جوان؛
6. راه‌اندازی پروژه‌های مشترک اجتماعی طلبگی- دانشجویی برای تقویت همکاری و پیوند فکری - عاطفی بین نسل نو در حوزه و دانشگاه.
فرجام سخن: 
وحدت حوزه و دانشگاه امروز ضرورتی تمدنی است. این وحدت باید به جبهه‌ای علمی و فرهنگی تبدیل شود؛ جبهه‌ای که با بهره‌گیری از نسل جدید حوزویان دانشگاه‌دیده و دانشگاهیان حوزه‌دیده، مرزهای قدیمی را پشت سر گذاشته و به آرمان خود برسد: تولید علم نافع، حفظ هویت اسلامی- ایرانی و مقابله با پروژه تغییر هویتی دشمن. اگر چالش‌ها جدی گرفته شوند و وحدت از سطح شعار به عمل برسد، ایران اسلامی می‌تواند آینده‌ای روشن‌تر و مقاوم‌تر در برابر هجمه‌های فرهنگی پیش رو داشته باشد.
 
بازتعریف رسالت حوزه؛ فراتر از آموزش سنتی
دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، عبدالحسین خسروپناه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با تأکید بر جایگاه محوری وحدت حوزه و دانشگاه، این تعامل را نه یک شعار سیاسی؛ بلکه ضرورت حیاتی برای استقرار نظام‌های اجتماعی مبتنی بر اسلام و تعمیق حکمت اسلامی در جامعه دانست.
خسروپناه اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، وحدت راهبردی و عملیاتی حوزه و دانشگاه را به عنوان یکی از اولویت‌های راهبردی خود در نظر گرفته و تمام توان خود را برای ایجاد سازوکارهای تعامل مؤثر، هم‌افزا و آینده‌پژوهانه بین این دو نهاد علمی - دینی به کار خواهد بست.
دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به منویات اخیر مقام معظم رهبری که در صدسالگی حوزه مطرح کردند، گفت: براساس بازتعریف رسالت حوزه علمیه، حوزه نباید صرفاً یک مرکز آموزشی سنتی تلقی شود؛ بلکه مجموعه عظیمی از علم، تربیت و کارکردهای ضروری اجتماعی و سیاسی است.
خسروپناه تأکید کرد که این وحدت، خود منشأ و محور حرکت برای تحقق آرمان‌های نظام اسلامی و استقرار حکمت اسلامی در جامعه محسوب می‌شود. دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی همچنین به نقش کلیدی فقه در ساختاردهی جامعه اشاره کرد و گفت: بهره‌گیری کامل از ظرفیت بی‌بدیل فقه برای نظام‌سازی، نیازمند آن است که حوزه علمیه با یافته‌های نوین جهانی آشنا باشد و تعامل وثیقی با خروجی‌های دانشگاهی برقرار سازد.
وی با تأکید بر مسئولیت تاریخی شورا، اعلام کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی متعهد است تا با رصد مستمر و پشتیبانی همه‌جانبه، در راستای تحقق سند تحول بنیادین و این منشور هدایت با حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها هم‌افزایی کامل داشته باشد.