امام مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف): حقانیّت و واقعیّت، با ما اهل‌بیت رسول‌الله (ص) می‎باشد و کناره‎گیری عدّه‎ای از ما، هرگز سبب وحشت ما نخواهد شد؛ چرا که ما دست‌پرورده‌های نیکوی پروردگار می‎باشیم و دیگر مخلوقین خداوند، دست‌پرورده‌های ما خواهند بود.    (بحارالانوار: ج ۵۳، ص ۱۷۸)  

سیاسی 1186

حکمرانی توحیدی؛ قیام عاشورا، فضای مجازی و جنگ شناختی   
علیرضا قاسمی
در عصر جنگ‌های شناختی - ترکیبی زندگی می‌کنیم. اگر  قیام امام حسین علیه‌السلام را با مختصات این جنگ شناختی - ترکیبی بسنجیم، خواهیم دید این قیام دقیقاً مطابق با مؤلفه‌های این نوع جنگ در برابر تمام شر بوده است. اگر هدف جنگ شناختی - ترکیبیِ دشمن، استقرار حکمرانی طاغوت با هدف سکولاریزه کردن جامعه، اباحی‌گری و... در عصر ماست، دقیقاً قیام امام حسین علیه السلام که یک قیام مبتنی بر سیاست و قدرت الهی است، در مقابل این نوع حکمرانی قرار دارد.
در نهضت حسینی، عزت و ذلت، دو مقوله بسیار مهم است و از نقطه شروع تا پایان قیام حسینی تماماً ارتباط میان حکومت و حکمرانی عزتمندانه را می‌بینیم. در این قیام امام حسین علیه‌السلام یک‌گونه از حکومت را طرد می‌کند و از یک نوع حکمرانی دیگر دفاع می‌کند و می‌خواهد به تاریخ نشان دهد حکمرانی توحیدی آن‌گونه که یزید برنامه‌ریزی کرده، نیست و رابطه حکومت و مردم آن‌گونه که یزید می‌خواهد نباید تنظیم شود. «مثلی لا یبایعه مثله» امام حسین (علیه السلام) می‌فرمایند کسی همچون من با کسی مثل یزید بیعت نمی‌کند و کسی مثل من، حکمرانی کسی چون یزید را قبول ندارد. همچنین در زیارت اربعین نیز می‌خوانیم لیستنقذ عبادک من الجهاله... امام حسین (علیه السلام) قیام کرد تا بندگان خدا را از جهالت خارج کند و این یعنی در دو نوع حکمرانی توحیدی و حکمرانی طاغوتی، ایشان با قیامش در برابر حکمرانی طاغوتی ایستاد تا حکمرانی توحیدی بر روی زمین مستقر بماند. حال وقتی به شرایط فعلی جامعه نگاه می‌کنیم می‌بینیم در عصر سایبر – رسانه، تمام تلاش سپاه شر، استقرار حکمرانی طاغوتی با بستر فضای سایبر - مجازی در دنیاست و اینجاست که می‌بینیم حسینِ زمان ما، رهبر حکیم انقلاب اسلامی در مقابل استقرار این حکمرانی طاغوتی که دنبال بازگرداندن بشریت به دوران جاهلیت با بهره‌گیری از مختصات و ویژگی‌های این فضا است، تمام‌قد ایستاده و  دنبال استقرار حکمرانی توحیدی در این دنیای حقیقی و سایبری است؛ یعنی ایشان دنبال اهداف راهبردی تعریف نقش مستقل، قوی و عزتمندانه مبتنی بر توحید، قسط و عدل در این فضای زیست جدید برای ملت ما در سطح جهان است. در ارتباط با استقرار حکمرانی توحیدی در فضای سایبر - رسانه نیز قرآن کریم تکلیف جبهه حق را با قاعده‌ی نفی سبیل مشخص کرده است. در این مدل قیام اگر حکومت و دولت و حکمرانی، دست خودش را از دست ائمه اطهار علیهم السلام و انبیای الهی جدا کند، سر از طاغوت درمی‌آورد. همچنین اگر حکومتی سرمایه اجتماعی خویش را در این جنگ شناختی - ترکیبی در اختیار دشمنش قرار دهد، شاهد این خواهیم بود که دشمنان بر آنان مسلط شده و در دو دوره‌ی جنگ شناختی - ترکیبی میان‌مدت و بلندمدت، هویت و نسل آن جامعه را با تزویر و نفاق تغییر خواهد داد. قیام امام حسین علیه‌السلام یک قیام در مقابل نفاق و تزویر نیز بود؛ امام شهید ما مبتنی بر آیه یا ایها النبی جاهد الکفار والمنافقین، با دو نوع دشمن در قیامش مقابله کرد که یکی دشمنان خارجی و کفار بود و یکی دشمنان داخلی و منافقین و امروز نیز می‌بینیم امام امت که مهم‌ترین دغدغه‌اش جهاد تبیین در برابر تحرکات دشمن در فضای مجازی ول است، در حال نبرد با این دو نوع دشمن است که با بررسی برنامه‌های دشمنان داخلی و خارجی در این فضا در میابیم که دقیقاً فضای سایبر، تبدیل به فضای نفاق و تزویر شده است. در پایان باید گفت برای استقرار حکمرانی توحیدی در فضای سایبر، توجه به تمام ابعاد قیام امام حسین علیه‌السلام هدایتگر ما خواهد بود، والا با شرایط فعلی علی‌رغم تذکرات متعدد امام خامنه‌ای در خصوص فضای مجازی ول و تحت مدیریت دشمنان، شاهد پیاده‌سازی حکمرانی طاغوت در اذهان و قلوب مردم در سطح جامعه خواهیم بود. ایران عزیز ما امانت شهدا است، تلاش کنیم حاج قاسم‌های فضای مجازی و فضای حقیقی باشیم که قطعاً برای حاج قاسم شدن ابتدا باید برای انقلاب در برابر جنگ شناختی - ترکیبی آبرو داد و سپس جان. یاران آخرالزمانی سید الشهدا علیه السلام، بسم الله...
 
جناب آقای ظریف! ملاک، شایسته سالاری است نه قومیت گرایی 
علیرضا کمالی
جواد ظریف، رئیس شورای راهبردی رئیس جمهور منتخب، در اظهارات اخیر خود درباره نحوه انتخاب وزرا، گفت؛ «اگر مرد باشید برای وزارت امتیاز نمی‌گیرید، اگر زن باشید ۱۰ امتیاز می‌گیرید،  اگر از ادیان و مذاهب رسمی باشید امتیاز می‌گیرید؛ ولی اگر مسلمان شیعه باشید امتیازی نمی‌گیرید»!
فارغ از اینکه ملاک اصلی انتصاب در اسلام، شایسته‌سالاری است نه صرف جنسیت، در این یادداشت جا دارد از دیپلمات پرسابقه ایران پرسید که چگونه می‌توانید شیعه بودن را امتیاز منفی در نظر بگیرید، در حالی که همین انقلاب اسلامیِ شیعی، نه تنها بر ملت‌ها؛ بلکه بر رهبران و دولتمردان جهان تاثیر گذاشته به گونه‌ای که سیاستمداران جهان با دیدن انقلاب اسلامی، به کارایی دین در اداره سیاست اعتراف کرده‌اند. 
محسن رفیق‌دوست، وزیر سابق سپاه می‌گوید: «در سفرهای اول به کره شمالی به ملاقات کیم ایل سونگ رفتم. او گفت: من انتهای دنیا هستم. بعد از من جایی نیست بروید. چون دور می‌زند و به طرف آمریکا می‌رود. هیچ‌چیزی غیر از کمونیسم و بی خدایی را نه خوانده‌ام و نه بلدم؛ ولی شنیده بودم عده‌ای مسیحی و عده‌ای مسلمان‌اند؛ اما چیزی از دین نمی‌دانم؛ ولی این دین شما که توسط امام خمینی آورده شده است، هر چه هست چیز خوبی است و این دین نجات دهنده‌ی بشریت است. (من برایش شرح دادم امام خمینی دین جدید نیاورده است. این حقیقت همان اسلام بوده که ١٤٠٠ سال پیش آمده است.) علت اینکه امام را بسیار با عظمت می‌بینم و به او احترام می‌گذارم این است که ما اینجا با آمریکا جنگیدیم تلفاتی دادیم و کره دو قسمت و چه و چه شد، با همه‌ی اینها فقط یک ضربه به ساق پای آمریکا زدیم که حالی‌اش نشد؛ اما گوشه‌ای از دنیا کشوری با آمریکا در افتاده است و تیر را به قلب آمریکا زده و پیروز شده است. پس این اسلام چیز خوبی است.»
رفیق‌دوست در جریان یکی دیگر از سفرهای خودش این‌چنین می‌گوید: «برای یکی از سخنرانی‌ها که به دمشق رفته بودم، با حافظ اسد ملاقاتی داشتم که دیروقت ساعت ۹-۸ شب بود. گفتم: می‌خواهم بروم ایران. موقعی بود که پرواز به ایران مشکل بود. اسد گفت: به جای اینکه به ایران بروی، به امارات برو با وزیر خارجه‌ی امارات هماهنگ می‌کنم با او ملاقات کن. او یکسری سؤالات درباره‌ی انقلاب اسلامی دارد و نگران است. پرسیدم چگونه بروم؟ دستور داد هواپیمای شخصی‌اش را حاضر کنند. گفت: صبح برو و ملاقات کن، اگر خواستی با هواپیمای من به ایران برو. که من قبول نکردم و گفتم: پرواز از دبی به ایران زیاد است. تا هواپیما آماده شد و پرواز کردیم و به ابوظبی رسیدیم ساعت ۱، ۲ نیمه شب بود... وزیر خارجه امارات در خانه‌اش بساط صبحانه را پهن کرده بود. به منزلش رفتم. ظاهراً در یکی از نماز جمعه‌های تهران گفته شده بود که ما انقلاب را صادر می‌کنیم. آقای وزیر خارجه که نامش شیخ راشد عبدالله بود به من گفت: سؤالی دارم. ما کشور کوچکی هستیم و ایرانی در این کشور فراوان است. انقلاب شما می‌خواهد با ما چه کار کند؟ پرسیدم: منظورت چیست؟ جواب داد یعنی می‌خواهد بساط شیخی ما را به هم بزند؟ گفتم ما نه نیازی می‌بینیم و نه در راهبُردمان است که انقلاب را به کشورهای دیگر تحمیل کنیم، انقلاب ما یک انقلاب ایدئولوژی است که این ایدئولوژی را ما و شما داشتیم؛ اما در طول تاریخ و کوتاهی و غفلت ما، به فراموشی سپرده شد. امام آمده و اسلام را زنده کرده است و به صورت یک حکومت به دنیا عرضه می‌کند. بنده معتقدم در آینده‌ی نزدیک مردم دنیا از این انقلاب خوششان می‌آید. اگر دولت‌هایشان با مردم خوب باشند، مشکلی ندارند. اگر نباشند خود به خود صادر می‌شود، نه اینکه ما بخواهیم صادر کنیم.» 
همچنین رفیق‌دوست در جریان یکی از سفرهایش به لیبی می‌گوید: «بعد از ملاقات با قذافی، او گفت: گروهی از سرخ‌پوستان آمریکایی که نسلشان در حال انقراض است، اخیراً از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جمع شدند و هویتشان را پیدا می‌کنند. اینها با همان هیبت و هیئت لباس‌های سنتی‌شان به اینجا آمده‌اند، وقتی گفتم از ایران کسی آمده است، اظهار تمایل کرده‌اند که با تو ملاقات کنند. ترتیب ملاقات داده شد. خواستند از امام برایشان بگویم. ضمن صحبت‌هایم مرتباً می‌گفتم امامِ ما. رئیس آنها پیرمردی بالای ۸۵ سال بود، لباس سفید بدون دکمه‌ای پوشیده و از آن کلاه‌های پردار به سرش گذاشته بود. یک مرتبه به من گفت: ساکت باشید! به آن مترجم گفت: به ایشان بگو به چه اجازه‌ای امام را مصادره کردید؟ چرا این‌قدر می‌گویید امام ما، امام ما؟ اگر ایشان خیلی دوست دارد عکس امام را ببیند، (یک مرتبه پیراهنش را پاره کرد) بیاید و عکس امام را در قلب من ببیند. امام نه امام ما، امام همه، او امام ما هم هست. آنچه می‌گویم مربوط به زمانی است که امام بیمار و از قم به بیمارستان آورده شدند. آن موقع اریتره هنوز مستقل نشده و بخشی از اتیوپی بود، آنها با هم جنگ داشتند؛ ولی چون مسلمان بودند در ایران نماینده داشتند. من در پادگان خلیج فارس نشسته بودم که دیدم سفیر اریتره در ایران سراسیمه و گریان به دفترم آمد، پرسید: فلانی امام چطور است؟ زنده است؟ الآن به من زنگ زدند که مردم اریتره در خیابان‌ها نشسته‌اند و گریه می‌کنند. چون فکر می‌کنند امام مرده است. من هم الآن از مقابل بیمارستان قلب می‌آیم. مردم دور بیمارستان نشسته‌اند و گریه می‌کنند. گفتم: نه. امام زنده است. این‌قدر امام در قلوب آنها بود.» [تاریخ شفاهی سیاست خارجی ایران، 129-130]
این تنها نمونه‌ای از واکنش مردم و رهبران جهان در مواجهه با انقلاب اسلامی شیعی است؛ یعنی آنکه شیعه نه تنها عامل تفرقه نشده؛ بلکه مردم لائیک یا مسلمانان غیر شیعه هم از این الگو استقبال می‌کنند. 
و همچنین باید به اطلاع رئیس شورای راهبردی دولت چهاردهم رساند؛ جمهوری اسلامی بیشترین احترام را در بین تمام کشورهای دنیا به اقلیت‌های دینی می‌گذارد، به عنوان مثال:  هر 4/0 درصد جمعیت ایران یک نماینده مجلس دارد، در حالی که تمام اقلیت‌های دینی در ایران 2/0 درصد کشور هستند، پس اقلیت‌های دینی حتی یک نماینده مجلس هم نباید داشته باشند، در حالی که هم اکنون 5 نماینده دارند. میزان احترام جمهوری اسلامی به سایر ادیان تا آنجاست که خاخام‌های یهودی وابسته به گروه «نتوریاکارتا» ـ که در آمریکا مستقرند، پس از بازدید خود از ایران گفتند: یهودیان ایران نسبت به یهودیان سایر کشورها، از وضع بهتری برخوردارند.