صفحه بانوي مسلمان

بانوي تازه مسلمان از كشور شيلي:
من با مطالعات بسيار به اين نتيجه رسيدم كه اسلام ديني كامل است

صداي اذان از ماذنه هاي مسجد دارالسلام سانتياگو به گوش مي رسد و مسلمانان شهر براي اداي فريضه نماز ظهر وارد مسجد مي شوند. ديدن بانوان مسلمان با پوشش اسلامي نظر كلروريدا را به خود جلب مي كند. گاهي با آن ها به گفت وگو مي نشيند و درباره دين اسلام سخن مي گويد. انگار ندايي ملكوتي او را به اسلام دعوت مي كند. او در جستجوي حقيقت راهي كتابخانه ها و مراكز تحقيقاتي شهر مي شود و حالا بعد از گذشت حدود يك سال از تحقيق و بررسي در حرم رضوي دست بر سينه مي گذارد و شهادتين را بر زبان جاري مي كند. آري كلروريدا امروز به نداي ملكوتي كه او را به اسلام فرامي خواند لبيك مي گويد و مسلمان مي شود.

اين بانوي تازه مسلمان مي گويد: من «كلروريدا سانتي بانز» ساكن شهر سانتياگو(پايتخت شيلي) هستم. مسجد دارالسلام اين شهر در نزديكي محل سكونت ما قرار دارد. بارها صداي اذان را از اين مسجد شنيده ام. ديدن زنان مسلمان با حجاب اسلامي برايم خيلي جالب بود. پوشش زنان مسلمان را دوست داشتم. به نظر من زن در اين پوشش زيباتر به نظر مي رسد. علاوه بر اين در اين پوشش نوعي مصونيت مي ديدم. داشتن پوشش اسلامي باعث مي شود زن آزادانه تر در جامعه رفت و آمد داشته باشد.

تحقيق و مطالعه درباره اين دين نخستين اقدامم پس از گرايش به اسلام بود. من مطالعات بسياري در اين زمينه انجام دادم و بالاخره به اين نتيجه رسيدم كه اسلام ديني كامل است و در قالب اين دين مي توانم به سعادت دست پيدا كنم.

اين بانوي تازه مسلمان در مورد سفرش به ايران نيز مي گويد: اين نخستين سفر من به ايران است و براي نخستين بار است كه به اين مكان مقدس يعني حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف مي شوم.

تجربه ناب اين بانوي تازه مسلمان از روبه رو شدن با گنبد طلايي بارگاه منور رضوي اما اين گونه است: نخستين باري كه وارد اين مكان مقدس شدم و چشمم به گنبد طلايي حرم امام رضا(ع) افتاد تحول دروني بزرگي در وجود من رخ داد. يك حالت روحاني بسيار فوق العاده و زيبا. ديگر به هيچ چيز فكر نمي كردم و گويي از همه دغدغه هاي دنيوي رهايي پيدا كرده بودم.

اين بانوي تازه مسلمان مي گويد: خيلي خوشحال هستم. اين احساس خوب معنوي با هيچ زباني قابل توصيف نيست. خدا را شكر مي كنم كه به من توفيق داد كه در محضر امام رضا(ع) كه هشتمين پيشواي شيعيان است به دين اسلام مشرف شوم.از خدا خواستم كه به من در راه فهم درست مباني دين اسلام كمك كند تا پيرو خوبي براي اين دين باشم.

اين بانوي تازه مسلمان مي گويد: از مسئولان آستان قدس رضوي و به ويژه مديريت زائران غيرايراني تشكر مي كنم كه اين فرصت را براي من ايجاد كردند كه در اين مكان مقدس به اسلام مشرف شوم. در اينجا يك جلد كلام الله مجيد، يك چادر كه همان پوشش دوست داشتني زنان مسلمان است و يك عطر حرم هديه گرفتم و سعي مي كنم اين هديه هاي گران بها را تا آخر عمر با خود نگه دارم.

نگاهي به آيه 12 سوره ممتحنه
ويژگي هاي يك بانوي نمونه چيست؟

آيات زيادي از قرآن كريم خطاب به زنان بوده و يا بيانگر احكام و وظايف فردي، اجتماعي، خانوادگي و.... آنان مي باشد. در ميان اين آيات، آيه ي 12 سوره ي مباركه ي ممتحنه به وضوح اشاره به وظايف يك زن مؤمن داشته و مي فرمايد در صورتي كه زنان جامعه ي اسلامي، اين ويژگي هاي شش گانه را در خود ايجاد كرده و بر لزوم اجراي آن با رهبر خود بيعت نمايند، در دايره ي ايمان وارد شده اند.

در روز فتح مكه، پيامبر گرامي بر فراز كوه صفا با مردان مسلمان بر اساس رهنمود وحي بيعت كرد و از پي آنان، زنان مسلمان به حضورش شرفياب شدند تا با آن حضرت بيعت نمايند كه اين آيه بر قلب مصفاي آن حضرت فرود آمد و ضمن ترسيم حق بيعت و مشاركت در امور سياسي و اجتماعي و حق اظهارنظر و نظارت بر روند تاريخ و جامعه، شرايطي را نيز براي بيعت آنان مقرر كرد. از اين ماجرا پيداست كه زن در ديدگاه اسلام موجودي مستقل، با اراده، انتخابگر و داراي شخصيت حقيقي و حقوقي است تا آن جا كه در صدر اسلام، زنان مستقيماً با پيامبر اسلام گفتگو و اظهارنظر مي كردند.

توجه به اين نكته نيز ضروري است كه از منظر قرآن، ايمان به تنهايي كافي نيست، بلكه تعهد و بيعت بر عمل و اطاعت از رهبر جامعه ي اسلامي لازم است.

موضوعات بيعت

1- دوري از هرگونه شرك (لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً): اولين شرط آن است كه اساس اسلام را دارا بوده و موحد باشند. زيرا شخص مشرك از خداي تعالي جدا شده و از درياي كرامت و لطف و فضلش محروم مانده و از صراط عبوديت و اطاعت پروردگار عزيز منحرف گشته است. البته شرك دايره ي وسيعي داشته و شامل شرك خفي و جلي مي گردد. به طور كلي مؤثر و مستقل پنداشتن هر مخلوقي، منجر به خروج از دايره ي توحيد و ورود به دايره ي شرك مي شود.

زن مؤمن بايد اين باور را در خود نهادينه سازد كه در عالم هستي، هيچ چيز و هيچ كس مستقل از اراده ي خدا تأثيرگذار نيست و خواست و مشيت الهي علت اصلي اثربخشي موجودات مي باشد. علاوه بر آن، وي بايد اين باور را به فرزندان و ساير اعضاي خانواده نيز منتقل نمايد.

از آن جا كه اصلاح عقايد بر اصلاح رفتار مقدم است، دوري از شرك به عنوان نخستين شرط بيان شده است، و با اين كه همه ي مسلمانان موظف به توحيد هستند، ولي خداوند اين وظيفه را به نحو خاص براي زنان مطرح كرده، زيرا زنان به عنوان مدير خانواده در تحول جامعه ي بشري و تحقق حاكميت حق، نقش بسيار تعيين كننده تري دارند.

2- پرهيز از سرقت (لا يَسْرِقْنَ): چنان كه مي دانيم دايره ي سرقت نيز گسترده است. شامل انواع سرقت از مال، سرقت از كار، سرقت از وقت، سرقت در گوش دادن، سرقت از گفتار، سرقت از حقوق ديگران و .... مي گردد.

3- رعايت عفت (لا يَزْنِينَ): از صفات لازمه ي زن مؤمن، عفيف بودن و اجتناب از اموري است كه به هر شكل به حيا و نجابت او صدمه مي زند و او را از مدار عفت فاصله دار مي كند. زن مؤمن بايد عفت را در كلام، نگاه، راه رفتن، پوشش، حضور در جامعه و.... رعايت كند.

4- عدم قتل اولاد (لا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ): گرچه در صدر اسلام اين امر به شكل زنده به گور كردن فرزندان بود و امروزه منسوخ شده است، اما مسئله ي سقط جنين نيز شكل امروزي قتل فرزند است كه متأسفانه بعضي افراد مرتكب اين عمل زشت مي شوند.

5- دوري از بهتان و افترا (لا يَأْتِينَ به بهتانٍ يَفْتَرِينَهُ): در ديدگاه اسلامي، آبروي مردم از اهميت ويژه اي برخوردار است و نبايد ذره اي خدشه دار شود.

6- نافرماني نكردن در برابر دستورات سازنده ي پيامبر و رهبر جامعه ي اسلامي (لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوف): آخرين شرطي كه در اين آيه براي بيعت بيان شده، لزوم ولايتمداري و پايبندي زنان (دوش به دوش مردان جامعه) به اطاعت از اوامر و دستورات سازنده ي رهبر جامعه ي اسلامي است. چراكه در نظام اسلامي رهبري محور است و تمام مردم بايد مطيع او باشند.

اين آيه ي شريفه ضمن بيان وظائف زن مسلمان، به اين نكته نيز تلويحاً اشاره دارد كه امنيت از موضوعات مورد توجه نظام اسلامي است و زن مؤمن نقش بسزايي در تأمين اين امنيت دارد:

امنيت و سلامت فكري و اعتقادي: لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً

امنيت مالي و اقتصادي: لا يَسْرِقْنَ

امنيت خانوادگي: لا يَزْنِينَ

امنيت جاني: لا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ

امنيت عرضي: لا يَأْتِينَ به بهتانٍ يَفْتَرِينَهُ

امنيت سياسي اجتماعي: لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوف

از مطالب بالا درمي يابيم كه برخلاف گفته ي بي خبران يا مغرضاني كه مي گويند اسلام براي نيمي از جامعه ي انساني يعني زنان، ارزش قائل نشده و آن ها را به حساب نياورده است، دقيقاً آن ها را در مهم ترين مسائل (يعني بيعت كه مسئله اي سياسي است) وارد كرده و با بيان وظائف يك زن مؤمن، هويت انساني او را زنده كرده و او را از اين كه تبديل به متاع بي ارزش يا وسيله اي براي كام جويي مردان بوالهوس گردد، نجات داده است.

 گوناگون

در محضر بانوي اسلام

شما (اي بندگان خدا!) مسئولان امر و نهي پروردگار و حاملان دين و وحي او هستيد و نمايندگان خدا بر خويشتن و مبلّغان او به سوي امّت ها مي باشيد.
پاسدار حق الهي در ميان شما و حافظ پيمان خداوند كه در دسترس همه شماست و آنچه پيامبر (صلي الله عليه و آله) بعد از خود درميان امت به يادگار گذارده؛ كتاب اللهِ ناطق و قرآن صادق و نور آشكار و روشنايي پر فروغ است. كتابي كه دلايلش روشن، باطنش آشكار، ظواهرش پر نور و پيروانش پر افتخار. كتابي كه عاملان خود را به بهشت فرا مي خواند و ستمعينش را به ساحل نجات رهبري مي كند.
از طريق آن به دلايل روشن الهي مي توان نائل گشت و تفسير واجبات او را دريافت و شرح محرمات را در آن خواند و براهين روشن و كافي را بررسي كرد و دستورات اخلاقي و آنچه مجاز و مشروع است، در آن مكتوب يافت.
خداوند «ايمان» را سبب تطهير شما از شرك قرار داده است. و «نماز» را وسيله پاكي از كبر و غرور. «زكات» را موجب تزكيه نفس و نموّ روزي. «روزه» را عامل تثبيت اخلاص. «حجّ» را وسيله تقويت آيين اسلام. «عدالت» را مايه هماهنگي دل ها. «اطاعت» ما را باعث نظام ملت اسلام. و «امامت» ما را امان از تفرقه و پراكندگي. «جهاد» را موجب عزّت اسلام. «صبر و شكيبايي» را وسيله اي براي جلب پاداش حق. «امر به معروف» را وسيله اي براي اصلاح توده هاي مردم. «نيكي به پدر و مادر» را موجب پيشگيري از خشم خدا. «صله رحم» را وسيله افزايش جمعيّت و قدرت. «قصاص» را وسيله حفظ نفوس. «وفاي به نذر» را موجب آمرزش. «جلوگيري از كم فروشي» را وسيله مبارزه با كمبودها. «نهي از شرابخواري» را سبب پاكسازي از پليدي ها. «پرهيز از تهمت و نسبت هاي ناروا» را حجابي در برابر غضب پروردگار. «ترك دزدي» را براي حفظ عفت نفس. و «تحريم شرك» را براي اخلاص بندگي و ربوبيت حق.
بخشي از خطبه فدكيه

رحمت خدا

امام صادق(ع) مي فرمايد: پدرم از اجدادم نقل فرموده است كه اميرالمؤمنين(ع) در يك مجلس به اصحابش چهارصد باب از آن چيزهايي كه دين و دنياي مسلمان را سامان مي بخشد، تعليم داد... و [در ادامه فرمود:] رسول خدا(ص) بسيار مي فرمود: «هر كس دوست دارد كه از سنت من پيروي كند، بايد ازدواج كند، زيرا از سنت من ازدواج است. و در طلب فرزند باشيد، زيرا من فرداي قيامت به شما بر ساير امت ها مي بالم».
خصال شيخ صدوق ج2، ص610.

حجاب

پوشش و حجاب يك ميل فطري
پروفسور اسوالد شوارتز، طبيب و روانشناس اتريشي، در كتاب روانشناسي جنسي درباره­ احساس شرم در انسان‎ها مي‎نويسد: علاوه بر مردم­ شناسي، تجزيه و تحليل روانشناسي نيز ثابت مي‎كند كه احساس شرم، يكي از صفات عمده­ نوع بشر است. هيچ قبيله­ اوليه‎اي، هر قدر هم بدوي بوده باشد، شناخته نشده است كه از خود، شرم بروز ندهد و بچه‎هاي كوچك نيز شرم دارند.
در طي دوران رشد بشر و همچنين در خلال رشد افراد، بر وسعت موضوعاتي كه مورد حمايت شرم قرار مي‎گيرند افزوده مي‎شود. حمايت، وظيفه مخصوصي است كه به عهده­ شرم گذارده شده است. كاملاً معلوم است كه شرم، قبل از همه چيز از اعضاي تناسلي و وظايف آن ها حمايت مي‎كند… ادعاي پيشرفت و مدرنيسم خرقه‎اي بر تن بي‎خبري از ارزش هاي اساسي است؛ و شرم، نخستين قرباني اين گمراهي اخلاقي است؛ مثلاً نهضت اعتقاد به برهنگي، نمونه وحشتناكي از اين ادعاست. (فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي)
علاوه بر مطالعات مردم­ شناسي و روانشناسي جنسي، از مطالعات تاريخي نيز استفاده مي‎شود كه انسان در هيچ مقطعي بدون پوشش زندگي نكرده است؛ (تاريخ لباس، روت ترنرويل كاكس) و اين مطلب حاكي از وجود شرم و حياي ذاتي انسان است.
از آيات مربوط به خلقت حضرت آدم و حوا نيز مي توان به فطري بودن پوشش و حجاب پي­ برد. خداوند در قرآن به انسان‎ها هشدار مي‎دهد كه مواظب باشند مبادا همان ­گونه كه فتنه و فريب شيطان باعث برهنگي آدم و حوا شد، موجب فريب و برهنگي آنان نيز بشود. (اعراف، آيه 27)قرآن هم‎چنين از وسوسه شيطان براي برهنگي آدم و حوا خبر مي‎دهد. (اعراف، آيه 20)
و بالاخره قرآن از كارايي وسوسه شيطان نسبت به آدم و حوا و خوردن از شجره ممنوعه و در نتيجه، آشكار شدن زشتي‎هاي آدم در جاي ديگر مي ­فرمايد.( اعراف، آيه22)
از تعابير «ينزع عنهما لباسهما» و «ليبدي لهما ما وري عنهما من سواتهما» در آيات فوق به روشني استفاده مي‎شود كه انسان قبل از ارتكاب خطا در بهشت داراي پوشش بوده است؛ هم‎چنين ازتعبير «طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّهِ» نيز استفاده مي‎شود كه به دليل برخورداري آدم و حوا از حيا و شرم فطري، پس از برهنه شدن، فوراً بدن خود را با برگ درختان پوشاندند.
ناگفته نماند كه علاوه بر عامل فطري كه در پيدايش اصل پوشش دخالت اساسي داشته است، عوامل ديگري، مثل محفوظ ماندن بدن از سرما و گرما، گرايش به تجمل و زيبايي، شرايط محيطي، جغرافيايي، قومي و… در پيدايش تعدد و تنوع و مدل هاي مختلف پوشش مؤثر بوده‎اند.