امام باقر(علیه السلام):  خوشا به حال آن کس که زمان او را دریابد و از یاوران او باشد، و بدا و بسیار بدا به حال کسی که با او مخالفت و ستیزه کند و از حضرتش فرمان نبرد و در زمرة دشمنانش درآید. بحار، ج ٥٢، ص 231

اقتصاد 1243

مکانیزم ماشه و اقتصاد ایران

با فرض بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت، شواهد نشان می‌دهد که مشکلات اصلی اقتصاد ایران ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در حوزه نفت و بانک است و قطعنامه‌های سازمان ملل که عمدتاً به مسائل هسته‌ای و موشکی مربوط می‌شوند، اثر اقتصادی ندارد.

مشکلات اصلی اقتصاد کشور ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا است و آنچه امروز بیش از همه اهمیت دارد، مدیریت فضای روانی و جلوگیری از سوءاستفاده رسانه‌های خارجی برای ایجاد التهاب در بازار ارز و اقتصاد کشور است.

با فرض بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت، شواهد نشان می‌دهد که مشکلات اصلی اقتصاد ایران ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در حوزه نفت و بانک است و قطعنامه‌های سازمان ملل که عمدتاً به مسائل هسته‌ای و موشکی مربوط می‌شوند، اثر اقتصادی ندارد.
فعال‌سازی مکانیزم ماشه از سوی سه کشور اروپایی، بار دیگر بحث بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت را به میان آورده است؛ اما بررسی متون این قطعنامه‌ها و تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که این اقدام تأثیر مستقیم و جدی بر اقتصاد ایران ندارد و بیشتر کارکرد روانی دارد.
مکانیزم موسوم به «اسنپ‌بک» نخستین‌بار در قطعنامه 2231 شورای امنیت (سال 2015) تعریف شد، براساس این سازوکار، اعضای برجام می‌توانند در صورت نقض توافق توسط ایران، طی روندی 30روزه، تحریم‌های لغوشده را بازگردانند؛ اما واقعیت این است که بازگشت شش قطعنامه (1696، 1737، 1747، 1803، 1835 و 1929) تنها به معنای فعال شدن دوباره همان مصوبات قدیمی است و هیچ سازوکار اجرایی تازه‌ای به دنبال ندارد.
چرا مکانیزم ماشه عملاً بی‌اثر است؟
الف) به خلاف سال‌های 2006 تا 2010 که اجماع جهانی علیه ایران شکل گرفته بود، امروز چین و روسیه آشکارا با این اقدام مخالف‌اند و اجرای آن را مشروع نمی‌دانند.
ب) تقریباً تمام محدودیت‌های احتمالی قطعنامه‌ها، پیشاپیش در قالب تحریم‌های یک‌جانبه و ثانویه آمریکا علیه ایران اعمال شده‌اند و هم‌پوشانی کامل دارند.
ج) ایران در سال‌های اخیر شبکه‌های جایگزین مالی و تجاری (فروش نفت از طریق ناوگان سایه، معاملات غیردلاری و همکاری با کشورهای آسیایی) ایجاد کرده است که اثرگذاری تحریم‌های جدید را کاهش می‌دهد.
د) تجربه شکست‌خورده آمریکا در سال 2020 برای فعال‌سازی یک‌جانبه مکانیزم ماشه نشان داد که این ابزار بیش از آنکه کارکرد اجرایی داشته باشد، صرفاً جنبه سیاسی و تبلیغاتی دارد.
اثر روانی و جنگ رسانه‌ای
بازار ارز ایران به‌شدت تحت تأثیر جو روانی است. انتشار تیترهایی درباره «بازگشت شش قطعنامه» یا گزارش‌های جعلی همچون پیش‌بینی «دلار 165هزارتومانی» بیش از آنکه واقعیت اقتصادی را بازتاب دهد، کارکردی در جهت التهاب‌آفرینی و شکل‌دهی انتظارات تورمی دارد، حتی اتاق بازرگانی نیز انتساب این گزارش جنجالی به خود را تکذیب کرده است.
تحریم‌های آمریکا؛ منشأ اصلی فشار اقتصادی، نه مکانیزم ماشه
دکتر فؤاد ایزدی با ابراز اینکه "تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا بار اقتصادی برای ما دارد نه تحریم‌های سازمان ملل." گفت: در حالی که رسانه‌های خارجی از فعال‌سازی مکانیزم ماشه به‌عنوان تهدیدی برای اقتصاد ایران یاد می‌کنند، واقعیت آن است که بخش عمده فشارهای اقتصادی سال‌های اخیر، ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده است؛ تحریم‌هایی که فروش نفت ایران و ارتباطات بانکی را به‌شدت محدود کرده‌اند، به عبارت دیگر، تنها تعداد محدودی از کشورها خریدار نفت ایران هستند و نقل‌وانتقالات مالی نیز با دشواری فراوان انجام می‌شود و این محدودیت‌ها مستقیماً محصول مصوبات کنگره و خزانه‌داری آمریکا است.
وی افزود: اما اگر به متن قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت که اکنون قرار است در چارچوب مکانیزم ماشه بازگردند مراجعه شود، به‌روشنی مشخص است که هیچ اشاره‌ای به تحریم نفت ایران یا انسداد نقل‌وانتقالات مالی نشده است. موضوع این قطعنامه‌ها عمدتاً به فعالیت‌های هسته‌ای و برخی حوزه‌های نظامی مربوط می‌شود و از منظر اقتصادی پوشش گسترده‌ای ندارند.
او با اشاره به تجمیع نظر کارشناسان گفت: از همین رو کارشناسان تأکید می‌کنند که تهدید اصلی ناشی از مکانیزم ماشه، نه در حوزه عملی؛ بلکه در حوزه روانی است. رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی و حامیان آن تلاش دارند با برجسته‌سازی این موضوع، فضای روانی جامعه ایران را متشنج کنند و از رهگذر افزایش انتظارات تورمی، بازار ارز و دیگر شاخص‌های اقتصادی را تحت فشار قرار دهند.
تمرکز بر فعالیت‌های هسته‌ای است، نه اقتصادی
در همین زمینه، مسعود براتی کارشناس اقتصادی با اشاره به تمرکز تحریم‌های سازمان ملل بر امور غیراقتصادی تصریح کرد: مکانیزم ماشه در نهایت منجر به بازگشت همان قطعنامه‌هایی می‌شود که در چارچوب برجام به طور مشروط لغو شده بودند. بررسی این قطعنامه‌ها از دو منظر اهمیت دارد؛ نخست خود متون آن‌ها و دوم تجربه تاریخی ایران از سال 1385 تا 1389 که این قطعنامه‌ها برقرار بود.
محدوده تحریم‌های شورای امنیت، عمدتاً فعالیت‌های هسته‌ای و برخی موضوعات نظامی را پوشش می‌دهد و به حوزه‌های کلیدی اقتصاد همچون فروش نفت و صادرات غیرنفتی ورود جدی ندارد؛ بنابراین در مقایسه با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، دامنه اثرگذاری بسیار محدودی دارد.
وی افزود: بررسی روند فعالیت‌های اقتصادی ایران در دوره اجرای این قطعنامه‌ها نشان می‌دهد که آثار جدی اقتصادی از ناحیه آن‌ها مشاهده نشد، فشار اصلی همواره از سمت تحریم‌های آمریکا بوده است، البته بازگشت این قطعنامه‌ها می‌تواند جو روانی موقت ایجاد کند و در بازار ارز یا انتظارات عمومی اثر بگذارد؛ اما این اثرات گذرا خواهد بود، به‌ویژه آنکه چین و روسیه نیز این اقدام اروپایی‌ها را نامشروع دانسته و مخالفت خود را اعلام کرده‌اند و این کشورها به‌عنوان شرکای مهم اقتصادی ایران، بعید است در اجرای سختگیرانه چنین تحریم‌هایی همکاری کنند.
او در پایان اشاره کرد: در مجموع، تجربه گذشته و محتوای قطعنامه‌های شورای امنیت نشان می‌دهد که فعال‌سازی مکانیزم ماشه تأثیر مستقیمی بر اقتصاد ایران ندارد. مشکلات اصلی اقتصاد کشور ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا است و آنچه امروز بیش از همه اهمیت دارد، مدیریت فضای روانی و جلوگیری از سوءاستفاده رسانه‌های خارجی برای ایجاد التهاب در بازار ارز و اقتصاد کشور است.
 
توافقات حیاتی ایران و چین در اقتصاد
الجزیره گزارش داد: ایران در شانگهای ائتلاف اقتصادی پایدار با شرق تشکیل داد تا در مقابل فشارهای غرب مقاومت کند.
الجزیره در گزارشی با عنوان «مشارکت پزشکیان در اجلاس شانگهای.. دستاوردهای سیاست ایران در نگاه به شرق» آورده است: سفر چهار روزه رئیس جمهور ایران به چین با امضای توافقات راهبردی با چین، روسیه و چند کشور دیگر همراه شد؛ توافقاتی که خود پزشکیان آن‌ها را «راهبُردی و سرنوشت‌ساز» توصیف کرد و آن‌ها را دارای تأثیر مستقیم بر آینده اقتصادی ایران دانست. الجزیره نوشت پزشکیان در بازگشت به تهران تأکید کرد که پیگیری اجرای این توافقات از طریق دو کمیته در وزارت امور خارجه و وزارت اقتصاد دنبال خواهد شد. به گفته وی، دستاورد اصلی این سفر «توافقات حیاتی اقتصادی و سرمایه‌گذاری» در کنار همکاری‌های امنیتی بوده است که می‌تواند ظرفیت‌های تولید، تجارت و فناوری ایران را ارتقا دهد.
نشست‌های فشرده و توافقات اقتصادی
الجزیره گزارش داد پزشکیان در جریان اجلاس، دیدارهای متعددی با سران کشورهای حاضر داشت. دیدار طولانی او با ولادیمیر پوتین حدود چهار ساعت به طول انجامید و طی آن علاوه بر مسائل سیاسی و امنیتی، موضوعات اقتصادی و همکاری‌های علمی و فناوری‌محور اصلی گفت‌وگو بود. این رسانه افزود مذاکرات با رئیس‌جمهور چین نیز به تصمیمات مهمی برای تقویت روابط راهبردی و افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور منجر شد. در بیانیه پایانی اجلاس شانگهای نیز، کشورهای عضو ضمن محکوم کردن حملات آمریکا و اسرائیل علیه ایران، بر همکاری‌های اقتصادی چندجانبه برای مقابله با فشارهای غربی تأکید کردند. به نوشته الجزیره، وزرای خارجه ایران، چین و روسیه در حاشیه اجلاس، نامه‌ای مشترک به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کردند که در آن علاوه بر جنبه‌های حقوقی، تأکید شده بود بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند مسیر تجارت جهانی انرژی و سرمایه‌گذاری‌های منطقه‌ای را مختل کند.
قراردادهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری
الجزیره نوشت هیئت ایرانی شامل وزرای خارجه، دفاع، اقتصاد و چند وزیر دیگر در جریان این سفر ۲۴ سند و یادداشت تفاهم امضا کرد. این اسناد طیف گسترده‌ای از همکاری‌ها را در بر می‌گرفت: از مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر تا پروژه‌های مشترک اقتصادی، سرمایه‌گذاری صنعتی، فناوری پیشرفته و انرژی پایدار. به گزارش این رسانه، پزشکیان تأکید کرده «مذاکرات اقتصادی بسیار ثمربخشی» انجام شد و توافقاتی در زمینه توسعه تجارت چندجانبه، جذب سرمایه خارجی و تقویت صنایع سبز شکل گرفت. الجزیره یادآور شد این توافقات در حالی انجام شد که زیرساخت‌های دفاعی و اقتصادی ایران طی جنگ اخیر ژوئن آسیب دیده بود و دولت با اختصاص بودجه ارزی، هم به بازسازی بخش دفاعی و هم به بازسازی اقتصادی کشور توجه نشان داده است.
جزئیات بیشتر توافقات اقتصادی الجزیره به نقل از کاظم غریب‌آبادی، معاون وزیر امور خارجه ایران نوشت که یادداشت‌های امضا شده شامل ایجاد «مرکز جامع مقابله با تهدیدات امنیتی» و «مرکز مبارزه با مواد مخدر» بوده؛ اما بخش مهم‌تر آن توافق بر سر «استراتژی ده‌ساله اقتصادی سازمان شانگهای» است. این رسانه افزود همکاری در حوزه «هوش مصنوعی»، «توسعه انرژی پایدار»، «صنایع سبز»، «تجارت چندجانبه» و «فناوری‌های نوین» از جمله محورهای توافقات اقتصادی ایران با شرکای شرقی بوده است.
نگاه به شرق و فرصت‌های اقتصادی
الجزیره نوشت کارشناسان ایرانی این سفر را در چارچوب سیاست نگاه به شرق تحلیل می‌کنند. محمدعلی صنوبری، رئیس مرکز مطالعات راهبردی «دیدگاه نوین»، به این رسانه گفت: «سیاست خارجی ایران بر تقویت شراکت با قدرت‌های آسیایی متمرکز است و این امر علاوه بر ابعاد سیاسی، پیامدهای اقتصادی مثبت فراوانی دارد؛ از جذب سرمایه و فناوری گرفته تا توسعه بازارهای صادراتی.» الجزیره افزود به باور صنوبری، مشارکت ایران در سازوکارهای اقتصادی شانگهای فرصتی راهبُردی برای خنثی‌سازی فشارهای اقتصادی غرب و ایجاد مسیرهای تازه برای رشد و توسعه اقتصاد ملی. الجزیره در بخش دیگری نوشت صالح القزوینی، تحلیلگر سیاسی، معتقد است غرب عملاً به دنبال محدود کردن اقتصاد ایران است و ابزار آن تحریم و فشار مالی است، درحالی‌که شرق می‌تواند برای ایران فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری فراهم کند. به گفته او، هرچند هنوز همکاری‌های دفاعی چین و روسیه با ایران محدود است؛ اما در حوزه اقتصادی این کشورها ظرفیت بالایی برای کمک به تهران دارند.
الجزیره نتیجه‌گیری کرده است که سفر پزشکیان به چین و مشارکت فعال ایران در اجلاس شانگهای نشان‌دهنده عزم تهران برای اجرای سیاست نگاه به شرق و ایجاد ائتلاف‌های پایدار اقتصادی و امنیتی است. این رسانه نوشت توافقات اخیر می‌تواند زیرساختی برای گسترش تجارت، جذب سرمایه خارجی، توسعه انرژی پایدار و حضور فعال‌تر ایران در معادلات اقتصادی آسیا باشد؛ درحالی‌که اروپا و آمریکا همچنان با تهدید تحریم به دنبال محدود کردن اقتصاد ایران هستند.