«اِعْلَمْ اَنَّهُ لاوَرَعَ اَنْفَعُ مِنْ تَجَنُّبِ مَحَارِمِ اللهِ وَ الْکَفِّ عَنْ اَذَی الْمُؤْمِنِ»   هیچ خویشتنداریای سودمندتر از دوری  از حرام و پرهیز از آزار مؤمنان نیست.  (فقه الرضا علیهالسلام / ص356)

رئیس اسبق سیا:

برای تضعیف ایران باید از مخالفان داخلی حمایت کنیم

صادقانه بگویم، من اگر مسئولیت داشتم، هر کاری که می‌توانستم، آشکار و پنهان برای تضعیف ایران و قدرت بخشیدن به آنها که در داخل با آن مخالف هستند، انجام می‌دادم. 

 

رابرت گیتس، رئیس اسبق سازمان سیا و وزیر دفاع در دو دولت جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا می‌گوید: من اگر مسئولیت داشتم، هر کاری که می‌توانستم، آشکار و پنهان برای تضعیف نظام ایران و قدرت بخشیدن به آن‌هایی که در داخل ایران با آن مخالف هستند، انجام می‌دادم.
رابرت گیتس در گفتگو با مجله فارین افرز اظهار کرد: اگر ایالات متحده با متحدان ناتو در سد کردن راه تهاجم روسیه به اوکراین در اروپا همکاری نکند؛ چرا کسی در آسیا اعتماد کند که ما برای تایوان خواهیم ایستاد؟
از آنجا که سه رئیس‌جمهور پیاپی در آمریکا نشان داده‌اند که می‌خواهیم از خاورمیانه خارج شویم و تمرکز را روی آسیا قرار دهیم، این نگرانی وجود دارد که آیا آمریکا در کنار متحدانش خواهد بود یا نه؟
ما هیچ‌چیزی برای رقابت با توانایی‌های ارتباطات راهبردی جهانی که چینی‌ها ایجاد کرده‌اند، نداریم. شکل دادن به این توانایی‌ها با شی‌جین‌پینگ آغاز نشده. هو جین‌تائو در اوایل دهه ۲۰۰۰، هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد و آنها به هزینه کردن ادامه دادند.
خاورمیانه در آتش است. شما چهار میدان هم‌زمان منازعه را دارید. بزرگ‌ترین و دردناک‌ترین میدان، حمله وحشتناک حماس در هفتم اکتبر و تلافی اسرائیل است.
دوم، تلاش حوثی‌ها برای بستن دریای سرخ بر ترافیک تجاری. درآمدهای کانال سوئز در ژانویه ۴۰ درصد کاهش یافته است. ما با زدن وبگاه‌های حوثی، در حال بازی بی‌حاصلی هستیم.
منازعه فعال سوم، در مرز شمالی اسرائیل است. اسرائیلی‌ها ۸۰ هزار نفر را از بخش شمالی تخلیه کرده‌اند. اقتصاد در آنجا متوقف شده است و چهارمین میدان، حملات شبه‌نظامیان در سوریه و عراق است.
برخی دوست دارند بگویند این چهار میدان منازعه به هم مرتبط هستند که از برخی جهات هم مرتبطند؛ اما همچنین مجزا هستند و همه آنها به ایران بازمی‌گردند. ریگان می‌گفت: «شما باید به سراغ سرچشمه بروید» بود.
سرچشمه همه اینها، ایران است. درک دولت از اینکه مردم نمی‌خواهند جنگ دیگری در خاورمیانه داشته باشند و با ایران وارد جنگ شوند، درست است. اما چگونه می‌توان ایرانی‌ها را از پیگیری نقشی که در هر چهار درگیری دارند، متوقف کرد؟
این یک چالش بزرگ است. بخشی از این چالش به سؤالی باز می‌گردد که درباره شی‌جین‌پینگ و دیگران صحبت کردیم، اینکه آیا سیاست آمریکا طی سال‌های گذشته، تاثیر بازدارنده رویکرد و قدرت خود را کمرنگ یا ضعیف کرده است؟ بدون شک، به نظر می‌آید کسی از ما نمی‌ترسد.
صادقانه بگویم، من اگر مسئولیت داشتم، هر کاری که می‌توانستم، آشکار و پنهان برای تضعیف ایران و قدرت بخشیدن به آنها که در داخل با آن مخالف هستند، انجام می‌دادم. یا شما یک تغییر رژیم خواهید داشت یا یک تغییر قابل توجه در سیاست‌های رژیم.
تغییر رژیم، حاوی همه آن دلالت‌های منفی است که از تجربه عراق و دیگر جاها حاصل شده. یقیناً تجربه ما در تلاش تغییر با ابزار نظامی، چندان راضی‌کننده نیست؛ اما راه‌های دیگری برای تشویق به تغییر وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کنیم.