امام باقر علیه السلام فرمودند:  به خدا سوگند که او (مهدی (علیه السلام)) مضطر (حقیقی) است که در کتاب خدا آمده می فرماید: «اَمَّن یجیب المضطر اذ ادعاه و یکشف السؤ...» بحارالانوار، ج ٥٢، ص ٣٤١ 

حکمت و حکایت 1131

غرور «علم ظاهر» و «عمل بی اصل»     
بیان ملاصدرا پیرامون علت شهادت و ستم‌هایی که به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) رسید: «هر شقاوتی که به مردودان راه یافت، از غرور «علم ظاهر» و «عملِ بی‌اصل» راه یافت و آنچه در قصص‌الانبیاء (داستان پیامبران) خوانده‌ای، یا از احوال شهدا و اولیاء شنیده‌ای... همه از نفاق و کیدِ اهل شید (نیرنگ) و ریا و غدر، و حیله‌ی متشبهانِ به اهل علم و تقوا برخاسته، علی مرتضی (علیه‌السلام) نه به ضرب ابن ملجم بر زمین افتاد؛ بلکه به سکنجبین شهد صلاح «ابوموسی اشعری» و سرکه نفاق «عمرو بن عاص» شربت شهادت نوشید، و امام حسین (علیه‌السلام) نه به خنجر بی‌داد «شمر ذی‌الجوشن» خوابید؛ بلکه به معجون افیون پُر سَمّ مکر و افسوس، و تریاق پُر زهر اتفاق اهلِ نفاق، خونش با خاک کربلا آمیخته شد که «قُتِلَ الحُسَینُ یَومَ السَّقیفه» و همچنین پاره‌های جگرِ حسن مجتبی (علیه‌السلام) از کید و غدر نهانیِ معاویه، به خاک محنت ریخت و بر این قیاس هرچه به سایر ائمه (علیهم السلام) واقع شده، همه به زور شید اعداء، و مکر و تلبیسِ ارباب رزق و ریا بوده.»
 رساله سه اصل، ص ۱۳۶-۱۳۷
 
پرسش و پاسخ
در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها با استناد به یک استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری، با برداشتی نادرست و غیرفقهی از این استفتاء، آن را به سامانه یکپارچه فروش خودرو که توسط وزارت صمت ارائه شده، ربط داده و از حرام و خلاف‌شرع بودن این سامانه خبر داده‌اند. پرسش: آیا قرارداد پیش‌فروش کالا که در آن مشخصات و زمان تحویل کالا معلوم، ولی قیمت کالا نامعلوم و بسته به قیمت زمان تحویل کالا باشد، از نظر شرع مقدس صحیح است؟ پاسخ: صحیح نمی‌باشد و بیع محقق نمی‌شود. دفتر استفتائات مقام معظم رهبری در همین زمینه اعلام کرده است که در برداشت رسانه‌ای از این استفتاء، دو اشتباه رخ داده است: اول: نسبت دادن یک استفتای کلی و پاسخ آن به موضوع خاص فروش خودرو و سامانه یکپارچه وزارت صمت، محل اشکال است و خوانندگان را به اشتباه می‌اندازد که گویا رهبر معظم انقلاب اسلامی، فتوا به حرام بودن چنین سامانه‌ای داده‌اند. ضمن اینکه اصل استفتاء نیز مربوط به سال ۱۳۹۱ است. دوم: در استفتاء مذکور، بحث حرام و خلاف‌شرع بودن شرایط موصوف در سؤال، مطرح نبوده و عین پاسخ این است: صحیح نمی‌باشد و بیع محقق نمی‌شود. (تسنیم)