امام حسین علیه‌السلام:  خودنمایی گزافه‌گویی، عجله کم عقلی و سفاهت ناتوانی است. کشف الغمه، ج ۲، ص ۳۰  

حوزه و دانشگاه 1239

 معمای خصومت دنیای مدرن با جمهوری اسلامی و تکلیف حوزه و دانشگاه
داود مهدوی زادگان
دانشگاه متولی حفظ و ارتقای دانش‌ورزی ملت است و حوزه متولی حفظ و رشد دین و دینداری مردم است. اکنون این دو نهاد علمی و معنوی و تمدن‌ساز بیش از گذشته موظف به رشد و تقویت دینداری و دانش‌ورزی ایران اسلامی هستند و باید دوش به دوش هم در این راه مقدس گام‌های محکم و استواری بردارند.
ولی فقیه در مراسم بزرگداشت شهدای جنگ تحمیلی دوازده روزه ضمن تکریم و تسلیت به خانواده شهداء، راز معمای چرایی خصومت چهل و اندی ساله دشمنان ملت و ایران اسلامی بیان فرمودند. به عقیده ایشان «این حوادث برای جمهوری اسلامی بی‌سابقه نبود؛ از اوّل انقلاب بارها از این حوادث برای کشور رخ داده؛ علاوه‌ی بر جنگ تحمیلیِ هشت‌ساله، فتنه‌انگیزی‌ها، کشاندن افراد سستعنصر در مقابل ملّت، فتنه‌های گوناگونِ نظامی، سیاسی، امنیتی و غیره، کودتا و امثال این‌ها [رخ داده]»
اگر متغیر رفتار خصمانه دنیای مدرن با جمهوری اسلامی را کنار بگذاریم، متوجه خواهیم شد که ایران اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز تقریباً با هیچیک از این حوادث مواجه نمی‌شد. ملت نه با جنگ‌های تحمیلی و تحریم‌های فلج کننده به گفته دشمن روبرو می‌شد و نه برای دفع این حوادث مجبور به تقدیم هزاران شهید و جانباز می‌شد. هر فتنه و توطئه‌ای که علیه ایران آزاد و مستقل شکل گرفته و می‌گیرد، از خصومت غرب مدرن و استکبار جهانی است. معمای کار در همین‌جاست. دلیل این همه خصومت دنیای مدرن با ایران اسلامی و جمهوری اسلامی چیست. 
ولی فقیه به این نکته اشاره دارد که حل این معمای مهم را نباید در آنچه که سیاسیون و قدرت‌های غربی می‌گویند جستجو کرد. دلیل‌تراشی‌های آن‌ها دستاویزی برای پنهان کردن اساس خصومت دنیای مدرن با جمهوری اسلامی است. حقوق‌دان‌هایشان خصوصاً خوب می‌دانند که این بهانه‌ها مجوز محکمه پسند برای آتش افروز و تحمیل جنگ نمی‌شود: «آنچه به عنوان [قضیّه‌ی] هسته‌ای و غنی‌سازی و حقوق بشر و امثال این چیزها می‌گویند بهانه است؛ اصل قضیّه آن است». (بیانات ولی فقیه: ٧/ ۵/ ١۴٠۴)
قضیه اصلی «ایده اسلام سیاسی» است که هیچ سنخیتی با مبانی مدرنیته ندارد؛ بلکه رقیب جدی آن است. ایده در هم تنیدگی دین و دانش زیر چتر حکومت دینی در تقابل جدی با اندیشه سکولار است. چند قرن است که در ذهنیت‌ها امتناع همبستگی دین و دانش در زیر چتر حاکمیت دینی تبلیغ شده است؛ اما به یکباره الگوی عملی جمهوری اسلامی خط بطلان بر این گفته‌ی پوچ و بی‌معنا کشید. به‌طوری که جهان در جنگ تحمیلی دوازده روزه، از نزدیک شاهد این واقعیت شد. عالم سکولار، تاب چنین قضیه‌ای را ندارد:
«آنچه استکبار جهانی و در رأس آن، آمریکای جنایتکار با آن مخالف است، همین دین شما و دانش شما است. با دین شما مخالفند، با این ایمان گسترده‌ی مردم مخالفند، با این اتّحادِ در زیر سایه‌ی اسلام و قرآن مخالفند؛ و با دانش شما مخالفند».
تکلیف حوزه و دانشگاه
اگر چه ولی فقیه در باب حفظ اتحاد دین و دانش خطاب به یکایک مردم چنین توصیه کرده‌اند: «و ملّت ایران به توفیق الهی دین خود را و دانش خود را رها نخواهد کرد. ما در راه تقویت ایمان دینی‌مان و در راه گسترش و عمق دانش‌های متنوّع و گوناگون خودمان، قدم‌های بلندی برخواهیم داشت» (٧ /۵/ ١۴٠۴) لکن توصیه‌ی ایشان در خطاب به متولیان دو عرصه دین و دانش به مثابه‌ی تکلیف است. دانشگاه متولی حفظ و ارتقای دانش‌ورزی ملت است و حوزه متولی حفظ و رشد دین و دینداری مردم است. اکنون این دو نهاد علمی و معنوی و تمدن‌ساز بیش از گذشته موظف به رشد و تقویت دینداری و دانش‌ورزی ایران اسلامی هستند و باید دوش به دوش هم در این راه مقدس گام‌های محکم و استواری بردارند. انتظار آن است که اولیای حوزه و دانشگاه مقدم بر دیگران به این بیانات و رهنمودهای ولی فقیه لبیک گفته، دستور کار مشترکی را ترسیم کنند. ان‌شاءالله

رازگشایی شهید طهرانچی از تحریم علمی ایران تا آینده دانشگاه آزاد

مصطفی سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حوزه و دانشگاه خبرگزاری فارس به بازخوانی خاطراتی پرداخت که نه‌تنها ابعاد فرهنگی و انقلابی شخصیت رئیس فقید دانشگاه آزاد اسلامی را روشن می‌کند؛ بلکه تصویری واقعی از یک فرمانده تمام‌عیار فرهنگی در میدان عمل به دست می‌دهد.
سعیدی با اشاره به نخستین حضور شهید طهرانچی در اردوی راهیان نور اسفند ۱۳۹۷، گفت: در همان آغاز مسئولیت خود در دانشگاه، همراه دانشجویان به مناطق عملیاتی غرب و جنوب کشور سفر کردند و شب را در شلمچه در کنار آنان گذراندند. همان‌جا بود که سه محور کلیدی فعالیت فرهنگی دانشگاهیان را راهیان نور، اردوهای جهادی و راهپیمایی اربعین معرفی کردند.
وی افزود: از نگاه شهید طهرانچی، این اردوها مکمل دروس معارف اسلامی و درس دفاع مقدس بودند. باوجود محدودیت‌ها، بر تداوم و گسترش این برنامه‌ها پافشاری می‌کردند و حتی زمانی که حضور شخصی‌شان در پیاده‌روی اربعین توصیه نمی‌شد، خانواده‌شان را همراهی می‌کردند.
خبرنگار شهید طهرانچی در ادامه گفت: پس از وقوع سیل سال ۱۳۹۸ در لرستان و خوزستان، ایشان در نخستین روز کاری سال، پس از دید و بازدید نوروزی، دستور تشکیل "قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد" را صادر کردند و خود شخصاً به پلدختر رفتند و با لباس کار در عملیات پاک‌سازی مناطق سیل‌زده حضور یافتند. تاکید داشتند که اعضای هیئت علمی نیز باید به این مناطق اعزام شوند تا ابعاد علمی و میدانی ضعف زیرساخت‌ها بررسی شود.
سعیدی تأکید کرد: نگاه شهید طهرانچی به اردوهای جهادی، صرفاً امدادی نبود؛ بلکه فرصتی برای تحقیقات میدانی و پژوهش علمی تلقی می‌شد. در همین راستا، دکتر رنجبر را به‌عنوان رئیس قرارگاه جهادی منصوب کردند و الگوی مشارکت استانی را برای پیشبرد اهداف جهادی پایه‌گذاری کردند.
وی در ادامه با اشاره به بینش فرهنگی شهید طهرانچی نسبت به راهپیمایی اربعین، تصریح کرد: ایشان اربعین را فراتر از یک مناسک مذهبی می‌دانستند و آن را نمونه‌ای از جامعه آرمانی مهدوی توصیف می‌کردند؛ جایی که همه افراد در نقش خادم یا زائر ظاهر می‌شوند. از این منظر، بارها بر ضرورت تعامل علمی و فرهنگی میان دانشجویان ایرانی و عراقی تأکید داشتند تا زبان مشترکی در میان نسل جوان جهان اسلام شکل گیرد.
سعیدی با بیان دغدغه‌های شهید طهرانچی نسبت به شهر مشهد نیز گفت: وی معتقد بودند همان‌گونه که در کربلا فرهنگ زائر و خادم شکل گرفته، در مشهد باید الگوی زائر و مجاور حفظ شود. از اینکه برخی طرح‌های شهرداری، این شهر را به‌سمت یک مقصد گردشگری صرف سوق می‌دهد، انتقاد داشتند.
این خبرنگار همچنین به نگاه خاص شهید طهرانچی نسبت به موضوعات راهبردی مانند صنعت هسته‌ای اشاره کرد و افزود: معتقد بودند که نگرانی غرب از برنامه هسته‌ای ایران نه فنی؛ بلکه ناشی از استقلال علمی کشور است. در دیدار با سفیر آلمان در دوران ریاست بر دانشگاه شهید بهشتی، با صراحت از تحریم علمی و ترور دانشمندان ایرانی انتقاد کردند و پرسیدند که پاسخ غرب به این نسل چیست؟
در پایان، سعیدی از روزهای پایانی حیات شهید طهرانچی سخن گفت: با وجود ظاهر متواضع و بی‌پیرایه، دغدغه‌هایی عمیق برای تحول در نظام آموزش عالی، توسعه فناوری‌هایی همچون هوش مصنوعی و حتی طراحی سامانه‌های دفاعی نوین مانند سلاح لیزری داشتند. ایشان حقیقتاً یک خط‌شکن بودند و گام‌هایی برداشتند که هنوز بسیاری از آن بی‌خبرند.