امام حسین علیه‌السلام: ای مردم! در کسب صفات زیبای اخلاقی بکوشید و برای به دست آوردن این سرمایه‌های معنوی شتاب کنید.  (کشف الغمه، ج ۲، ص۳۰) 

جوان 1121

چه پشتوانه‌ای، بالاتر از خدا!
محمدعلی بابایی
امام حسین (علیه السلام) در حدیثی می‌فرماید: بترس از ستم کردن بر کسی که جز خدا یاوری ندارد.
شاید بتوان، منشأ این حدیث را مالکیت و سرپرستی واقعی مخلوقات که جز خدا، احدی شأنیت چنین جایگاهی را ندارد، بیان کرد:
أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُّ وَ هُوَ یُحْيِ الْمَوْتي وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیر؛ آیا آنها غیر از خدا را ولیّ خود برگزیدند؟! در حالی که «ولیّ» فقط خداوند است و اوست که مردگان را زنده می‏کند، و اوست که بر هر چیزی تواناست.
پس اوست که در جایگاه خالق و رَبّ«الحمدلله رب‌العالمین» - برخلاف نگاه مشرکان که ربّ را به غیر خدا نسبت داده – خود، عهده‌دار این فریضه شده است. اما بنا بر مصالحی که می‌داند، به تبع، کسانی را جانشین عرضی، نه ذاتی قرارداده است: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ یُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ؛ سرپرست و وليّ شما، تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده‏اند، همانها كه نماز را برپا مي‏دارند، و در حال ركوع، زكات مي‏دهند». 
چرا که ماهیت عالم این‌گونه است، بطوریکه واسطه‌هایی در امور اجرای فرامین الهی حاکمیت دارند، تا اداره کلان زندگی بشر، توسط افراد خاص؛ اما اداره امور خاص، به دست سرپرستانی همچون والدین، تا زمانی که گلیمش را از آب بیرون بکشند، اداره گردد.
این عهده‌داری، فقط در این امورات معنی پیدا نکرده؛ بلکه با توسعه مطلب می‌توان مثابه‌هایی همچون حمایت خویشاوندان از یکدیگر و حمایت از مظلوم را در شمول این بحث قرار داد، به‌طوری که خداوند (عزوجل) می‌فرماید: «خود، سرپرستِ بی‌سرپرستان است» چرا که وظیفه اصلی این کار بر دوش اوست و به تبع، به دیگران واگذاشته شده است.  در همین راستا امام حسین (علیه السلام) می‌فرماید: إیاک و ظلم من لا یجد علیک ناصرا إلا ا...: بترس از ستم کردن بر کسی که جز خدا یاوری ندارد. (اعیان الشیعه؛ ج۱، ص۶۲۰) 
این حدیث، پشت مظلومان را محکم نموده، امید و توکل به آنان می‌بخشد و هم کمر ظالمان را می‎شکند، ترس و واهمه به دلشان می‌اندازد.
واقعا چه قدرتی، بالاتر از خدا؟!
 
اطلاعاتی مفید در خصوص جنگ نرم
جنگ نرم حداقل در شش سطح بررسی می‌شود:
الف) ویژگی‌های جنگ نرم:
۱-پیچیده بودن 
۲-آرام و بی‌صدا 
۳-غافلگیر کننده 
۴-پیشرفته 
۵-هنرمندانه 
۶-سازماندهی شده 
۷-سریع و پرشتاب 
۸-دقیق نبودن مرزهای خودی و غیرخودی.  
ب) روش‌های اعمال جنگ:
۱-فریب مردم 
۲-شایعه پراکنی 
۳-شبهه افکنی در جامعه 
۴-کارشکنی در برنامه‌ها 
۵-نفوذ (نفوذ در اشخاص - نفوذ در ارکان - نفوذ در برنامه‌ها و تصمیمات). 
۶-برخی اغتشاشات صنفی
ج) ابزارهای جنگ نرم:
۱-رسانه؛ به عنوان مهم‌ترین ابزار جنگ نرم شامل: ماهواره، اینترنت، فضای مجازی 
۲-سلبریتی ها از هر قشری (هنرمند، ورزشکار، شاعر، خواننده و...)  
د) اهداف جنگ نرم:
۱-تغییر باورها و اعتقادات 
۲-تغییر افکار و اندیشه‌ها
۳-تغییر رفتار
۴-تغییر ساختار (هدف غایی) 
ه) پیامدهای جنگ نرم:
۱-سست کردن مقاومت ملی  
۲-از بین بردن وحدت و انسجام
۳-به هم ریختن آرامش روانی جامعه 
۴-ایجاد دوقطبی‌های کاذب و عمیق کردن برخی شکاف‌های سطحی و جزئی موجود 
۵- تقویت گرایش‌ها به خارج از مرزها 
۶-تغییر سبک زندگی از شیوه بومی، سنتی و اسلامی به تجمل‌گرایی و مصرف‌زدگی
۷-تغییر نگاه طهارتی مردم به برداشت صرفا بهداشتی (سگ چون واکسن زده و با شامپوی تجملی شستشو می‌شود، پس نگهداری‌اش در منزل بلا اشکال است!)
۸-ترویج بی‌تفاوتی نسبت به محیط اطراف و اطرافیان، چه این اطراف، همسایه یا شهر دیگری باشد یا کشوری دیگر. 
و...
و) راه‌های مقابله با جنگ نرم:
۱-تکیه به خداوند و رعایت  تقوا و تعبد 
۲-بصیرت افزایی 
۳-نیکوکاری 
۴-تقویت همبستگی 
۵-خدمت به مردم 
۶-شایسته گزینی 
۷-مبارزه با فساد 
۸-صداقت با مردم 
۹-حضور در مراسم 
۱۰-تقویت روحیه ایثار 
۱۱-تقویت امید در جامعه
۱۲-باور به نقش جوانان 
۱۳-توجه جدی به پرورش کودکان و دانش‌آموزان
۱۴-تسهیل ازدواج 
۱۵-توجه به معیشت مردم  
۱۶-اعتقاد به اصل "ما می‌توانیم" 
۱۷-ساده زیستی و پرهیز  از اسراف 
۱۸ -مصرف کالای داخلی
۱۹-تلاش در جهت رفع محرومیت 
جنگ امروز، امتداد جنگ هشت‌ساله دیروز است؛ اما به مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تر...