به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هماندیشی بینالمللی با موضوع «ترور شهید هنیه و آینده جبهه مقاومت» در بیست و دوم مرداد ماه جاری توسط گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه، کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، معاونت بینالملل بعثه مقام معظم رهبری، انجمن مطالعات سیاسی حوشزه و تلویزیون اینترنتی عبرات، برگزار شد.
رژیم تروریستی اسرائیل مسئول افزایش تنش در منطقه و جهان است
حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمد ملکزاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دبیر علمی این نشست، در ابتدا ضمن نکوداشت روز مقاومت اسلامی گفت:
۲۳ مرداد روزی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی فرو ریخت و بذر مقاومت ثمره داد و حزب الله به جهان عرب و اسلام، عزت دوباره بخشید.
وی با اشاره به برگزاری هماندیشی بینالمللی ترور شهید هنیه و آینده جبهه مقاومت هم گفت:
یکی از روشهای راهبردی که توسط اسراییل برای رهایی از تنگناها اتخاذ میشود، ترور رهبران مقاومت بوده است. این رژیم با حمایت قدرتهای استکباری، بر پایه ترور و خشونت استوار شده است. هرگاه در کار میدانی ناتوان شود، در کنار کشتار وحشیانه زنان و کودکان و مردم بیدفاع فلسطین تلاش میکند با ترور رهبران مقاومت، به زعم خود، موانع سلطه ظالمانه خویش بر مردم مظلوم فلسطین را از سر راه بردارد. غافل از اینکه این ترورها نه تنها مشکلات رژیم صهیونیستی را کم نمیکند، که درخت تنومند مقاومت اسلامی را نیز پایدارتر میسازد.
در روزهای اخیر شاهد ترور برجستهترین رهبر میدانی حزبالله، فؤاد شکر در لبنان و ترور اسماعیل هنیه، رهبر ارشد حماس در تهران بودیم. اینگونه ترورها و سایر اقدامات مخرب اسراییل به بروز تنشهای جدید در سطح بینالمللی منجر شده و صلح بینالمللی را به مخاطره انداخته است. این امر اهداف جبهه مقاومت اسلامی را بیش از پیش روشن نموده و ضرورت حرکت در مسیر مبارزه با سلطه قدرتهای استعماری بر کشورهای اسلامی را آشکارتر میسازد. بدیهی است با اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی، مسئولیت هر گونه تنشزایی در منطقه و جهان به عهده رژیم تروریستی اسرائیل خواهد بود.
آینده فلسطین به وحدت مسلمانان بسته است
آیتالله علیاکبر رشاد، در این نشست طی سخنانی با بیان اینکه خصوصیات «اسماعیل هنیه» رهبر قهرمان و مجاهد جبهه مقاومت در غزه و فلسطین از جنبههای مختلفی هنوز به درستی شناخته نشده است، اظهار کرد: البته شخصیت او جهات و ابعاد گوناگونی دارد که به برخی از آنها در محافل و مجامع پرداخته میشود؛ اما به چند جنبه کمتر توجه شده است از جمله؛ ارزشهایی که شخصیت این قهرمان جبهه مقاومت را ساخته که در ادامه اشاره خواهم کرد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: جهت اول از این ابعادِ شخصیتی در اسماعیل هنیه، ارزشهایی است که از نظر قرآن کریم و در فرهنگ دینی ما در جایگاه بالاترین ارزشها قرار دارند از جمله؛ تقوا که در صدر این خصوصیات است، سپس ویژگیهایی چون جهاد، معرفت، آگاهی و بصیرت که مجموعه این خصایل از انسانی چون او شخصیتی ساخته که در این مقطع، محور مکتب مقاومت و اتحاد مسلمانان مسئول و متحد و دردمند شده است، مسلمانانی که احساس غیرت اسلامی در رگ آنها میجوشد و حاضرند تا پای جان پای کار دیگر مذاهب و ملل اسلامی حاضر شوند، برای برادران مسلمان خود جان ببازند، جان شیرین و پاک خود را بگذارند و در مصاف با دشمن برای دفاع از دیگر مسلمانان بایستند و اختلافات را کنار گذاشته و بر اشتراکات توجه کنند.
وی گفت: چنین افرادی همانطور که اشاره کردم، به مشترکات توجه دارند و صرفاً به آن حیثیت که جنبه ایجابی دارد، اکتفا نکرده و هدفی والاتر دارند و معتقدند که ما مسلمانان در عمده مبانی با یکدیگر مشترک هستیم از جمله؛ توحید، کتاب، قبله که از تعالیم اساسی و اصلی دین ما محسوب میشوند. همین موارد میتواند مسلمانان را متحد کند و این مسئله که همه ما دشمن مشترک داریم و باید برای طرد این دشمن با یکدیگر متحد شویم، آمریکا دشمن مشترک همه مسلمانان است، اسراییل و صهیونیسم دشمن مشترک همه مسلمانان است، ایستایی در مقابل دشمن مشترک از عوامل بسیار مهم وحدت محسوب میشود و نکته اینجاست که وحدت مسلمین و اتحاد امت در تفکر اسماعیل هنیه مشهود بود و انسان میتوانست تقوا را در سیمای او مشاهده کند.
آیت الله رشاد با اشاره به آیه ۱۳ سوره «حجرات» که خداوند در آن میفرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ»، اظهار کرد: خداوند در این آیه میفرماید: «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و ملتها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. بیتردید گرامیترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست. یقیناً خدا دانا و آگاه است»؛ این آیه نشان میدهد که تقوا به عنوان یک اَبَرارزش مایه امتیاز برای انسان مطرح است.
وی افزود: همچنین در قرآن کریم به عامل دیگری نیز توجه شده است از جمله؛ قاعدین و مجاهدین که آنان افرادی بودند که بَر سَر جهاد در مصاف با کفر و استکبار ایستادند. این افراد در مقابل کسانی قرار میگیرند که بدون هیچگونه عذر، خانهنشینی را برگزیدند. خداوند در مورد این دو گروه در سوره «نساء» میفرماید: «لَا یَسْتَوِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیْرُ أُولِی الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَی الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً وَکُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَی وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَی الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا»؛ آن گروه از مؤمنانی که بدون بیماری جسمی و نقص مالی، و عذر دیگر، از رفتن به جهاد خودداری کردند و در خانه نشستند، با مجاهدانی که در راه خدا با اموال و جانهایشان به جهاد برخاستند، یکسان نیستند. خدا کسانی را که با اموال و جانهایشان جهاد میکنند به مقام و مرتبهای بزرگ بر خانهنشینان برتری بخشیده است و هر یک از این دو گروه را به خاطر ایمان و عمل صالحشان وعده پاداش نیک داده، و جهادکنندگان را بر خانهنشینان [بی عُذر] به پاداشی بزرگ برتری داده است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تصریح کرد: با توجه به این آیه در سوره حجرات که خداوند فرمود: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» میتوان نتیجه گرفت که تقوا نیز انواع و اقسام مختلفی دارد، از جمله؛ تقوای فطری که بر اساس آن کسانی از تعالیم وحیانی بهرهمند شده و این تعالیم در دسترسشان بوده و به اقتضای فطرت، از خباثت و رذایل پرهیز میکنند، این افراد به اقتضای فطرت میتوانند متقی باشند. نوع دیگری از تقوا، تقوای عقلی است که فرد به حکم عقل از رذایل پرهیز میکند و همچنین تقوایی که فرد به حکم شرع و دین بر آن استوار و پایبند است.
وی با بیان اینکه ارزش دیگری که در لسان وحی و قرآن کریم به آن توجه شده، ارزش علم است، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن میفرماید: «الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ»؛ آیا چنین کسی بهتر است یا آن کسی که او در طول شب در سجده و قیام اطاعت [خدا] میکند و از آخرت میترسد و رحمت پروردگارش را امید دارد بگو آیا کسانی که میدانند و کسانی که نمیدانند یکساناند؟ تنها خردمنداناند که پندپذیرند. بعضاً افراد بدون توجه به صدر و ذیل آیه آن را معنی میکنند، گاهی میگویند فلان شخص درس خوانده و با سواد شده است و او نسبت به کسی که درس نخوانده ترجیح دارد. این آیه به دنبال طرح چنین چیزی نیست؛ بلکه از علم دیگری یاد کرده است که اهل معنا از آن به علم غیابی یا علم وهبی تعبیر میکنند. این علمی است که خداوند متعال آن را بخشیده و نمیتوان از کتاب و دفتر گرفت؛ بلکه از مسیر و شیوه دیگر به دست میآید. این علم تحصیلی و فراگرفتنی نیست؛ بلکه شاید حافظ، بهترین تعبیر را در مورد آن کرده باشد. او سروده است: بشوی اوراق اگر همدرس مایی/ که عِلمِ عشق در دفتر نباشد.
آیت الله رشاد ادامه داد: آنچه که اشاره شد از این جهت بود تا به این نکته برسیم که شخصیتی چون اسماعیل هنیه، دارای این ویژگیها بود و از همین نظر بود که خداوند دلها را به حبّ او درگیر کرد. تصور من این است که در این روزگار که ما چندان با شهادت این ابرقهرمان فلسطینی فاصله نگرفتهایم، او به دلیل اینکه مراتبی از این ابر ارزشها را داشت توانست از یک موقعیت خاص در میان مسلمانان برخوردار شود. او تقوا داشت و همه عمر در جبهه نبرد بود، از نوجوانی درگیر جهاد بود و علم را از طریق ریاضت جهادی به درست آورد. البته تحصیلات ظاهری هم داشت؛ اما از آگاهی و بصیرتی برخوردار بود که خدای متعال به او بخشیده بود و همه عمر عزمش بر جهاد عزمتر شد و تا شهادت پیش رفت و نماد وحدت و اتحاد شد.
وی افزود: هرچند که متاسفانه پارهای از رهبران سیاسی جهان اسلام با او سر خصومت داشتند و برخی اخبار دقیق، حاکی از آن بود که این رهبران در پس صحنه با صهیونیستهای غدار و دژخیم هم نظر بودند و این احتمال که آنان در شهادت اسماعیل هنیه شرکت کرده باشند چندان ضعیف نیست و ایبسا احتمالی قوی است که اگر موضوع بررسی شود، دستهای پیدا و پنهان شناسایی خواهد شد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: آینده فلسطین و پاک شدن منطقه از وجود صهیونیستها در گرو وحدت مسلمانان است؛ اما اگر برخی از به ظاهر مسلمانان و برخی سران خودفروخته و احیاناً خودباخته عرب و اسلامی، با توده میلیونی و بلکه میلیاردی مسلمان که آرمان فلسطین برایشان اولین آرمان است، همراهی نکنند، جبهه مقاومت پیروز خواهد شد؛ لذا من از همه مسلمانان به ویژه آنان که خواب هستند یا خود را به خواب زدهاند و به خصوص سرانی که حتی برخی در مقام خیانت به آرمان بلند اسلامی آزادی فلسطین گام بر میدارند، میخواهم که از قافله عقب نمانند و با رمز وحدت جبهه مقاومت پیش روند و با سلاح ایمان و تقوا و علم و جهاد حرکت کنند؛ چراکه آینده فلسطین و منطقه بسیار روشن است و هیچ تردیدی در پیروزی جبهه مقاومت نداریم. هرکسی که با این جبهه همدلی و همراهی نکرد، باخته و از قافله فتح باز مانده است.