«اِعْلَمْ اَنَّهُ لاوَرَعَ اَنْفَعُ مِنْ تَجَنُّبِ مَحَارِمِ اللهِ وَ الْکَفِّ عَنْ اَذَی الْمُؤْمِنِ»   هیچ خویشتنداریای سودمندتر از دوری  از حرام و پرهیز از آزار مؤمنان نیست.  (فقه الرضا علیهالسلام / ص356)

هوش راهبردی آیت الله خامنه‌ای، آمریکا را به شکست کشانده است

یک رسانه معروف آمریکایی درباره شطرنج پیچیده خاورمیانه نوشت: بخش عمده‌ای از موفقیت چشمگیر سیاست خارجی ایران، از هوش راهبردی آیت‌الله خامنه‌ای ناشی می‌شود.
«دیلی بیست» می‌نویسد: بزرگ‌ترین مشکل آمریکا این است که راهبرد ایران در منطقه خاورمیانه به ویژه در ۲ دهه گذشته، کار می‌کند و از راهبرد آمریکا بسیار موفق‌تر است.
جنگ اسرائیل و حماس، مسیر سیاست خاورمیانه را تغییر داده و سطحی از نوسانات را به تحولات دیده نشده در دهه‌های گذشته تزریق کرده است. این درگیری نه تنها مرحله جدیدی از درگیری یک قرنی یهودیان و فلسطینیان؛ بلکه فصلی از جنگ سایه میان ایران، و آمریکا و اسرائیل است.
اهداف تهران و راهبرد دستیابی به آنها به طور قابل توجهی سازگار بوده است؛ اینکه آمریکا را مجبور به خروج از منطقه کرده و مانع از رسمیت یافتن اسرائیل شود. 
«سوزان ملونی» محقق مؤسسه «بروکینگز» خاطرنشان می‌کند: آیت‌الله خامنه‌ای هیچ‌گاه در تضاد با اسرائیل و آمریکا، تزلزل ایجاد نکرده است. او و اطرافیانش عمیقاً معتقد به بی‌اخلاقی و شرارت آمریکا هستند.
روش تهران، یک راهبرد منحصر به فرد جنگ طولانی مدت و فرسایشی است که بسیج سیاسی، دیپلماسی و جنگ اطلاعاتی را با عملیات نظامی (توسط مجموعه عظیمی از نیروهای نیابتی) ترکیب می‌کند.
۱۲ گروه در سوریه، یمن، عراق و لبنان یک شبکه آزاد متشکل از بیش از ۱۵۰ هزار جنگجو را تشکیل می‌دهند که تعهد مشترکی دارند. حماس در نوار غزه و در تعامل با حزب‌الله لبنان آغاز شد و به حزب‌الله عراق و حوثی‌ها در یمن گسترش یافت.
راهبرد ایران از زمان آغاز جنگ‌های آمریکا در منطقه، به طور قابل توجهی مؤثر بوده و ایران نشان داده که بسیار ماهرتر از واشنگتن است.
این موفقیت در هیچ جا به اندازه عراق قابل لمس نیست. شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران، آمریکا را وادار کردند تا تقریباً تمام نیروهای خود را تا سال ۲۰۱۱ خارج کند. سیاست و شخصیت‌های عراقی بسیار تحت تاثیر جناح‌های طرفدار ایران هستند.
جنگ اسرائیل و حماس، موقعیت ژئوپلیتیکی ایران را تقویت کرده و فشار بین‌المللی گسترده‌ای را بر اسرائیل وارد نموده است. همچنین به تضمین اتحاد رسمی بین اسرائیل و عربستان پایان داد. 
این جنگ، یک شکست راهبردی برای واشنگتن است. راهبرد ایران، طولانی مدت است: سرعت عملیات‌ها را پایین نگه دارید، جنگ سیاسی گسترده را برای برتری در جنگ روایت‌ها انجام دهید و درگیری را روی درجه جوش کم و در چند جبهه به طور هم‌زمان، نگه دارید.
بخش عمده‌ای از موفقیت قابل توجه سیاست خارجی ایران، ناشی از هوش راهبردی آیت‌الله خامنه‌ای و مشاوران کلیدی او است. رهبر ایران، توانایی شگفتی در آمیختن معارضه و احتیاط دارد.
متاسفانه، نمی‌توان همین را درباره تصمیم‌گیرندگان سیاست خارجی آمریکا گفت. مشکل پایدار واشنگتن، اتکای بیش از حد به نیروی نظامی و ناتوانی در ادغام عملیات نظامی با پیام و راهبرد سیاسی واقعی بوده است.
 
دسته بندی مطالب: