امام باقر علیه السلام فرمودند:  به خدا سوگند که او (مهدی (علیه السلام)) مضطر (حقیقی) است که در کتاب خدا آمده می فرماید: «اَمَّن یجیب المضطر اذ ادعاه و یکشف السؤ...» بحارالانوار، ج ٥٢، ص ٣٤١ 

بازتعریف کلمه بسیجی، پنجره‌ای به سوی آینده

ابوالفضل مزن دره
 
پس از گذشت پنج دهه از انقلاب اسلامی نیاز داریم تا با بازتعریف مفاهیم و کلمات برآمده از تفکر انقلاب، به بررسی کارکردهای روز آن بپردازیم.
پس از گذشت تقریباً پنج دهه از وقوع انقلاب اسلامی و فرمان تشکیل بسیج مستضعفین توسط امام خمینی (ره) ضروری است مفاهیم و نظریه‌های جوشیده از دل انقلاب اسلامی را بازتعریف و بازتولید کرد.
بسیج و بسیجی، از مفاهیمی هستند که از دل انقلاب اسلامی و با همان جهان‌بینی‌ای آمده‌اند که انقلاب اسلامی از دل آن بیرون آمده است.
بسیج و بسیجی با اندیشه توحیدی خود سعی دارد متضمن تشکیل جامعه و حکومتی شود که انسان‌ها بتوانند در آن مسیر سعادت خود را پیدا کنند.
بسیجی در این راه در هر عرصه‌ای که باشد سعی می‌کند با در نظر گرفتن مصالح و منافع جمعی و آرمانی خود، کشورش و مردم خود را از گزند و تهدید مستکبرین و وحوش جهانی در امان بدارد.
بسیجی در هر عرصه‌ای که باشد، مایه قدرت کشورش است. در عرصه علمی پیشران است و تولید علم و نظریه می‌کند.
در عرصه اقتصادی که باشد سعی می‌کند تولید را رقم بزند و خام فروشی را کاهش دهد.
در عرصه اجتماعی که باشد، تبیین می‌کند، با فساد مبارزه می‌کند، مطالبه می‌کند و وحدت ملی را محقق می‌کند.
در عرصه ورزشی که باشد، پرچم کشورش را با تلاش و زحمت در آوردگاه‌های جهاتی به اهتزاز در می‌آورد.
بسیجی وقتی با دشمن و مستکبر مواجه می‌شود، محکم در مقابل آن می‌ایستد و استقلال ارضی و سیاسی کشورش را حفظ می‌کند و به قول رهبر عزیزمان در مقابل مردم خدوم و خدمتگزار است.
این‌گونه بسیج مایه قوی شدن کشور، چه در داخل و چه در مواجه با خارج می‌شود و این‌گونه الگویی است که می‌تواند تبدیل به نمونه‌ای برجسته از پیشرفت و مقاومت ملی برای سایر کشورها و ملت‌های عالم شود و نظریه فکری و عملی خود را به سرتاسر عالم صادر کند.