غلامعلی رجایی، چهره اصلاح طلب و مشاور سابق مرحوم هاشمی رفسنجانی که در زمره حامیان حسن روحانی محسوب میشد، در گفتگو با نامه نیوز، ضمن تاکید بر اینکه رئیس جمهور، دلسوزانه کارها را پیگری می کند، به شرایط سختی که آیت الله رئیسی دولت را تحویل گرفت، اذعان کرده است.
رجایی که چندی پیش گفته بود «رئیسی اگر دلسوز کشور است، استعفا بدهد» گفته است: آقای رئیسی، کار را رها نکرده است و اتفاقا سفرهای او به شهرستان ها نشان می دهد که کارش را دلسوزانه دنبال می کند. البته وقتی کسی از قوه قضائیه بیاید و مسئولیت قوه مجریه را در شرایط ابربحران ها تحویل بگیرد، کار سختی پیش رو دارد.
این اذعان، احتمالا ناخواسته از این جهت است که اصلاح طلبان اگر حتی لحظه ای از نقش مغرضانه و سیاست باز خود خارج شوند، نمی توانند از کنار خرابه هایی که روحانی تحویل دولت بعد خود داد، بگذرند. از سوی دیگر نمی توانند به همت بلند رئیس جمهور، تلاش شبانه روزی ایشان و از سوی دیگر خدمات عدیده دولت سیزدهم در یک سال و اندی گذشته، اشاره نکنند.
فقط یک نمونه از خدمات دولت رئیسی که شرایط بحرانی تحویل گرفته را مدیریت کرد، هفتصد کشته روزانه کرونا و تبعات گسترده این ویروس در ضربه به فعالیت ادارات، مدارس و انواع صنوف بود که با این حال، دولت روحانی، واردات واکسن را معلق به رفع تحریم و FATF کرده بود، اما در دولت رئیسی، این موضوع حل شد و الان ماه هاست که کشته های کرونا یک رقمی و در بسیاری روزها صفر بوده است.
رجایی در ادامه، توان کابینه همراه رئیسی را ضعیف دانسته که نیاز به جراحی دارد! البته ضعیف بودن کابینه رئیسی و نیاز به جراحی را نباید جدی گرفت؛ چرا که کابینه قوی مدنظر امثال رجایی، با حضور افرادی نظیر زنگنه و ظریف شکل می گیرد که جزو بانیان و عوامل وضع موجود هستند.
تنها از یکی از برندهای کابینه روحانی؛ یعنی عباس آخوندی، چنان فاجعه ای بر سر مسکن فرود آورد که خانه دار شدن برای گروهی از مردم به رویا تبدیل شده است.
نمیخواهم لگد به مرده میرحسین موسوی بزنم
حسین فرحبخش در مراسم رونمایی مستند «برزخیها» ساخته عارف افشار، در جشنواره سینما حقیقت، گفت: آقایانی که در دهه ۶۰ زمامدار این ممکلت بودند و من به آنها تروریست تفکر میگویم، سینمای ایران را از چرخه تولید و فرهنگ خارج کردند که فردین و امثال فردین، قسمت کوچک این ماجرا بودند.
یعنی سینما را به جایی بردند که ربطی به سینما نداشت. آقای انوار و بهشتی (مدیر فارابی) و آقای میرحسین موسوی هم در راس این ماجرا بودند و هرچه امروز در این مملکت سختی و دگمبازی میبینید، مربوط به آن دوران است.
آقای میرحسین موسوی هم امروز در حصر است و من نمیخواهم لگد به مرده بزنم. هر چی در این مملکت شما در این مملکت سختی و دگم بازی میبیند، مربوط به همان دوران است.
پس از پخش مستند «برزخیها»، حسین فرحبخش، تهیهکننده سینما در ادامه گفت: این بساطی که امروز، شما در خیابان میبینید و جوانان در خیابان حضور دارند، این اتفاقات، پاتکهای آن دوران است. در دورانی که به جوانان اجازه نمیدادند که لباس های رنگی بپوشند و این ریل غلط را گذاشتند و هیچ کس هم نمیتواند آن را جمع کند. بقیه هم که آمدند، متاسفانه همین ریل را دنبال کردند.
کارگردان زندگی خصوصی، در ادامه اشاره کرد: اگر امثال فردین، وثوقی و بیکایمانوردی حضور داشتند، این آقایان نمیتوانستند این سینمای مزخرف را تحویل ما دهند، شما کل دهه ۶۰ را ببینید ۱۵ فیلم نداریم، یعنی قابل دیدن نیستند. آن کسانی که به زبالهدان تاریخ سپرده شدند را در مستند «برزخیها» دیدید آقای بهشتی (رییس وقت بنیاد فارابی) میگوید: فردین پیش من آمد، دروغ میگوید. جرئت رودر رو صحبت کردن هم ندارند. ایشان میگوید ما به فردین گفتیم: مدتی کنار بکش. آقای بهشتی مگر قاضی بوده که چنین حکمی صادر کرده است؟ ابوسفیان را پیغمبر بخشید و این فیلم، سندی درباره کسانی که هنرمندان قبل از انقلاب را بیکار کردند، نکتبشان در تاریخ ماندگار خواهد شد و ننگ بر آنان خواهد ماند.
ما از آمریکا مبارزه میکنیم!
دقیقاً روزهایی که رسانههای لندنی-سعودی، برخی از سلبریتیها و سیل اکانتهای فیک توئیتر و اینستاگرام، مردم را به اعتصاب و اعتراض کف خیابانی فرا میخواندند، فرخ نژاد با دستمزد ۳ میلیارد تومانی خود، از ایران رفت و با شجاعت مثال زدنی از فاصله ۱۴۰۰۰ کیلومتری مرزهای ایران، از دیکتاتور و چائوشسکو نوشت! بعید است سطح سواد فرخ نژاد در این حد باشد که معنی دقیق واژگان استفاده شده در متن رجز خود علیه نظام (البته از ناف آمریکا) را بداند، یا بتواند ۳۰ دقیقه درباره عیدی امین صحبت کند. امّا به هرحال، ترجیح داد پس از دو ماه روزه سکوت، از آمریکا علیه نظام، قیام کند.
علی کریمی به لطف پست و استوریهای انقلابی خود، توانست ویزای آمریکا را به دست آورد. خواهران برومند، توانستند از فیلم و تصاویر منتشره از نازی آباد و بوکان، برای امرار معاش خود در نیویورک کَره بگیرند. گوگوش و ساسی نیز، حتی حاضر نشدند برای حفظ ظاهر، چند ماه از خیر درآمد کنسرت خود بگذرند.
روایت ناگفته از جنایتی که هفت سال پیش در زاریا اتفاق افتاد
بدیعه زکزاکی، در جمع جوانان فعال فرهنگی و بینالمللی مشهد به تشریح وقایع تلخ زاریا و جنایتهایی که علیه مسلمانان بخصوص شیعیان در این شهر اتفاق افتاد، پرداخت.
رسانههای خبری نیجریه، پیرامون شیخ و نهضت اسلامی و وضعیت مسلمانان در این کشور، در سانسور خبری هستند.
وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی باوجود چند گلوله در بدنشان، مسمومیت سربی دارد، گذرنامه شیخ و مادرم برای درمان صادرشده است، ولی اجازه خروج نمیدهند.
در سالروز شهادت امام رضا(علیهالسلام) سال ۱۳۹۴ ساعت ۱۲ ظهر، ارتش، حسینیه را محاصره کرد، تانکها وارد شهر شده بودند و کشتار را آغاز کردند، شبانه وارد خانه شیخ میشوند. هرکسی که در حیاط خانه ما و در همان محدوده بوده است، با گلوله به شهادت میرساندند یا آتش میزدند.
البته این اولین بار نبود. در سال ۲۰۱۴ میلادی در روز قدس، ۳ برادر من در کنار بسیاری از کسانی که در راهپیمایی روز قدس شرکت کرده بودند، به شهادت رسیدند.
در کادونا، یکی دیگر از شهرهایی که مسلمانان در آن حضور داشتند، ارتش، ۳۵۰ نفر را زندهبهگور کرد...
در مسجد و قبرستان که شهدای زاریا در آن دفن بودند، از جمله برادران شهیدم در آنجا مدفون بودند، ارتش، کاملاً قبرستان و مسجد را تخریب کرد، خاک آن را زیرورو کرد...
اختیار و تصمیم قاضی در مجازات محاربه
آیت الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از اساتید فقه و حقوق، در درس فقه خود، به اضلاع و ابعاد مسئله محاربه و نحوه برخورد و اختیارات قاضی در این زمینه از لحاظ قانون و شرع مقدس پرداخته است که بخش هایی از آن در ذیل می آید:
این روزها شبهاتی را در خصوص مجازات محاربه مطرح می کنند. ترجیح دادیم به منظور پاسخ به شبهات، این جلسه را به این بحث اختصاص دهیم. قبل از تبیین بحث محاربه، باید بگوییم که چند دسته حقوق در اسلام داریم؛ حق اللّه و حق الناس. حق الناس هم دارای دو بعد است؛ حق الناس عمومی و خصوصی. در جرائم حق الناسی که حق خصوصی است، باید از طریق شاکی خصوصی،
برای ایفای حق اقدام کرد که بحثی در این مورد نیست.
اما نسبت به جرایم حق اللّه و جرایم حق الناس عمومی، از وظایف نظام اسلامی و دولت اسلامی است که این حق اللّه عمومی و حق الناس عمومی را استیفا کند، حتی اگر شاکی خصوصی وجود نداشته باشد. اسلام، نسبت به بحث امنیت و آرامش در جامعه، اهتمام ویژه ای دارد. به گونه ای که برای دفاع عمومی از جامعه در مقابل دشمنان بیرونی، جهاد را تشریع کرده است. در مقابل کسانی که به امنیت و آرامش عمومی جامعه اخلال وارد می کنند، مجازاتی در نظر گرفته است؛ از جمله مجازات محاربه.
البته محاربه و افساد فی الأرض در قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ مشخص و شفاف و روشن است و دارای تعریف معلومی است. آنچه باید برای قاضی ملاک باشد، قانون مجازات اسلامی است؛ نه بحث های فقهی. گرچه که این قانون مجازات اسلامی، بر اساس بحث های فقهی است و این بحث ها هم روشن است. در اینجا هم بحث قانونی را مطرح می کنیم و هم بحث فقهی را.
اغتشاشهایی که منجر به اخلال در نظم و امنیت عمومی، تخریب اموال عمومی و خصوصی میشود، حتی اگر منجر به کشتن نشود، تصمیم آن با قاضی و حاکم شرع و نظام اسلامی است که میتوانند برای مجرم، حکم اعدام صادر کنند. این به صراحت هم در قانون ذکر شده است که تصمیم با قاضی است. هم در این روایت امام صادق (علیه السلام) آمده است که حکم او به امام بستگی دارد. میتواند اعدام کند، صلب کند، قطع دست و پا از خلاف یا نفی بلد. به حسب نوع آن.
مأموریت اصلی حوزه و دانشگاه، رفع نیازهای جامعه انسانی معاصر است
آیتالله سیدابراهیم رئیسی، (رئیسجمهور) در ششمین همایش بزرگداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، این مناسبت را بهانه خوبی برای بازنگری در اهداف، روشها و بایدها و نبایدهای علمآموزی و معرفتافزایی در حوزه و دانشگاه توصیف کرد و با مهم دانستن شناخت صحیح وضع موجود و وضع مطلوب و تلاش برای کم کردن فاصله بین آنها، سه ماموریت و رسالت اصلی برای حوزه و دانشگاه را ۱- علم و پیشرفت ۲- تربیت انسانهای فرهیخته و ۳- مسئله شناسی و حل مسئله عنوان کرد.
رئیس جمهور، حوزه را مرکز شناخت و آموختن "قولالله" و دانشگاه را مرکز شناخت و آموختن "فعلالله" دانست و افزود: فارغ از اینکه این علم در حوزه آموخته شده باشد یا دانشگاه، باید نافع و نجاتبخش انسان باشد و فراگیرنده آن بداند که عالم محضر خداست.
آیت الله رئیسی، شناخت و رفع نیازهای انسان و جامعه انسانی معاصر را، اصلیترین ماموریت حوزه و دانشگاه دانست و تاکید کرد: شناخت این نیازها در گرو آن است که حوزه و دانشگاه از مردم، در میان مردم و با مردم باشند و حوزه و دانشگاه بهعنوان دو بازوی علمی کشور، باید با شناسایی و تدوین نظام مسائل جامعه، برای رفع مشکلات و مسائل موجود، بر اساس اصول علمی محکم و غنی اسلامی، راهکار ارائه دهند.
رئیس جمهور، شناسایی به موقع مخاطرات پیشروی جامعه و شجاعت در دادن هشدارهای به موقع را، از ویژگیهای روشنفکران واقعی دانست و تاکید کرد: روشنفکران و عالمان دینی و دانشگاهی، باید در مسیر تبیین حقایق، بدون ترس از هجمهها، همانند مرزبانان مرزهای جغرافیایی کشور، برای صیانت از ابتلای جامعه به ابهام و دروغ، از خودگذشتگی و ایثار کنند.