امام حسین علیه‌السلام:  خودنمایی گزافه‌گویی، عجله کم عقلی و سفاهت ناتوانی است. کشف الغمه، ج ۲، ص ۳۰  

اقتصاد 1237

جراحی اقتصادی یا تیغ بر معیشت مردم؟!

اگر قرار است جراحی صورت گیرد، باید ابتدا تومورهای رانت، فساد، و انحصار از پیکر اقتصاد ایران خارج شود؛ نه آنکه تیغ اصلاح فقط بر گلوی مردم گذاشته شود.

داستان جهانی‌سازی قیمت‌ها در اقتصاد ایران، از دولت اصلاحات آغاز شد؛ جایی که این سیاست بر مبنای نسخه‌های صندوق بین‌المللی پول، قانون شد. اما اجرای تمام‌عیار آن، به‌سبب مخالفت‌های کارشناسانه و مقاومت مجلس وقت، متوقف ماند. این توقف؛ اما دوام نداشت. با روی کار آمدن دولتی که شعار عدالت می‌داد، همان طرح متوقف‌شده، این‌بار در لباس «جراحی اقتصادی» و با ادعای کمک به طبقات محروم، وارد فاز اجرایی شد. جراحی‌ای که نه بر بطن رانت و فساد؛ بلکه مستقیماً بر استخوان‌های نحیف معیشت مردم فرود آمد.
اولین تیغ این جراحی، حذف یارانه‌هایی پنهان جعلی با توصیه حبیب فتینی کارشناس صندوق بین‌المللی پول بود. در ظاهر قرار بود قیمت‌ها واقعی شوند و دولت از بار سنگین پرداخت‌های بی‌هدف رها شود؛ اما در واقع، نظام حمایتی نیم‌بند موجود از بین رفت و مردم با موجی از آزادسازی بی‌ضابطه قیمت‌ها مواجه شدند. از انرژی و نان گرفته تا دارو و آموزش، همه چیز ناگهان در معرض قیمت‌گذاریِ «بازار آزاد» قرار گرفت، بدون آنکه زیرساختی برای جبران آسیب آن طراحی شده باشد.
اما عمق فاجعه وقتی بیشتر شد که اقتصاد ایران عملاً به گروگان دلار درآمد؛ با دست خودمان به «سرباز آمریکا» در ایران، یعنی دلار، قدرت دادیم تا فرماندهی قیمت‌ها را در داخل کشور به دست گیرد. حتی کالاهایی که با انفال مردم و منابع داخلی تولید می‌شدند - از فرآورده‌های نفتی تا سیمان و فولاد - نیز با نوسانات دلار گران شدند؛ به‌صورت رسمی و قانونی. این یعنی سلطه یک ارز خارجی بر قیمت‌های داخلی، و آن‌هم در اقتصادی که داعیه استقلال دارد.
تا پیش از این، تنها دولت از رشد نرخ ارز سود می‌برد؛ اما با گسترش خصوصی‌سازی‌های شبه‌دولتی، حالا مجموعه‌ای از نهادهای اقتصادی، از شرکت‌های خصولتی گرفته تا بازیگران بخش خصوصی وابسته، در زمره ذی‌نفعان مستقیم افزایش قیمت دلار قرار گرفتند. طبیعی است که وقتی گروه‌های قدرتمند از گرانی نفع می‌برند، دیگر نه انگیزه‌ای برای مهار تورم باقی می‌ماند و نه امیدی به اصلاح ساختاری واقعی.
با این حال، هربار که تورم سر برآورد و سفره‌ها کوچک‌تر شد، پاسخ یکسانی شنیده‌ایم: «این درد، لازمه درمان است». اما حقیقت این است که این جراحی‌ها هرگز از سر درمان نبوده؛ بلکه بیشتر شبیه بریدن اندام‌های سالم برای پوشاندن زخم‌های ناشی از فساد و سوءتدبیر بوده است.
اقتصاد اسلامی راه دیگری پیشنهاد می‌دهد. راهی که در آن عدالت، حمایت از محرومان، و سلطه‌ناپذیری اصل است. نه آنکه معیشت مردم را تابع بازارهای جهانی کنیم، نه آنکه انفال مردم را با دلار قیمت‌گذاری کنیم، و نه آنکه با حذف‌های کور، اعتماد عمومی را قربانی ثبات‌سازی صوری کنیم.
اگر قرار است جراحی صورت گیرد، باید ابتدا تومورهای رانت، فساد، و انحصار از پیکر اقتصاد ایران خارج شود؛ نه آنکه تیغ اصلاح فقط بر گلوی مردم گذاشته شود.
 
پیامدهای خسارت‌بار مذاکره مجدد با آمریکا
دکتر ابراهیم کارخانه‌ای
۱- تزلزل پایه‌های عزت و غیرت و بی‌محتوا شدن حکمت و مصلحت در دستگاه سیاسی و دیپلماسی در صورت حضور مجدد بر سر میز مذاکره‌ای که به گفته رئیس‌جمهور محترم و رئیس دستگاه دیپلماسی توسط آمریکا منهدم شده است!
۲- تحقیرآمیز بودن حضور مجدد ایران بر سر میز مذاکره، پس از برملا شدن ۵ دور مذاکره پوششی فریبکارانه برای کسب فرصت و حمله غافلگیرانه علیه جمهوری اسلامی ایران.
۳- بی‌پاسخ ماندن «هوشمندی، عقلانیت و شرافتمندی» مطرح شده از سوی رهبری انقلاب در اذهان عمومی مردم در ردّ مذاکره با آمریکا.
۴- ابراز رضایت و خرسندی آمریکا و غرب از کشاندن جمهوری اسلامی ایران به پای میز مذاکره و عبور از خیانت و جنایت آن‌ها و در مقابل نگرانی و خشم نیروهای انقلاب از تن دادن تیم مذاکره‌کننده به بازگشت منفعلانه به دور جدید مذاکرات هسته‌ای که به گفته ترامپ تاسیسات آن نابود شده است!
۵- فرصت دادن و به تعبیر شهید حاج قاسم سلیمانی کوچه دادن به دشمن در جهت عقب‌نشینی جمهوری اسلامی ایران از دیگر مواضع قدرتی خود، آن هم پس از بمباران شدید تاسیسات هسته‌ای و ترور دانشمندان نام‌آور هسته‌ای.
۶- فراهم شدن بستر لازم برای اعمال خدعه و فشار مجدد علیه جمهوری اسلامی ایران، در صورت مقاومت و ایستادگی در برابر زیادت‌طلبی و فریبکاری‌های از قبل برنامه‌ریزی و طراحی شده آمریکا.
۷- غفلت و نادیده گرفتن جایگاه بلند و قدرتمند جمهوری اسلامی ایران در میدان مذاکره (معامله) که طی ۴۷ سال مجاهدت قهرمانانه و با تقدیم خون پاک بیش از ۲۳۰ هزاران شهید به دست آمده است.
۸- سست شدن مبنای پایه‌های تصمیم‌گیری نظام اسلامی در منطقه و جهان.
۹- انسجام و همبستگی در بین نیروهای مخالف و یاس و سرخوردگی در جبهه درونی نیروهای انقلاب.
1۰- انفعال، تزلزل و به‌هم‌ریختگی در نظام تصمیم‌سازی سیاسی جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم خیانت و جنایت آمریکا پس از ۵ دور مذاکره.
۱۱- تطهیر چهره عهدشکن و جنایتکار آمریکا در سطح منطقه و جهان علی‌رغم خروج از برجام و فریبکاری و ارتکاب جنایت بر سر میز مذاکره.
۱۲- تنزل جایگاه سیاسی و قدرتی جمهوری اسلامی ایران از قله مقاومت و پایداری که اکنون در جهان طنین‌انداز است به کشوری مرعوب و محتاج به آمریکا.
۱۳- تضاد و دوگانگی در بین شعارهای نهادینه شده انقلاب در افکار مردم و اعمال مسئولین.
۱۴- سرخوردگی و شکاف در بین نیروهای طرفدار انقلاب اسلامی در منطقه و جهان در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران و رهبری حکیم انقلاب اسلامی در اوج محبوبیت در بین مسلمانان و آزادگان و اندیشمندان جهان قرار دارند.
۱۵- ضربه به شعار محوری استکبار‌ستیزی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که طی ۴۰ و اندی سال گذشته همواره جمهوری اسلامي ايران منادی آن بوده است.
۱۶- بازسازی و تحکیم جایگاه سیاسی و قدرتی آمریکا در منطقه و جهان.
۱۷- به فراموشی سپردن چهره عهدشکن آمریکا در خروج از برجام. 
۱۸- عبور از خیانت و جنایت به جای پیگیری خسارت و خونخواهی ۱۱۰۰ شهید مظلوم و قهرمان ایران اسلامی که قربانی فریبکاری آمریکا در پشت میز مذاکره شدند.
۱۹- ارتقاء جایگاه آمریکا در منطقه که با پیروزی جمهوری اسلامی ایران در جنگ دوازده روزه به شدت سقوط کرده بود.
2۰- القاء تسلیم جمهوری اسلامی ایران در برابر خواسته‌های آمریکا پس از چهل و اندی سال مبارزه و شعار مرگ بر آمریکا.
۲۱- خدشه بر اقتدار و غرور ملی و انقلابی ملت ایران در افکار عمومی ملت‌های مسلمان و آزادگان جهان که به انقلاب اسلامی دل بسته‌اند.
۲۲- تضعیف محور مقاومت که امروز دامنه آن به اقصی نقاط جهان گسترش یافته است.
۲۳- خدشه بر حیثیت، عزت، اقتدار و استقلال جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری نفوذ‌ناپذیر در برابر سلطه‌گری آمریکا در منطقه و جهان.
۲۴- جبران ناپذیر بودن بار منفی سیاسی مذاکره بعد از ارتکاب خیانت و جنایت و بمباران تاسیسات هسته‌ای نسبت به دور قبلی مذاکرات.
۲۵- به زیر سؤال رفتن عنصر مقاومت و ایستادگی در استراتژی سیاسی جمهوری اسلامی ایران.
۲۶- دوگانگی و عدم شفافیت در اعلام مواضع صریح سیاسی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران.
۲۷- ترغیب دشمن به زیاده‌خواهی و طرح خواسته‌های جدید به نحوی که پس از چراغ سبز برخی مسئولین برای مذاکره مجدد با آمریکا، نتانیاهو نخست‌وزیر جلاد رژیم صهیونیستی و اولین نیروی نیابتی آمریکا در منطقه موضوع نابودی موشکی ایران را پس از نابودی هسته‌ای مطرح کرد.
۲۸- ناامیدی حرکت‌های انقلابی و اسلامی با نگاه به جمهوری اسلامی به عنوان قله آمریکا‌ستیزی در منطقه و جهان و حضور مجدد در پای میز مذاکره با آمریکا.
۲۹- پوچ بودن سراب رفع تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری صدها میلیارد دلاری شرکت‌های آمریکایی که حتی در کشورهای تحت سلطه آمریکا هم سابقه ندارد!
۳۰- نادیده گرفتن شأن و جایگاه رفیع ملت امام حسین(علیه السلام) با طرح پیشنهاد تضمین ترامپ برای عدم حمله اسرائیل به ایران در زمان مذاکره که به مراتب خفت‌بار‌تر از تضمین برجام و مکانیسم ماشه است!