امام مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف): حقانیّت و واقعیّت، با ما اهل‌بیت رسول‌الله (ص) می‎باشد و کناره‎گیری عدّه‎ای از ما، هرگز سبب وحشت ما نخواهد شد؛ چرا که ما دست‌پرورده‌های نیکوی پروردگار می‎باشیم و دیگر مخلوقین خداوند، دست‌پرورده‌های ما خواهند بود.    (بحارالانوار: ج ۵۳، ص ۱۷۸)  

انقلاب، موجود زنده و پویاست

زهرا حاجی‌حسنی

 

[1]. انقلاب به معنی شورش و اغتشاش _ که اقدامی است همراه با خشونت که همواره بی‌نظمی و ناامنی را با خود به همراه دارد _  نیست. انقلاب یعنی «دگرگونی بنیادی و همه‌جانبه» که در آن پایه‌های غلط، برچیده شده و به‌جای آن، پایه‌های درستی گذاشته می‌شود. این دگرگونیِ عمیق و صیرورت «زمان‌بر» بوده و هرگز ایستایی نداشته و این حرکت عظیم روبه‌جلو، به طور دائم پیش‌رونده است. مصداق آیه‌ی شریفه: «أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَيِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ تُؤْتِي أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا» (ابراهیم: ۲۴-۲۵) در زمان ما، انقلاب و نظام اسلامی درخت بالنده‌ای است که ریشه‌های آن سالم است. 

[2]. انقلاب اسلامی دارای خصوصیّات استثنایی زیادی است مانند: مبنای این انقلاب که «ارزش‌های دینی، اخلاقی و معنوی» است و اینکه انقلاب بر پایه‌ی «اراده و خواست مردم» شکل گرفت و نقش مردم پس از پیروزی انقلاب، از آنان سلب نشد. انقلاب ما ناشی از یک «عقلانیت» بود، حتی در استکبارستیزی که مقام معظم رهبری این‌گونه می‌فرمایند: «مبارزه‌ی با استکبار در انقلاب اسلامی و در میان ملت ما، یک حرکت معقول و منطقی و دارای پشتوانه‌ی علمی، و یک حرکت خردمندانه است. برخلاف آنچه بعضی می‌خواهند وانمود بکنند که این یک حرکت شعاری است، احساساتی است، متّکی به منطق و عقلانیّت نیست، به‌عکس، حرکت ملت ایران، یک حرکت متّکی به عقلانیّت است.» (۱۲ آبان ۱۳۹۴، دیدار با دانش‌آموزان)
[3]. انقلاب، موجود زنده و پویاست و در اوج نشاط، جوانی، توانایی، فعالیت، زایندگی و تولیدکنندگی است. مقام معظم رهبری درباره‌ی دلیل آشکار زنده‌بودن انقلاب می‌فرمایند: «شهادت [شهید سلیمانی]، زنده‌بودن انقلاب در کشور ما را به رخ همه‌ی دنیا کشید. عدّه‌ای می‌خواستند وانمود کنند که انقلاب در ایران از بین رفته است، مرده است، تمام شده - البتّه عدّه‌ای هم سعی می‌کنند که این اتّفاق بیفتد - [اما] شهادت او نشان داد که انقلاب زنده است.» (۱۸ دی ۱۳۹۸، بیانات در دیدار مردم قم) انقلاب، یک جریان مستمر است که تمام‌شدنی نیست و در مسیر آن، یک صیرورت دائمی‌ای وجود دارد. این موجود زنده همانند دیگر موجودات، رشد و نمو دارد و گاهی دچار آسیب می‌شود که باید آسیب‌شناسی نموده و دردهای آن را درمان کرد.
[4]. این موجودِ زنده، دارای اهدافی است. اهداف انقلاب در درجه‌ی اول «حاکمیت اسلام» است. «آزادی»، «عدالت اجتماعی»، «رفاه عمومی»، «ریشه‌کنی فقر و جهل»، «مقاومت در مقابل سلطه‌ی استکبار» و «مقاومت در برابر سیل بنیان‌کنِ فساد اخلاقی ای که از غرب به همه‌ی دنیا سرازیر شده است»، از اهداف انقلاب اسلامی هستند. هدف انقلاب، ساختن ایرانی مستقل، آزاد، برخوردار از ثروت و امنیت، متدین و بهره‌مند از معنویت و اخلاق، پیشرو در مسابقه‌ی جامعه‌ی عظیم بشری در علم و انواع دستاوردهاست. پرداختن به مسائل دنیایی جامعه مانند: «رفاه عمومی»، «برخورداری از ثروت» و «امنیت» در کنار مسائل اخروی مانند: «تکامل معنوی انسان»، «رشد اخلاقی» و «تقوا» از خصوصیات مطلوب انقلاب اسلامی است. 
[5]. انقلاب درذات‌خود، یک حرکت پیش‌رونده و پرشتاب، به سمت اهداف ترسیم شده است. اهداف انقلاب، اولویت‌های متفاوتی دارد. هدف غاییِ انقلاب، «تعالی و تکامل و قرب الهی» است. هدف پایین‌تر از آن، «انسان‌سازی» و هدف در رتبه بعدی «ایجاد جامعه‌ی اسلامی» است با همه‌ی مشخصات و آثار آن مانند: استقرار عدالت، توحید و معنویت. اما وظیفه‌ی ما در مقابل این انقلابِ عظیم چیست؟ برای پاسداری از انقلاب باید آن را بشناسیم و بشناسانیم و خود را با شاخصِ انقلاب که «امام و خطِ امام» است بسنجیم و مراقب باشیم که این شاخص‌ها غلط تبیین نشده و یا فراموش نشوند. شناخت درست انقلاب، به ما کمک خواهد کرد تا نسبتِ خود را با آن مشخص نموده و نقش خویش را در نقشه‌ی انقلاب اسلامی بیابیم.