صفحه فرهنگي-اجتماعي

چادري بودن؛ گران ترين پوشش اين روزهاي جامعه!

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از مهر، «چادري بودن كه هزينه‎اي ندارد اتفاقاً از پوشش‎هاي ديگر هم كم هزينه‎تر است». اين جمله‎اي است كه شايد بارها در كوچه و خيابان شنيده و از كنار آن عبور كرده باشيم؛ جمله‎اي كه در دهه‎هاي گذشته شايد چندان غلط هم نبود و اتفاقاً قابل قبول بود اما درست بودن اين موضوع به زماني باز مي‎گردد كه بازار خريد و فروش چادر هنوز با دست اندازهاي فلج كننده اين روزها روبرو نشده بود.

دوراني كه قيمت قواره‎هاي چادر مشكي متعادل بود و زنان و دختران چادري نه تنها براي خريد يك چادر در سال عزا نمي‎گرفتند بلكه چندين بار در سال هم مسيرشان به بازار چادرفروشان مي‎افتاد و هر بار دست پر به خانه بازمي‎گشتند.

اما اين روزها داستان كمي فرق كرده است. ماه‎هاست كه قيمت چادر مشكي در كشور سر به فلك كشيده و توان خريد قشر چادري را گرفته است. ديگر حتي فكر كردن به خريد چادر مجلسي و دم دستي بي‎معنا شده و بسياري از بانوان نمي‎توانند به خريد چادري جديد فكر كنند.

به عبارتي در برهه كنوني جامعه، از قضا چادري بودن پر هزينه‎ترين و گران‎ترين پوشش موجود محسوب مي‎شود. تقريباً از ابتداي سال جاري تاكنون بهاي هر قواره چادر مشكي از حدود ۲۵۰ الي ۳۰۰ تومان به بالا شده و به بيش از يك ميليون هم رسيده است.

اين در حالي است كه يك بانوي چادري به‎طور ميانگين دو قواره چادر در سال مصرف مي‎كند و ۳ برابر شدن قيمت اين كالا آن هم در يك فاصله زماني كوتاه شرايط دشواري را براي زنان و دختران محجبه فراهم كرده است.

فعالين حوزه نساجي و پوشاك معتقدند كه وابسته بودن به واردات چادر عامل گران شدن قيمت آن است و از زمان افزايش نرخ دلار نيز اين اتفاق رخ داده است. از سوي ديگر توليدكنندگان داخلي هم عدم حمايت از توليدات ملي، واردات بي‎رويه و سايه سنگين قاچاق را علت خم شدن كمر توليد ملي مي‎دانند.

ايران به‎عنوان پرچمدار مصرف پارچه چادر مشكي، سالانه حدود ۸۰ ميليون متر مربع پارچه چادر مصرف مي‎كند اين در حالي است كه تنها ۱۰ ميليون متر از اين نياز توسط توليدكنندگان داخلي تامين و باقي از طريق واردات تامين مي‎شود.

در طول سال‎هاي اخير سه كارخانه يزد بافت، حجاب شهركرد و كرپ‎ناز كرمانشاه بار توليد داخلي چادر مشكي را به دوش مي‎كشيدند اما به دلايل مختلف ميزان توليدات آن‎ها به شدت كاهش يافته و حتي ماه هاست كه خط توليد چادر آن‎ها به خواب زمستاني فرو رفته است.

هرچند كه در كنار مشكلات اعتباري و واردات فلج كننده، يكي از اصلي‎ترين دلايل تعطيلي كارخانه‎هاي توليد چادر مشكي نبود تجهيزات لازم براي ايجاد رنگ مشكي مرغوب براي چادرها است.

پس از كاهش بيش از پيش توليد داخلي چادر مشكي، بازار چادر با دست اندازهاي ناهموارتري نسبت به گذشته روبه رو شد و اين محصول هم با خيالي آسوده‎تر به افزايش قيمت ادامه داد.

خبرهاي خوش براي چادري‎ها

در همين راستا نيز فشارهاي رسانه‎اي بر متوليان اين زمينه و نهادهاي فعال در حوزه عفاف و حجاب، نساجي و صنعت پوشاك افزايش يافت تا اين‎كه اخيراً خبرهاي خوشي از زير پوست صنعت چادر شنيده شد.

به‎طوري كه چندي پيش و در پي پخش مستند «ورود ممنوع» در رسانه ملي، قائم مقام كارخانه كرپ ناز كرمانشاه از راه افتادن خط توليد چادر مشكي اين كارخانه تا پايان سال جاري خبر داد.

با روانه شدن توليدات اين كارخانه به بازار، بخشي از نياز داخلي كشور به چادر مشكي تامين خواهد شد و شايد اين اتفاق منجر به كاهش قيمت چادر مشكي در بازار شود.

به علاوه افسانه محرابي مديركل دفتر صنايع نساجي و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز اخيراً از احتمال تاسيس يك واحد توليدي چادر مشكي در قزوين خبر داد و گفت: يك واحد توليدي در قزوين وعده داده كه از سال آينده ۳۰ ميليون متر چادر مشكي توليد كند كه در صورت تحقق، نياز چادر مشكي در بخش بازار تقريباً تامين مي‎شود.

توجه به موضوع عفاف و حجاب تنها با شعار و برگزاري همايش عملي نخواهد شد و اگر مسؤولين و متوليان اين حوزه به دنبال اقدام جدي دراين باره هستند لازم است تا در اولين قدم به حال و روز اخير دختران و زنان چادري و عمده‎ترين مصداق حجاب توجه كنند.

حال كه يكي از بازوهاي داخلي توليد كننده چادر براي كمك به وضعيت فعلي اين حوزه پا به ميدان گذاشته است، انتظار مي‎رود تا دستگاه‎هاي مسؤول در اين حوزه نيز دست به كار شوند.

حمايت مالي و فرهنگي از توليدكنندگان داخلي، اقدام نهادهاي مسؤول براي كاهش واردات و ارائه تسهيلات به توليد، عرضه كنندگان چادر مشكي به منظور كاهش قيمت اين محصول و اجراي نذرها و وقف‎هاي فرهنگي در حوزه عفاف و حجاب ازجمله اقداماتي است كه دستگاه‎ها مي‎توانند از طريق آن به عرصه عفاف و حجاب كمك كنند.

دكتر رجبي‎دواني:
چرا برخي مدعيان عليه تهديد ترامپ براي ضربه زدن به مراكز فرهنگي سكوت كردند

با انتشار خبر دستگيري سفير انگليس در تجمع مقابل دانشگاه اميركبير، موج خبري تازه‎اي در فضاي رسانه‎اي كشور به‎راه افتاد. نكته جالب اين تجمع اما حضور چند نفر از سلبريتي‎ها و پوشش آن‎لاين هنجارشكني‎ها در صفحات شخصي‎شان بود. خبر ارتباط هنرمندان با سفارتخانه‎هاي اروپايي طي يك سال گذشته بارها مطرح شده است و برخي هنرمندان نيز در جشن تولد ملكه انگليس در سفارت اين كشور حضور پيدا كرده بودند.

محمد‎حسين رجبي‎دواني محقق تاريخ اسلام در گفت‎وگو با خبرنگار فرهنگي خبرگزاري تسنيم با اشاره به دستگيري سفير انگليس در جريان اعتراضات صورت‎گرفته روز گذشته مقابل دانشگاه اميركبير گفت: اين اعتراضات منجر به توهين به ساحت پاك شهداي مقاومت از جمله سردار شهيد قاسم سليماني شد.

وي افزود: آن فرد خبيث با حضور در اين تجمع به‎دنبال تهيه تصاوير و فيلم‎هايي بود تا از اين طريق شيطنت‎هاي خود نسبت به جمهوري اسلامي ايران را افزايش دهند. كوتاهي و انفعال دستگاه سياست خارجه باعث شد تا اين جنايتكاراني كه درصدد نابودي انقلاب و نظام هستند، ميدان حضوري براي فعاليت‎هاي خود پيدا كنند.

رجبي‎دواني اضافه كرد: سفير انگليس با اين اقدام خود بار ديگر ثابت كرد كه بايد به‎عنوان يك عنصر نامطلوب از كشور اخراج شود، اگر همين حركت از سوي سفير ايران در فرانسه و در اعتراضات بحقِّ مردمِ به‎جان‎آمده از نظام سرمايه‎داري كه هر هفته در آن كشور برگزار مي‎شود، صورت مي‎گرفت، عكس‎العمل رژيم فرانسه مقابل او چه بود؟

«اين يك توطئه حساب‎شده است كه با اقدام سفير انگليس آغاز شد و اگر با قاطعيت جلوي آن گرفته نشود، ديپلمات‎هاي ديگر كشورهاي متخاصم نيز دست به چنين اقداماتي خواهند زد، همچنان كه پيش از اين در سوريه اين كار صورت گرفت؛ در جريان اعتراضاتي كه حدود هشت سال پيش عليه دولت سوريه برگزار شد، سفيران آمريكا و انگليس حضور پيدا كردند و حمايت خود را از آن اعتراضات اعلام كردند. بنده معتقدم اين توطئه‎اي ضد امنيت كشور و نظام جمهوري اسلامي است كه بايد با برخوردي قاطع مواجه شود.»

اين استاد دانشگاه با بيان مطلب فوق گفت: اين سه حكومت پليد اروپايي؛ يعني انگليس، فرانسه و آلمان با كمال گستاخي و توهين به احساسات پاك مردم، شهيد سرافراز اسلام حاج قاسم سليماني را تروريست ناميدند و از جنايت آمريكا در به شهادت رساندن او حمايت كردند. اگر دستگاه وزارت خارجه ما منفعل عمل نمي‎كرد، بايد در همان زماني كه اين موضع‎گيري خبيثانه نسبت به اين جنايت صورت گرفت، سفيران آن كشورها از كشور اخراج مي‎شدند و ارتباط سياسي با آنان نيز قطع مي‎شد.

رجبي‎دواني خاطرنشان كرد: روز اول شهادت شهيد قاسم سليماني دولت فرانسه به هراس افتاده بود و به‎صراحت اعلام كرد "اين اتفاق همان چيزي است كه ما از آن مي‎ترسيديم"، اما وقتي فرداي آن روز انگليس و آلمان از جنايت آمريكا عليه ايران حمايت كردند، فرانسه هم با وقاحتِ تمام، حاج قاسم سليماني را عامل بي‎ثباتي در خاورميانه دانست و اعلام كرد "ايران حق ندارد دست به انتقام و مقابله به مثل بزند."

اين استاد دانشگاه متذكر شد: اين سه كشورِ همدستِ آمريكا بعد از حمله موشكي سپاه در توهيني آشكار اقدام ايران را محكوم كردند، اما رئيس جمهور ما بدون آن‎كه نسبت به اين حركت(محكوم كردن ايران) برخوردي كند و عملكرد زشت آنان را تقبيح كند، با رؤساي آن كشورها تلفني صحبت كرد. آنچه دل ما را بيش‎تر به‎درد مي‎آورد و بيش از توهين و گستاخي اين سه دولت خبيث همدست آمريكا براي اعتبار كشورمان سنگين است، كوتاهي و انفعال دولت در برخورد با آن هاست. اين موضوع بايد به يك مطالبه عمومي تبديل شود و سفير پليد دولت انگليس از كشور اخراج بشود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به استعفاها و فضاسازي‎هاي برخي مدعيان هنر و فرهنگ در كشور گفت: وقتي ترامپ جنايتكار و وزير خارجه خون‎آشام او اعلام كردند 52 نقطه فرهنگي و ميراث ملي ايران را مورد هدف قرار مي‎دهند، طوري كه حتي صداي اعتراض يونسكو هم درآمد، مدعيان دروغين هنر و فرهنگ هيچ‎گونه واكنشي از خود نشان ندادند، اما وقتي حادثه دردناك سقوط هواپيماي مسافربري اوكراين اتفاق افتاد و سردار حاجي‎زاده خود را سپر كوتاهي‎هاي همه متوليان ذي‎ربط اين امر كرد، همگام با دشمن شروع به جوسازي عليه سپاه سرافراز و سردار پرافتخار حاجي‎زاده كه نماد اقتدار دفاعي كشور بعد از شهيد تهراني‎مقدم است، كردند.

 در محضر قرآن

درس هايي از قرآن

و (نيز به‎خاطر آوريد) زمانى كه گفتيد: اى موسى! ما هرگز يك نوع غذا را تحمّل نمى‎كنيم، پس پروردگارت را بخوان تا از آنچه(به‎طور طبيعى از) زمين مى‎روياند، از سبزى و خيار و سير و عدس و پيازش، براى ما(نيز) بروياند.
موسى گفت: آيا(غذاى) پست‎تر را به جاى نعمت بهتر مى‎خواهيد؟(اكنون كه چنين است بكوشيد از اين بيابان خارج شده و) وارد شهر شويد، كه هر چه خواستيد براى شما فراهم است. پس(مُهر) ذلّت و درماندگى، بر آن‎ها زده شد و(مجدّداً) گرفتار غضب پروردگار شدند. اين بدان جهت بود كه آن‎ها به آيات الهى كفر مى‎ورزيدند و پيامبران را به ناحقّ مى‎كشتند، و اين به سبب آن بود كه آنان گنهكار و سركش و متجاوز بودند.
بقره/61
نكته‎ها
بنى‎اسرائيل به جاى شكرگزارى از نعمت‎هاى «من و السلوى»، به فكر زياده‎خواهى و تنوّع طلبى افتاده و از غذاهاى زمينى خواستند و براى نمونه، تعدادى از آن‎ها مانند: سبزى، خيار، پياز و سير را نام بردند. حضرت موسى در برابر اين درخواست‎ها، ضمن تأسّف از اين‎كه آن‎ها نعمت‎هاى نيكو و بهتر را با نعمت‎هاى ساده عوض مى‎كنند، به آن‎ها گفت: اگر بناى كاميابى از اين‎ها را داريد، بايد به شهر رفته و با دشمنانتان بجنگيد، شما از يك طرف حال جهاد نداريد و از طرف ديگر تمام امتيازات شهرنشينى را مى‎خواهيد. سرانجام اين قوم با چنين ويژگى‎ها و خصوصياتى، به ذلّت و خوارى افتاده و گرفتار قهر و غضب الهى خواهند شد.
تنوّع طلبى و افزون خواهى، دامى براى اسير شدن انسان‎هاست. استعمارگران نيز از همين خصيصه مردم، براى لباس، مسكن، مركب و تجمّلات استفاده كرده و مردم را به اسارت خود مى‎كشند.
پيام‎ها
1- شكم‎پرستى، عامل هبوط و سقوط انسان‎هاست؛
2- رفاه‎طلبى، زمينه ذلّت و خوارى است؛
3- بى‎ادبى، نشانه روحيه سركشى و طغيانگرى است. آن‎ها مى‎توانستند به جاى «لَنْ نَصْبِرَ» هرگز صبر نمى‎كنيم، بگويند: يكنواختى غذا براى ما سنگين شده است؛ و يا به جاى «فَادْعُ لَنا رَبَّكَ»، بگويند: «فادع لنا ربنا».
منبع: تفسير نور

 پرتوي از حكمت

بينش سياسي

آيت‎الله ميرزا محمدعلي شاه آبادي كراراً به شهيد آيت‎الله سيد حسن مدرس مي‎فرمود: «اين مردك [رضا شاه] الان كه به قدرت نرسيده است، اين چنين به دستبوس علما و مراجع مي‎رود و تظاهر به دينداري مي‎كند و از محبت اهل بيت دم مي‎زند، لكن به محض آن‎كه به قدرت رسيد، به همه علما پشت مي‎كند و اول كسي را كه هم لگد مي‎زند خود شما هستيد.»
مأخذ: عارف كامل

 بوستان حكايت

گذشت و برخورد زيبا با ديگران

نقل مي‎كنند روزي ميرزا جواد آقا تهراني از منزل بيرون آمده و از حاشيه خيابان در حال گذر بود كه ناگهان دوچرخه سواري با شدت به ايشان برخورد كرد، به نحوي كه عبا و عمامه و عصا و نعلين‎ها هر كدام به طرفي پرت شد، و ايشان زخمي گرديد، پس از لحظه‎اي، قبل از اين‎كه بسوي عبا و عمامه برود، به سراغ دوچرخه سوار رفت، در حالي كه خودشان بيش‎تر آسيب ديده بودند با اين حال او را از زمين بلند كرده، و گرد و غبار از صورتش پاك نموده و پشت سر هم تكرار مي‎كردند كه: پسر جان! حالت چطور است؟
آيا جايي از بدنت درد مي‎كند؟ آيا صدمه و آسيب ديدي؟ و از اين قبيل حرف ها!
خاطراتي از آيينه اخلاق