امام حسین علیه‌السلام:  بخشنده‌ترین مردم کسی است که به آنکه امید ندارد و درخواست یاری نکرده، کمک کند و ببخشد. (کشف الغمه، ج ۲، ص۳۰) 

آقایان! جای این ده‌گانه‌ در فضای رسانه‌ای شرایط جنگ خالی است

معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه‌ای

 

1. سخنگوی ستاد جنگ را مشخص کنید تا در فواصل زمانی معین به مردم اطلاعات لازم را ارائه کند.

2. پیام‌های مشخص با زبان عبری، عربی و انگلیسی تولید شود تا رخدادهای ذیل جنگ به گوش همگان در جهان برسد. 
3. بیش از هر زمان دیگری به وحدت رویه رسانه‌ای نیاز است. اتاق جنگ رسانه‌ای بلافاصله تشکیل و فرماندهی عرصه رسانه را برعهده گیرد.
4. آموزش همگانی مواجهه با وضعیت جنگی برای شهروندان دارای اهمیت است. اینکه بایدها و نبایدهای شهروندی در شرایط فعلی چیست و چگونه باید رفتار کرد دارای اهمیت است.
5. تناقض در اطلاع رسانی توسط سخنگویان دستگاه‌های مختلف موجب هراس جمعی می‌شود. وحدت سخنگو این معضل را حل می‌کند.
6. پیوست رسانه‌ای اقدامات نظامی، حیاتی است. بدون پیوست رسانه‌ای، اقدامات به ضد خودشان تبدیل می‌شوند.
7. روایت کنید. در حال حاضر شاهد تحریف واقعیت و ساخت فراواقعیت هستیم. دیر کنیم مدیریت افکار عمومی دشوار می‌شود. دستورالعمل رسانه‌ای متناسب با شرایط جنگی تدوین کنیم.
8. در زمان جنگ، رنگ، موسیقی و شعار دارای اهمیت است. این سه‌گانه باید وحدت آفرین و همگرایی‌بخش باشند و مورد استفاده د همه رسانه‌ها با هر گرایشی.
9. کمپین‌های رسانه‌ای آگاهی بخش و در عین حال اقتدارآفرین مهم هستند. این کمپین‌ها باید به مدیریت فضای ذهنی مخاطب یاری برساند. ابهام در شرایط فعلی یعنی رفتن در دل شایعات و اخبار تاییدنشده.
10. شفافیت و صداقت در ارائه اطلاعات مردم را از دامان رسانه‌های غیرهمسو و دشمن به سمت رسانه‌های داخلی خواهد آورد. فرمان اخبار را در دست بگیرید.