امام باقر علیه السلام فرمودند:  به خدا سوگند که او (مهدی (علیه السلام)) مضطر (حقیقی) است که در کتاب خدا آمده می فرماید: «اَمَّن یجیب المضطر اذ ادعاه و یکشف السؤ...» بحارالانوار، ج ٥٢، ص ٣٤١ 

فرهنگی و اجتماعی 1234

آذرخشی در ظلمت
عبدالکریم  پاک نیا
طبق برخی روایات از میان سوره‌های قرآن، سوره فجر به امام حسین (علیه السلام) اختصاص داده شده است. فجر به معنای سپیده و روشنایی است و امام حسین (علیه السلام) در روزگار ظلمت و تاریکی زمامداران خودسر و مستبد بنی‌امیه که آثار و نشانه‌های روشن الهی به دست فراموشی سپرده می‌شد، با فداکاری و نثار هستی خویش همچون سپیده‌دم درخشید و با ارائه تصویر روشنی از مبانی و احکام اسلام، شاهراه انسانیت را تا قیامت روشن نمود.
خداوند متعال برای ارج‌گذاری از این همه جان نثاری امام حسین (علیه السلام) در راه پاسداری از ارزش‌های الهی که طبق عهد خود، هستی‌اش را فدای آن نمود، هدیه آسمانی شهادت را به آن حضرت عنایت کرد. از این جهت این سوره را در روایات اهل بیت (علیهم السلام): به سوره امام حسین (علیه السلام) نامیده‌اند که قیام و شهادت آن حضرت در تاریکی طغیان، مانند طلوع فجر منشأ حیات و حرکت و روشنایی شاهراه انسان‌ها شد. خون پاک او و یارانش به زمین ریخت و نفوس مطمئنه آن‌ها با فرمان «ارجعی» و با خشنودی به سوی پروردگار شتافت تا از این الهام و جوشش، نور حق در میان تاریکی‌ها بدرخشد، راه حیات باعزت، باز و پایه‌های ظلم و طغیان سست و ویران شود و طاغیان را دچار خشم و نفرین کند.
این نفوس مطمئنه بودند که هیچ انگیزه‌ای جز حق، آن‌ها را بر نینگیخت و هیچ مصیبتی آن‌ها را مضطرب و نگران ننمود. آنان قاطعانه در این مسیر گام نهادند و ذره‌ای تردید به خود راه ندادند؛ چنانکه مسلم بن عوسجه، در شب عاشورا به امام حسین (علیه السلام) این‌گونه ابراز وفاداری کرد:
سوگند به خدا! هرگز از تو جدا نخواهم شد تا خداوند بداند (و ثابت کنم) که ما حرمت رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) را نسبت به تو پاس داشتیم. به خدا قسم! اگر بدانم که کشته می‌شوم، سپس زنده می‌شوم، سپس سوزانده می‌شوم و بار دیگر زنده شوم و خاکسترم بر باد رود و هفتاد بار با من چنین کنند، هرگز از تو جدا نخواهم شد تا اینکه در رکاب تو به شهادت برسم. چگونه چنین نکنم در حالی که فقط یک بار کشته می‌شوم؛ آنگاه پس از آن کرامت و خوشبختی ابدی خواهد بود. 
اطمینان نفس، نشانه رضایت دو جانبه بنده از خدای متعال و رضایت خدای متعال از بنده است که در رفتار و گفتار موحدان حقیقی جلوه‌گر است. حماسه عاشورا، نمونه‌ای کامل از این فضیلت ممتاز به شمار می‌رود؛ زیرا امام حسین (علیه السلام) که دارای عالی‌ترین نفس مطمئنه و راضیه و مرضیه بود، مصداق اتم سوره فجر معرفی گردید و خدای متعال فرمود: «ای نفس مطمئنه! به سوی پروردگارت بازگرد، در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است؛ پس در سلک بندگانم درآی و در بهشتم وارد شو».
از منظر امام صادق (علیه السلام)، حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) جلوه تام و تمام این آیه شریفه نفس مطمئنه است. حضرت در تفسیر این آیه فرمودند: «مقصود از نفس مطمئنه، حضرت حسین بن علی است». حضرت در سخن دیگری فرمودند: سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب خود بخوانید؛ زیرا این سوره حسین بن علی است و هر کس آن را بخواند، در روز قیامت با حسین بن علی در درجه او از بهشت خواهد بود.
 
چرا امام حسین (علیه السلام) را ثارالله می‌نامند؟
حجت‌الاسلام رضا پوراسماعیل
در تاریخ اسلام، القاب و کنیه‌های ائمه معصومین (علیهم السلام) همواره حامل معانی عمیق و پیام‌های الهی بوده‌اند. از جمله این نام‌ها، کنیه "اباعبدالله"و لقب "ثارالله" برای حضرت امام حسین (علیه السلام) است که هر یک ریشه در روایات معتبر و مفاهیم بلند اسلامی دارند.
این القاب تنها یک عنوان نبوده؛ بلکه بیانگر جایگاه رفیع آن حضرت در نزد پروردگار و نقش بی‌بدیلش در احیای دین الهی است.
اباعبدالله کنیه‌ای است که در میان اعراب مرسوم بوده است. رسم بر این بود که برای فرزندان خود، حتی در همان بدو تولد، علاوه بر انتخاب نام، کنیه‌ای نیز تعیین می‌کردند. این مسئله به‌ویژه در خاندان‌های اصیل و نجیب که به نسب و تبار خود اهمیت می‌دادند، رایج بود. برخی کنیه‌ها از همان دوران کودکی به فرد داده می‌شد و برخی دیگر پس از بزرگ‌شدن و فرزنددار شدن، بر اساس نام فرزند انتخاب می‌گشت؛ مانند ابوعلی برای کسی که فرزندش علی نام داشت.
کنیه اباعبدالله نیز از همان اوان کودکی بر امام حسین (علیه السلام) نهاده شد. بر اساس روایتی، هنگامی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) به فرمان جبرئیل، نام "حسین" را برای آن حضرت برگزید، ایشان را اباعبدالله خطاب کردند. از این رو، این کنیه از سوی پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) به امام حسین (علیه السلام) اعطا شده است. البته برخی معتقدند این کنیه به دلیل وجود فرزندی به نام عبدالله برای امام حسین (علیه السلام) بوده که در واقعه کربلا به شهادت رسید؛ همان طفل شیرخواری که در روز عاشورا جان باخت. اما گروهی دیگر بر این باورند که اباعبدالله کنیه‌ای بود که امام (علیه السلام) از ابتدا داشتند و ارتباطی با نام فرزندشان نداشت، چرا که آن کودک در ماه‌های پایانی عمر امام (علیه السلام) متولد شده بود.
چرا امام حسین (علیه السلام) را ثارالله می‌نامند؟
اما لقب ثارالله... "ثار" به معنای خون و خون‌بهاست. چرا امام حسین (علیه السلام) را ثارالله می‌نامند؟ این لقب در زیارت عاشورا ذکر شده و از مشهورترین القاب آن حضرت است. در بخشی از زیارت می‌خوانیم: «اَلسَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ثَارَ اللَّهِ وَابْنَ ثَارِهِ...» این لقب هم به امام حسین و هم به امیرالمومنین علی (علیهما السلام) نسبت داده شده است.
درباره معنای ثارالله تفاسیر مختلفی وجود دارد. مشهورترین تفسیر این است که چون خداوند خود را ولیّ و خون‌خواه امام حسین (علیه السلام) قرار داده است. در قرآن کریم آمده: «وَ مَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا» (اسراء: ۳۳) - هرکس مظلوم کشته شود، ما برای ولیّ او حق قصاص قرار داده‌ایم. از آنجا که قیام امام حسین (علیه السلام) در مسیر الهی بود، خداوند خود را خون‌خواه آن حضرت می‌داند و از این رو، امام (علیه السلام) ثارالله نامیده می‌شوند.
 
نمونه‌هایی از جنگ روانی اسرائیل
آریا یونسی
در حملات تجاوزکارانه اخیر اسرائیل به ایران، جنگ روانی اسرائیلی‌ها بیشتر از جنگ واقعی آن‌ها بود. جنگ‌های روانی در واقعیت نظامی از عملیات نظامی مهم‌تر هستند؛ زیرا اهداف جنگ، شکست اراده و تغییر ذهنیت جامعه هدف است تا تن به خواسته‌های طرف متخاصم دهد.
در مورد تجاوزات اخیر رژیم جنایتکار اسرائیل بسیاری از اهدافی که مورد اصابت قرار می‌گرفتند برای وادار کردن کاربران به تولید تصاویر و کلیپ‌های کوتاه از جنگ و به اشتراک گذاشتن آن‌ها بود. این جنگ روانی وسیع، چارچوب‌های کلی‌ای دارد که شناخت آن‌ها به درک آنچه در واقعیت رخ می‌دهد کمک شایانی می‌کند. ذیلاً برخی از مهم‌ترین این موارد و راه‌های مقابله با آن را بررسی خواهم کرد.
۱. تولید تصاویر هراسناک
در بسیاری از حملات اخیر، اهدافی که انتخاب شده‌اند برای تولید تصاویری از آتش و دود وسیع یا خرابی‌هایی که کاربران عادی بتوانند آن را ببینند و از آن تصاویری ثبت کنند تا به اشتراک بگذارند. برای نمونه، حملات به برخی از مخازن نفتی یا پتروشیمی بیش از آنکه خود آن‌ها هدف باشند، تولید تصاویری از آتش هولناک بود. به گونه‌ای که کاربران از نقاط مختلف بتوانند آن را ببینند و به اشتراک بگذارند. مخازن سوخت خودبه‌خود بعد از انفجار آتش می‌گیرند و چند ساعت آتش و دود تولید می‌کنند. زمان مناسبی برای تعداد زیادی از کاربران عادی که دلشان می‌خواهد به دیگران بگویند شاهد چه چیزی هستند. از طرف دیگر، ذات رسانه‌ها به طور عمومی این است که تشنه دیده شدن هستند و این تصاویر و گزارش‌های کاربران در لحظه واقعی، خوراک خوبی برای این تشنگی است. اما مخاطبان دیگر با دیدن این تصاویر برداشت دیگری می‌کنند: جنگ بی‌امان! ذهن مخاطب ناخودآگاه چنین برداشتی می‌کند. حتی رسانه‌های جمعی و خبرگزاری‌ها مجبورند در اخبار خود عکس‌هایی را منتشر کنند و ممکن است چنین چیزی القا کنند.
راه مقابله با این حالت ذهنی این است که از به اشتراک گذاشتن تصاویر خودداری کنند. نیازی به این کار نیست. خبرگزاری‌ها نیز باید عکس‌هایی با زاویه مناسب انتخاب کنند که با واقعیت چیزی که رخ داده است، تطبیق کند.
۲. سیل بی‌امان گزارش‌های لحظه‌ای از نقاط اصابت
بسیاری از حساب‌های عملیات سایبری از شیوه خاصی برای القای بزرگی جنگ و وسعت حملات استفاده می‌کنند که عبارت از است تقطیع نقاط به اخبار متفاوت؛ مثلاً در یک اصابت، دو ساختمان کنار هم هر کدام را در یک خبر در فضای مجازی نشر می‌دهند. همین رویه را بسیاری از کاربران که با جنگ‌های روانی آشنا نیستند تقلید می‌کنند بدون آنکه بدانند که این کار عملیات روانی دشمن است.
راهکار مقابله با این روش این است که تا می‌توان از چنین روشی پرهیز کرد. همچنین، رسانه‌های جمعی که با اصول رسانه‌ای آشنایی دارند و می‌دانند که این روش برای چه هدفی است، می‌توانند با بیان اینکه این یک خبر است که به چند بخش تقطیع شده است و هدف آن القای گستردگی غیرواقعی است.
۳. دمیدن در اختلافات سیاسی داخلی
از مهم‌ترین اهداف جنگ‌های روانی، تفرقه‌افکنی و دمیدن در آتش اختلافات سیاسی است. فعال کردن اختلافات سیاسی بین گروه‌های سیاسی و دسته‌های مردمی به امید تضعیف همبستگی و اتحاد داخلی، یا فعال کردن گسل‌های امنیتی قدیمی در کشورها به امید تضعیف توان امنیتی.
اصل اساسی در جنگ، حفظ وحدت کامل میان گروه‌های سیاسی و دسته‌های مردم است تا وقتی که سایه جنگ دور شود. اختلافات داخلی وقتی در زمان جنگ رخ دهد، دیگر داخلی نیست؛ بلکه کمک به بیگانه متخاصم است. از این رو حفظ اتحاد در زمان وقوع نزاع‌های نظامی از اولویت‌های مهمی است که همه افراد و گروه‌ها باید مد نظر قرار دهند.