صفحه جوان

علت ناهنجاري هاي پوشش در جواني

نسرين دانايي جامعه‎شناس، مدرس دانشگاه و عضو هيأت‎علمي دانشگاه آزاد اسلامي در گفت‎وگو با خبرنگار فارس، درباره ابعاد جامعه‎شناختي لباس فرم مدارس در ايران گفت: بدون ترديد يكي از مهم‎ترين نيازهاي جامعه دانش‎آموز كشور در جهت تأمين امنيت رواني و آرامش روحي و جسمي، لباس فرم آن‎ها است كه به‎نوعي مي‎تواند بيانگر جهان‎بيني و ارزش‎هاي حاكم بر فرهنگ آن جامعه نيز باشد.

دانايي با اشاره به اين‎كه لباس فرم مدارس بايد به‎شدت تحت تأثير فرهنگ جامعه طراحي و توليد شود اظهار داشت: غفلت از موضوع پوشاك مدارس، غفلت از بسياري از باورها، اعتقادات و ارزش‎هاي فرهنگي و تاريخي حاكم بر جامعه است و بدون شك بسياري از بي‎توجهي‎ها در ساليان متمادي سبب شده كه نتوان از پوشاك مدارس به‎عنوان يك ظرفيت در زايش و پويايي فرهنگي كشور بهره گرفت.

اين جامعه‎شناس در ادامه افزود: كيفيت پوشاك مدارس همچنين در فرايند اجتماعي شدن دانش‎آموزان به‎عنوان يكي از رويكردهاي جامعه‎پذيري و اجتماعي شدن، موردتوجه قرار دارد و بر اين اساس لباس مي‎تواند بخشي از نيازهاي جامعه كودك و نوجوان در مسير رشد اجتماعي را مرتفع سازد.

وي با تأكيد بر اين‎كه لباس ابزاري براي تبيين جامعه‎شناسي فرهنگ‎ها است اظهار داشت: بدون شك پرداختن به روانشناسي بلوغ و نوجواني و بررسي مسائل نوجوانان از ويژگي‎هاي جوامع امروزي است و جامعه‎اي كه موضوع مهمي همچون پوشاك مدارس را به‎عنوان يكي از مهم‎ترين و بديهي‎ترين مؤلفه‎ها در اين مسير لحاظ نكند، نمي‎تواند به‎درستي از عهده ديگر ابعاد بررسي پديده‎هاي اجتماعي مرتبط با نوجوانان و جوانان سربلند بيرون آيد.

دانايي گفت: به هر روي مدارس از طرق گوناگون بر اجتماعي شدن دانش آموزان اثرگذار بوده و يكي از مهم‎ترين روش‎ها، استفاده از الگوها، طرح‎ها، نقش‎ها، پارچه‎ها و مدل‎هاي مطلوب براي لباس فرم دانش آموزان است.

اين جامعه‎شناس تصريح كرد: اگر امروز شاهد آن هستيم كه بسياري از ناهنجاري‎ها در پوشش دختران و پسران جوان ديده مي‎شود چه‎بسا ريشه اين مسأله در دوراني باشد كه حس نياز آن‎ها با يك پوشش مطلوب در دوران طولاني دانش‎آموزي ارضا نشده و همين نقيصه در آينده، آن‎ها را در زمينه انتخاب لباس دچار بحران كرده است.

دانايي بر تأثير رنگ‎ها در ارائه الگوهاي رفتاري متعدد از سوي جامعه دانش‎آموز تأكيد و بيان كرد: دانش روانشناسي ثابت كرده است كه رنگ در لباس بر رفتار افراد اثر مي‎گذارد و به همين دليل است كه بارها و بارها به استفاده از رنگ‎هاي گرم و شاد در لباس فرم دانش آموزان مقاطع ابتدايي تأكيد شده كه متأسفانه همچنان شاهد آنيم كه به دلايل مختلف از سوي مديران مدارس، مربيان و اوليا به اين اصل مهم توجه نمي‎شود.

اين جامعه‎شناس، مدرس دانشگاه و عضو هيأت‎علمي دانشگاه آزاد اسلامي در خاتمه گفت: اميد است جامعه مسؤول در زمينه لباس فرم دانش آموزان با سپردن اين جريان مهم اجتماعي و فرهنگي به دست افراد كاردان، نقش اثرگذار خود را در كيفيت پوشش حال و آينده دانش آموزان ايراني ايفا كرده تا آينده‎سازان ايران نيز در فرداي نه‎چندان دور به نيكي از پوشاك مدارس خود ياد كنند.

تفاوت معنادار فرزندخواهي تا فرزندآوري

يك جمعيت‎پژوه به تحليل تفاوت ميل فرزندخواهي و فرزندآوري در جامعه ايراني پرداخت و گفت: اين تفاوت‎ها روشنگر اهميت بسيار ويژه سبك زندگي و نوع نگرش به فرزندآوري است.

صالح قاسمي اظهار داشت: بيش از ۶۰ درصد خانواده‎هاي ايراني تمايل دارند كه بيش از دو فرزند داشته باشند، اما به‎علت رواج سبك‎زندگي غيربومي و مصرف‎گرايي و همچنين عدم اجراي سياست‎هاي كلي جمعيت توسط دولت و ديگر نهادهاي مسؤول، اين ميل فرزندخواهي به عمل فرزندآوري منجر نمي‎شود.

وي در گفت‎وگو با خبرنگار فارس به توضيح دو شاخص فرزندخواهي و فرزندآوري در علم جمعيت‎شناسي پرداخت و گفت: در شاخص‎ها‎ي جمعيتي، شاخصي تحت عنوان شاخص نرخ باروري وجود دارد كه به معناي ميانگين تعداد فرزندان متولد شده از يك زن است اما شاخص باروري ايده‎آل و مطلوب نيز وجود دارد كه اين شاخص بيانگر اين است كه هر خانواده دوست دارد چند فرزند داشته باشد.

اين جمعيت پژوه يكي از راه‎هاي بررسي شاخص فرزندآوري ايده‎ال را سوالاتي برشمرد كه در پرسش‎نامه‎هاي حين ازدواج انجام مي‎شود و براساس آمار به‎طور ميانگين هر زوج ميل به دنيا آوردن 2.8 فرزند را دارد در حالي كه ميزان باروري امروز در ايران 1.8 فرزند است.

وي بيان داشت: در واكاوي علت اين‎كه چرا ميان شاخص ايده‎ال فرزندآوري و باروري زوجين حدود يك فرزند تفاوت وجود دارد، گفت: اگر اين مساله درست فهميده شود سياستگذاران و تصميم گيرندگان مي‎فهمند گره اصلي فرزندآوري كجاست.

قاسمي دو عامل اقتصاد و سبك زندگي را در ايجاد تفاوت ميان اين دو نرخ موثر دانست و اظهار داشت: از آن جايي كه متاسفانه فرزندآوري به دلائل غير كارشناسانه‎اي پرهزينه شده است، وقتي زوجي براي بار اول با هزينه‎هاي فرزندآوري روبرو مي‎شوند، انگيزه‎شان براي به دنيا آوردن فرزند دوم كم مي‎شود.

اين جمعيت پژوه مراحل غير ضروري مثل غربالگري‎هاي متعدد، سونوگرافي و آزمايش‎هاي غير ضروري را از جمله اين سدهاي اقتصادي در فرزندآوري عنوان و تاكيد كرد: سبك زندگي از عامل اقتصادي نقش پررنگ‎تري ايفا مي‎كند؛ به اين معني كه دختران و پسران جوان با توجه به گسترش سبك زندگي غربي، به سمت اصالت فردي، رفاه و مصرف‎گرايي و لذت گرايش پيدا كرده‎اند و از اين جهت فرزندآوري متعارض با بنيان‎هاي زندگي‎شان كه مبتني بر فردگرايي است قرار گرفته است.

وي افزود: بنابراين زوجين پس از قرار گيري در شرايط واقعي زندگي وقتي متوجه به خطر افتادن لذت‎هاي فردي زندگي‎شان مي‎شوند در ايده آل فرزندآوري تجديد نظر كرده و از اين ميانگين به 1.8 درصد فاصله مي‎گيرند.

 حوزه و دانشگاه

حديث جوان
امام هادي عليه السلام:

غضب و تندي در مقابل آن كسي كه توان مقابله با او را نداري، علامت عجز و ناتواني است، ولي در مقابل كسي كه توان مقابله و رودررويي او را داري علامت پستي و رذالت است.
مستدرك الوسائل: ج 12، ص 11

 جوان

ولايت و جوانان
مهم ترين پاسخ جمهوري اسلامي به آمريكا

مهم‎ترين پاسخي كه جمهوري اسلامي در مقابل توطئه‎هاي آمريكا به آمريكا داده - من مي‎خواهم شما جوان‎ها به اين نكته توجّه كنيد- اين بوده كه راه نفوذ مجدّدِ سياسي آمريكا به كشور را بسته؛ جمهوري اسلامي راه ورودِ دوباره آمريكا به كشور را و نفوذ دوباره آمريكا در اركان كشور را بسته. اين منع از مذاكره كه گفته مي‎شود «مذاكره نكنيم، مذاكره نكنيم»، يكي از موارد و ابزارهاي همين جلوگيري و بستن راه ورود آمريكا است. براي آمريكايي‎ها البتّه خيلي سخت است. آمريكاي متكبّرِ مستكبر كه منّت مي‎گذارد بر سرِ رؤساي كشورها و مسؤولين كشورها كه بنشيند با آن‎ها حرف بزند، سال‎ها است اصرار مي‎كند كه با سران جمهوري اسلامي مذاكره كند و جمهوري اسلامي امتناع مي‎كند؛ اين براي آمريكا خيلي سخت است.
1398/08/12

حكايت
چهار كلمه حكمت از زبان رسول گرامي اسلام(ص)

يكي از مسلمين در حضور پيامبر صلي ا... عليه و اله و سلم بود، پيامبر صلي ا... عليه و اله و سلم به او فرمود: مي‎خواهي تو را به موضوعي راهنمايي كنم كه با انجام آن، خداوند تو را به بهشت ببرد؟!
او عرض كرد: آري اي رسول خدا!
پيامبر صلي ا... عليه و اله و سلم فرمودند: از آن‎چه خداوند تو داده، تو هم به نيازمندان بده.
او عرض كرد: اگر خودم نيازمندتر از او باشم چه كنم؟
حضرت فرمودند: براي نادان، كاري انجام بده يعني راهنمايي‎اش كن.
او عرض كرد: اگر خودم نادان‎تر از او باشم چه كنم؟
حضرت فرمودند: زبانت را جز از سخن نيك خاموش دار؛ آيا شادمان نيستي كه يكي از اين چهار ويژگيها را داشته باشي كه تو را به بهشت ببرد:
1- كمك به نيازمندان
2- اگر نتوانستي، ياري مظلوم
3- اگر نتوانستي نادان را راهنمايي كن
4- اگر نتوانستي، زبانت را كنترل كن كه جز به خير حركت نكند.

پند و اندرز
نقش ريا و كم خردي در تباهي عمل

نيت چون امري قلبي و دروني است و مردم بر آن آگاهي نمي‎يابند، ريا و سمعه و مانند آن بدان راه نمي‎يابد؛ زيرا از ديدگاه و شنودگاه مردم خارج است، اما عمل چون ديده و شنيده مي‎شود پذيراي نفوذ رياست، از اين رو امام صادق عليه السلام بنا به نقل كتاب علل الشرايع از روايت زيد شحام، اين معنا را علت براي اين‎كه چرا نيت مؤمن از عمل او بهتر است قرار داده است.
ليكن تأمل در آن‎چه گذشت مقصود را روشن مي‎سازد، چون ريا جز از راه نيت به عمل سرايت نمي‎كند. نيت، چون از چشم و گوش مردم پوشيده و پنهان، به لباس و پوشش عمل تنزل مي‎يابد تا ديده و شنيده شود.
عقل عملي، با توجه به شؤون و آثاري كه دارد، مانند اراده، اخلاص و...، نوري است كه خداي بخشاينده به وسيله آن عبادت مي‎شود و بهشت به‎دست مي‎آيد، لذا هر گاه اين نور پرتو افشان باشد، و به گرفتگي و انخساف نگرايد، ايمان و اخلاص حاصل مي‎شود، و هر گاه بر اثر پيروي از هوي و هوس منخسف نگرايد، ايمان و اخلاص حاصل مي‎شود، و هر گاه بر اثر پيروي از هوي و هوس منخسف گردد نتيجه آن كفر يا رياست. اين سخن از روايت كليني - رحمت ا... عليه - از امام صادق عليه السلام استفاده مي‎شود كه فرمود: ميان ايمان و كفر جز كم خردي چيزي فاصله نمي‎شود، گفته شد يابن رسول الله! راز اين سخن چيست؟ فرمود: بنده خدا خواسته خود را نزد مخلوق مي‎برد، اگر نيتش را نزد خداوند خالص سازد، خداوند خواسته‎اش را زودتر برآورده مي‎كند.
نزديك به مفاد اين حديث روايتي است كه برقي از حضرت ابوجعفر عليه السلام نقل كرده است كه فرمود: بين حق و باطل، جز كمي عقل چيزي فاصله نيست! به حضرت عرض كردند: چگونه مي‎تواند چنين باشد اي فرزند رسول خدا؟ فرمود: بنده عملي را انجام مي‎دهد كه خشنودي خدا در آن است، ليكن غير خدا را در آن عمل اراده مي‎كند! اگر او عمل خويش را براي خدا خالص مي‎كرد، به آن چيزي كه از غير خدا خواسته زودتر دست مي‎يافت.
آيت‎الله جوادي آملي