باید توجه داشت که وقتی در مورد مهریه که سنتی الهی میباشد، اینقدر سفارش به سبکی و آسانی شده است، به طریق اولی باید در سنتهای عرفی و اجتماعی خود مانند: برگزاری مجالس یا خرید طلا و البسه سبک گرفته و این امور را دشوار نگیریم تا بتوانیم در رسیدن به هدف ازدواجِ آسان و گرایش جوان به ازدواج، موفق باشیم.
تسهیل در ازدواج
۱. پاداش مساعدت در امر ازدواج
رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «مَنْ زَوَّجَ اَخاهُ الْمُؤْمِنَ اِمْرَأَةً یَأْنَسُ بِها وَتَشُدُّ عَضُدَهُ وَیَسْتَریحُ اِلَیْها، زَوَّجَهُ اللّه ُمِنَ الْحُورِ الْعِین وَآنَسَهُ بِمَنْ اَحَبَّهُ مِنَ الصِّدّیقینَ مِنْ اَهْلِ بَیْتِهِ وَاِخوانِهِ وَآنَسَهُمْ بِه؛ هر که برادر مؤمن خود را زن دهد تا با او انس گیرد و به وسیله او بازویش محکم شود و به سوی او آسایش یابد، خداوند او را از حورالعین بهشت زن دهد و با هر یک از صدیقان خانواده و برادرانش که دوست داشته باشد، همدمش کند و آنان را با وی انس و الفت دهد».
حضرت صادق علیهالسلام نیز در این باره میفرمایند: «مَنْ زَوَّجَ اَعْزَبا کانَ مِمَّنْ یَنْظُرُ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ اِلَیه یَومَ الْقِیامَةِ؛ هر که عَزَبی را زن دهد، از جمله کسانی است که خداوند عزّوجل در روز قیامت به او نظر میافکند».
هر کس تسهیلاتی را برای ازدواج برادر مؤمنش فراهم آورد؛ مثلاً دختر خود را به آسانی و بدون سختگیری به ازدواج جوانی در بیاورد و یا اگر وسعش میرسد، در جهت فراهم شدن مقدمات ازدواج پسر و دختری از بذل مال دریغ نکند و بالاخره هر کاری که از دستش برمیآید انجام دهد تا یک ازدواج سالم صورت گیرد، چنین کسی اجر و پاداش این احادیث شریفه شامل حالش میشود و از رحمت الهی برخوردار خواهد بود.
۲. گناه سختگیری
رسول اکرم صلی الله علیه و آله میفرمایند: «مَنْ بَلَغَ وَلَدُهُ النِّکاحَ وَعِنْدَهُ مایَنْکَحُهُ، فَلَمْ یَنْکَحْهُ ثُمَّ اَحْدَثَ حَدَثا فَالاِثْمُ عَلَیه؛ هر کس فرزندش به حدّ ازدواج برسد و او هم بتواند زمینه ازدواجش را فراهم کند؛ ولی او را زن ندهد و فرزندش گرفتار گناه گردد، گناه فرزند بر عهده اوست».
گاهی پدر با آنکه میتواند برای پسرش همسر اختیار کند، بهانه میآورد که او هنوز خیلی جوان است و یا باید ادامه تحصیلات بدهد و یا تا وقتی که از نظر مالی به جایی نرسیده و نتوانسته روی پای خود بایستد، خبری از ازدواج نیست و یا پدر دختر میگوید که دخترم کم سنّ و سال و کمتجربه است یا فعلاً باید در خانه بماند و کمک مادرش باشد یا باید تحصیلاتش را ادامه دهد و یا تا وقتی شوهرِ متمکن و متمول برایش نیامده و خواستگارش دارای شغل و تحصیلات عالی نباشد، نباید شوهر کند. چنین والدینی که با بهانههایی از این قبیل، در تزویج پسر یا دخترشان کاهلی و تعلّل مینمایند، مشمول این حدیث میشوند و هر گناهی که این پسر یا دختر به دلیل ازدواج نکردن مرتکب شوند، در آن شرکت دارند.
۳. وساطت در ازدواج
امیرالمومنین علی علیهالسلام در فضیلت وساطت برای شکلگیری ازدواج میفرمایند: «اَفْضَلُ الشَّفاعَةِ اَنْ یَشْفَعَ بَیْنَ اثْنَیْنِ فِی نِکاحٍ حَتّی تَجْمَعَ شَمْلَهُما؛ بهترین وساطت این است که [انسان] میان دو نفر در امر ازدواج وساطت کند تا سر و سامان بگیرند».
اگر شخصی متمول است به وسیله مالش، و اگر کسی زبانش نرم است به کمک گفتار شیرین و بیانش، و اگر کسی صاحب نفوذ و وجهه در بین مردم است، با اعتبار و نفوذش لازم است که در این امر خیر وساطت کند که بهترین شفاعت و واسطهگری است؛ چون نتیجه آن حفظ دین جوانان و صیانت یافتن آنها از گناه میباشد.
۴. خواستگاری آسان
رسول خدا صلی الله علیه و آله در این باره میفرمایند: «اِنَّ مِنْ یُمْنِ الْمَرْأَةِ تَیْسِیرَ خِطْبَتِها وَتَیْسِیرَ صِداقِها و...؛ از میمنت [و خجستگی] زن این است که راحت خواستگاری شود و کابینش (مهریهاش) سبک باشد...».
خواستگاری آسان و راحت یعنی اینکه مسائلی مانند: پرداخت شیربها، مهریههای سنگین، خرید سنگین، هزینههای چشم و هم چشمی، برگزاری مراسم پرخرج، قرار دادن شرایط دشوار و اموری از این دست مطرح نشود، تا یک زن با میمنت و مبارکی وارد منزل همسرش شود و زندگی توأم با محبت و آسایش فکری و روحی را آغاز نمایند.
مهریه
۱. بهترین مهریه
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بهترین مهریهها را چنین معرفی میکنند: «خَیْرُ الصِّداقِ اَیْسَرُهُ؛ بهترین مهریه، سبکترین آن است».
۲. مهریه زیاد
امام صادق علیهالسلام در این مورد میفرمایند: «اَمّا شُؤْمُ الْمَرْأَةِ فَکَثْرَةُ مَهْرِها وَعُقُوقُ زَوْجِها؛ شومی و ناخجستگی زن، زیاد بودن مهریه او و نافرمانی از شوهرش می باشد.»
رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز در خصوص آثار سوء مهریه زیاد میفرمایند: «تَیاسَرُوا فِی الصِّداقِ، فاِنَّ الرَّجُلَ لَیُعْطِی الْمَرأَةَ حَتّی یَبْقی ذلِکَ فِی نَفْسِهِ عَلَیْها حَسیَکَةً؛
بعضی از خانوادهها به خیال خودشان برای اینکه پایههای زندگی را برای دخترشان محکم کنند و داماد، هوس نکند دختر را طلاق دهد، سعی میکنند تا میتوانند مهریه را دست بالا بگیرند. در حالی که ناخواسته با همین عملِ خود، به نحوی بنیان زندگی فرزندشان را متزلزل میکنند؛ زیرا آن امری که سبب استحکام و استقرار کانون خانواده میشود، مهریه سنگین نیست؛ بلکه وجود صفا و محبت و دوستی بین زوجین است. همانطور که در این حدیث شریف خواندیم که مهریه زیاد در دل مرد ایجاد کینه و دشمنی میکند و همین امر، سبب از بین رفتن محبت و تزلزل زندگی آنان میگردد.
بهترین وساطت این است که [انسان] میان دو نفر در امر ازدواج وساطت کند تا سر و سامان بگیرند.
از کجفهمیهای دیگری که برخی در حق این سنّت اسلامی روا میدارند آن است که گاهی مهریه زیاد را برای چشم و هم چشمی و یا اینکه در بین خانواده ما چنین مرسوم است، مطرح میکنند. بدیهی است که اینگونه آداب و رسوم نیز برخلاف فلسفه ازدواج است.
از اثرات سوء دیگر مهریه سنگین این است که مجلس خواستگاری به مجلس چانه زدن برای بالا یا پایین آوردن مهریه، مبدل میشود که این عمل در شأن یک دختر نیست و ارج و ارزشش ضایع میشود؛ زیرا در این حالت، با زن به صورت یک کالا برخورد میشود و این درست برخلاف تصور آن خانوادهای است که میپندارد با سنگین گرفتن مهریه، ارزش و اعتبار دخترش را بالا برده و او را در بین دیگران سربلند کرده است.
باید توجه داشت که وقتی در مورد مهریه که سنتی الهی میباشد، اینقدر سفارش به سبکی و آسانی شده است، به طریق اولی باید در سنتهای عرفی و اجتماعی خود مانند: برگزاری مجالس یا خرید طلا و البسه سبک گرفته و این امور را دشوار نگیریم تا بتوانیم در رسیدن به هدف ازدواجِ آسان و گرایش جوان به ازدواج، موفق باشیم.
مبلغان محترم میتوانند در جهت تسهیل امر ازدواج، از جمله: اعطاء آگاهی و بینش در این زمینه، خاصه مساعدت و وساطت در امر ازدواج، نقش بسزایی را ایفاء کرده و این کار را در زمره اموری قرار دهند که خود را مأمور به تبلیغ و موظف به ترویج آنها میدانند.