«اِعْلَمْ اَنَّهُ لاوَرَعَ اَنْفَعُ مِنْ تَجَنُّبِ مَحَارِمِ اللهِ وَ الْکَفِّ عَنْ اَذَی الْمُؤْمِنِ»   هیچ خویشتنداریای سودمندتر از دوری  از حرام و پرهیز از آزار مؤمنان نیست.  (فقه الرضا علیهالسلام / ص356)

کانون گرم خانواده - بخش دوم

چرا ترجیح می‌دهند افرادی که فقط یک فرزند داشته باشند؟ چرا ترجیح می‌دهند فقط دو فرزند داشته باشند؟ چرا زن به شکلی، مرد به شکلی پرهیز می‌کنند از فرزندداری؟ اینها را بایستی نگاه کرد و دید عواملش چیست؛ این عوامل را پیدا کنید، برای علاج این عوامل بیماری‌زا - که به اعتقاد بنده، این‌ها عوامل بیماری‌زا است

 

و امّا حق فرزندت اين است كه بدانى او در زندگى دنيا، از تو، و وابسته به تو است، و خير و شرش با تو گره خورده است و تو مسئوليت سرپرستى او را در امورى مانند: حسن تربيت و راهنمايى او به خداى عزوجل و كمك او بر طاعت و فرمانبردارى خدا در مورد تو و در مورد خودش، به عهده دارى

 

برای رسیدن به مودت و رحمت، زنان نیز تکالیفی دارند:
   ۱.پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) می‌فرمایند: سعادت یک مرد در این است که همسرش سه ویژگی داشته باشد:
   الف: إِذَا نَظَرَ إِلَيْهَا سَرَّتْهُ - وقتی مرد به زن نگاه می‌کند، شاد شود.
   ب: وَإِذَا أَمَرَهَا أَطَاعَتْهُ - وقتی مرد به زن فرمانی می‌دهد، پیروی کند.
   ج: وَإِذَا غَابَ عَنْهَا حَفِظَتْهُ - وقتی مرد در خانه نیست، زن حافظ مال و شخصیت و آبرویش باشد.
   ۲.امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند:  خَیْرُ نِسَائِكُمُ الطَّيِّبَةُ الرِّيحِ الطَّيِّبَةُ الطَّبِيخِ - بهترین زن های شما کسانی هستند که مانند گل باشند و زندگی را برایتان شاد نگه دارند.
   ۳.پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: ما استفادَ المؤمنُ بعدَ تَقوی اللهِ خیرًا لهُ مِن زوجةٍ صالِحةٍ - انسان با ایمان بعد از تقوای الهی، از چیزی مانند همسر شایسته و درستکار بهره نبرده است.
    ۴.پیغمبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) می‌فرمایند: إِنَّ خَیْرَ نِسَائِکُمُ الْوَلُودُ الْوَدُودُ الْعَفِیفَهُ الْعَزِیزَهُ فِی أَهْلِهَا الذَّلِیلَهُ مَعَ بَعْلِهَا الْمُتَبَرِّجَهُ مَعَ زَوْجِهَا الْحَصَانُ عَلَى غَیْرِه  
بهترین زنان شما، زن فرزندآور، با محبت و با عفت، گرامی در میان خانواده، متواضع در مقابل شوهر، آرایش کننده برای شوهر و خودنگهدار در مقابل غیر اوست.
  گفتیم: زن و شوهر، نخستین کانون اجتماعی خانواده‌اند. فرزندان در ردیف بعدی قرار دارند:
   ۱. امام خامنه‌ای می‌فرمایند: مسئله دیگری که در مورد خانواده اولویت دارد، مسئله فرزندآوری است و خیلی مسئله مهمی است. چند سال ما این مسئله را مطرح کردیم و گفتیم؛ خب یک عده از دخترخانم‌های خوب، خانم‌های جوان قبول کردند و عمل کردند. لکن در محیط عمومی جامعه اثری از این قضیه نیست. الان آمار فرزندآوری ما به قدر جانشینی هم نیست، یعنی کمتر از جانشینی است.
   ۲. ایشان می‌فرمایند: ببینید چه چیزهایی است که موجب می‌شود جامعه ما دچار میل به کم‌فرزندی بشود. این میل به کم بودن فرزند، یک عارضه است؛ والّا انسان به طور طبیعی فرزند را دوست می‌دارد. چرا ترجیح می‌دهند افرادی که فقط یک فرزند داشته باشند؟ چرا ترجیح می‌دهند فقط دو فرزند داشته باشند؟ چرا زن به شکلی، مرد به شکلی پرهیز می‌کنند از فرزندداری؟ اینها را بایستی نگاه کرد و دید عواملش چیست؛ این عوامل را پیدا کنید، برای علاج این عوامل بیماری‌زا - که به اعتقاد بنده، این‌ها عوامل بیماری‌زا است - متخصّصین و صاحبان اندیشه را بخواهید فکر کنند. 
   ۳. خداوند در آیه ۷۲ سوره نحل می‌فرماید:
 وَ اللهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً وَ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَزْواجِكُمْ بَنینَ وَ حَفَدَةً  
خداوند براى شما از جنس خودتان همسرانى قرار داد و از همسرانتان براى شما فرزندان و نوه‌هایى به وجود آورد.
   ۴. علامه شهید مرتضی مطهری می‌نویسد: پسر و دختری که هیچ‌کدام آن‌ها در زمان تجردشان در هیچ‌چیزی نمی‌اندیشیدند، مگر آنچه مستقیماً به شخص خودشان ارتباط داشت، همین که به هم دل بستند و کانون خانوادگی تشکیل دادند، برای اولین بار، خود را به سرنوشت موجودی دیگر علاقه‌مند می‌بینند. شعاع خواسته‌هایشان وسیع‌تر می‌شود و چون صاحب فرزند شدند، به کلی روحشان عوض می‌شود.
   زندگی با فرزند و نوه، زیباتر و شادتر می‌شود. این زیبایی در قیامت نمود دیگری دارد.
   ۵.پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) می‌فرمایند: أَکْثِرُوا الْوَلَدَ أُکَاثِرْ بِکُمُ الْأُمَمَ غَدا - بر تعداد فرزندان بیفزایید تا در فردای قیامت به زیادی جمعیت شما، بر امت‌ها تفاخر کنم.
  زیادی جمعیت انسان‌هایی که بنده و مطیع خدا باشند:
۱.امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: من از خداوند فرزند زیبا صورت و خوش قد و بالا درخواست نکردم؛ بلکه از پروردگارم فرزند فرمانبردار خداوند و ترسان از او درخواست نمودم تا اینکه هر گاه به او نگاه می‌کنم، او را مطیع خدا دیده، چشمم روشن شود.
۲.امام سجاد (علیه السلام) می‌فرمایند: 
وَ أَمَّا حَقُّ وَلَدِكَ فَتَعْلَمُ أَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضَافٌ اِلَيْكَ فِی عَاجِلِ الدُّنْيَا بِخَيْرِهِ وَ شَرِّهِ وَ أَنَّكَ مَسْئُول عَمَّا وُلِّيتَهُ مِنْ حُسْنِ الأَدَبِ وَ الدَّلاَلَةِ عَلَى رَبِّهِ وَ الْمَعُونَةِ لَهُ عَلَى طَاعَتِهِ فِيكَ وَ فِي نَفْسِهِ فَمُثَابٌ عَلَى ذَلِكَ وَ مُعَاقَبٌ فَاعْمَلْ فِي أَمْرِهِ عَمَلَ الْمُتَزَيِّنِ بِحُسْنِ أَثَرِهِ عَلَيْهِ فِي عَاجِلِ الدُّنْيَا الْمُعَذِّرِ اِلَى رَبِّهِ فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ بِحُسْنِ الْقِيَامِ عَلَيْهِ وَ الأَخْذِ لَهُ مِنْهُ وَ لا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللَّهِ  
و امّا حق فرزندت اين است كه بدانى او در زندگى دنيا، از تو، و وابسته به تو است، و خير و شرش با تو گره خورده است و تو مسئوليت سرپرستى او را در امورى مانند: حسن تربيت و راهنمايى او به خداى عزوجل و كمك او بر طاعت و فرمانبردارى خدا در مورد تو و در مورد خودش، به عهده دارى، سپس در صورت انجام اين مسئوليت، پاداش مى‌برى و در صورت كوتاهى، كيفر مى‌شوى. كار فرزندت را بسان كسى که در زندگى زودگذر به خوبى انجام مى‌دهد، تو نيز انجام ده و از اين طريق به خاطر حسن تربيت نزد پروردگار معذور باشى.
   ۳. امام خامنه‌ای می‌فرمایند: امروز فرزندان شما، به کوره محبت احتیاج دارند و آن، کانون خانواده است. به فرزندانتان برسید و با آن‌ها پدرانه و رفیقانه رفتار کنید. بهترین پدرها، آن‌هایی هستند که با پسر و دختر خود رفیق‌اند؛ هم بزرگ‌تری و ارشاد و راهنمایی و محبت کارگشای پدری را دارند، هم همدلی یک رفیق را، اگر جوان شما سؤال و حرف و درد دلی دارد، اولین گوشی که باید آن را بشنود، گوش شما و همسرتان است.
   ۴. پدر و مادر باید نسبت به فرزند خود، سوز داشته باشند. قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً - قُوا؛ یعنی نگه‌دار، أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ؛ خودتان و بچه‌هایتان را نگه دارید و حفظ کنید. 
   ۵. قرآن در آیه ۱۳۲ سوره طه می‌فرماید: وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها؛ اگر به بچه‌ات مي‌گويی نماز بخوان، نگو گفتم و گوش نداد، وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها؛  مقاومت كن.
   ۶. قرآن در آیه ۱۵ سوره زمر می‌گوید: قُلْ إِنَّ الْخاسِرينَ الَّذينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْليهِمْ یَوْمَ الْقِيامَة؛ به مردم بگو: بازنده واقعی کسی است که «خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْليهِمْ یَوْمَ الْقِيامَة؛ که خود را ببازد و نسلش به بازی گرفته شود و ببازد.
   ۷. گروهی از بهشتیان از هم می‌پرسند: چه شد شما اهل بهشت شدید؟ 
   قالُوا؛ می‌گوید: إِنَّا کُنَّا قَبْلُ فی أَهْلِنا مُشْفِقينَ - ما نسبت به بچه‌هایمان سوز داشتیم. برای فکر و اخلاق و تربیت فرزند سوز داشتیم. فرزند صالح و شایسته تربیت کردیم.
   ۸. پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) می‌فرمایند: إِنَّ الْـوَلَـدَ الصّالِـحَ رَیْحـانَةٌ مِـنْ رَياحيـنِ الْجَنـَّةِ - فرزند شايسته، گُلى خوشبو از گُل هاى بهشت است.